Läge att beställa grejor från UK?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det var värst vad politiskt det blev i den här tråden. Jag lade tråden i "Allmänt om mc" för att jag ville få tips om det var läge att beställa mc-prylar från UK. Det finns en Brexit-tråd i "Överflödigt" om man vill gå in i politiska diskussioner. :)


Haha ja, så lågt som pundet var då var ju orimligt att det skulle stanna. Kommer också ihåg runt 2009-10 att Dollarn stod i 5.40, samma sak där; helt osannolikt att den skulle ha blivit kvar så låg. Det var ju fan att man inte köpte på sig en massa hojdelar som man vet ändå kommer gå åt.

laidback skrev:
Hjälp mig att tänka nu...

England har gått ur EU och pundet har den lägsta nivå på trettio år, alltså borde man passa på att köpa grejer därifrån nu.

Då får du ursäkta att det blir dags för lite politiska fakta om Article 50, att UK inte har aktiverat Article 50 och att som flera påpekat det tar flera år att lämna EU.
Om det överhuvudtaget kommer att ske.
Med tanke på hur snabbt politiker byter ståndpunkt i EU. Med några aktuella exempel.
Tyvärr är ju nyheterna i Sverige så dåliga på att beskriva läget i Sverige. Så jag kollar numera alltid
www.jp.dk (som i september 2015 beskrev läget i Sverige, nått som Löven kom på i november / december 2015)
www.aftenposten.no för samma sak
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
laidback skrev:


Då får du ursäkta att det blir dags för lite politiska fakta om Article 50, att UK inte har aktiverat Article 50 och att som flera påpekat det tar flera år att lämna EU.
Om det överhuvudtaget kommer att ske.
Med tanke på hur snabbt politiker byter ståndpunkt i EU. Med några aktuella exempel.
Tyvärr är ju nyheterna i Sverige så dåliga på att beskriva läget i Sverige. Så jag kollar numera alltid
www.jp.dk (som i september 2015 beskrev läget i Sverige, nått som Löven kom på i november / december 2015)
www.aftenposten.no för samma sak

Äh ingen fara, var mest orolig att tråden skulle bli flyttad till "Överflödigt". Trist isåfall, eftersom jag vill få reda på om det är nu man ska slå till på mc-grejor man vill ha. :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Äh ingen fara, var mest orolig att tråden skulle bli flyttad till "Överflödigt". Trist isåfall, eftersom jag vill få reda på om det är nu man ska slå till på mc-grejor man vill ha. :)

Det är bara att handla precis som du tänkt dig som jag ser det.
Inget har ju förändrats. och eftersom det blev fel "resultat" som "Europas politiker och media i Sverige" ser det.
Så kommer redan kravet på en ny omröstning:
http://www.gp.se/nyheter/världen/br...östning-om-hur-utträdet-ska-gå-till-1.3336749
"Europeisk Demokrati" i ett nötskal.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det är bara att handla precis som du tänkt dig som jag ser det.
Inget har ju förändrats. och eftersom det blev fel "resultat" som "Europas politiker och media i Sverige" ser det.
Så kommer redan kravet på en ny omröstning:
http://www.gp.se/nyheter/världen/br...östning-om-hur-utträdet-ska-gå-till-1.3336749
"Europeisk Demokrati" i ett nötskal.

Tänkte att man kunde handla lite billigt nu när pundet dök sådant. Men det är ingen skillnad då, trots att pundet står i 11.50sek? :va
http://www.xe.com/sv/currencyconverter/convert/?Amount=1&From=GBP&To=SEK
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ska du handla så är det bättre att leta efter nedsatta priser. 25% off är bättre än 10% lägre kurs för pundet mot dollarn. :tungan
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ska du handla så är det bättre att leta efter nedsatta priser. 25% off är bättre än 10% lägre kurs för pundet mot dollarn. :tungan
Tänkte köpa lite orginaldelar till mina R6:eek:r, brukar väl inte va reapriser på direkt?

Priset du får handlar väl om vilken bank/tjänst du använder dock? På Forex står punden i 12.82, på Swedbank 12.24, Handelsbanken på 11.79, osv osv.

Aha ja, så långt hade inte jag tänkt... Så mitt Swedbank-kort som är kopplat till Paypal är det 12.40 som gäller?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Så mitt Swedbank-kort som är kopplat till Paypal är det 12.40 som gäller?
Det finns ju två olika valutakurser för betalning med Paypal. För att göra det hela lite mera rörigt :tungan
Det ena är ju att Paypal växlar och tar betalt i SEK och den andra är att de tar betalt i den valutan som handlaren säljer för (i detta specifika fall £) och att din bank sedan växlar innan det dras från ditt konto.
Man kan ställa in det i inställningarna i Paypal.

Vilken som är mest fördelaktig..?
Det beror på vilka kurser de (Paypal eller din bank) har :D
Har länge haft för mig att Paypal inte har den mest fördelaktiga kursen av något skäl. Om det är så i verkligheten har jag inte orkat sätta mig in i.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det finns ju två olika valutakurser för betalning med Paypal. För att göra det hela lite mera rörigt :tungan
Det ena är ju att Paypal växlar och tar betalt i SEK och den andra är att de tar betalt i den valutan som handlaren säljer för (i detta specifika fall £) och att din bank sedan växlar innan det dras från ditt konto.
Man kan ställa in det i inställningarna i Paypal.

Vilken som är mest fördelaktig..?
Det beror på vilka kurser de (Paypal eller din bank) har :D
Har länge haft för mig att Paypal inte har den mest fördelaktiga kursen av något skäl. Om det är så i verkligheten har jag inte orkat sätta mig in i.

O nu blev det jobbit... Måste nog försöka kolla det där. Det är visserligen inga astronomiska summor det handlar om, men många bäckar små...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Man kan välja om man vill ta växlingen hos paypal eller på kreditkortet man har knutit till sitt paypal. Kreditkortet sägs ha lite bättre kurs så jag brukar välja det när jag handlar privat. Men till firman tar jag växlingen hos paypal eftersom det underlättar bokföringen att få beloppet i svenska kronor direkt istället för en månad senare på kontoutdraget.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tänkte köpa lite orginaldelar till mina R6:eek:r, brukar väl inte va reapriser på direkt?


Nu är köp av Yamahadelar en vit fläck på min erfarenhetskarta men en hyfsat känd motorcykeltillverkare med bas i Hinckley säljer ut "gamla" delar med jämna mellanrum. Jag köpte bl.a. en originallackad toppkåpa för £90. Kostar normalt £450 så nu kommer jag aldrig mer behöva en toppkåpa! :D
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Man kan välja om man vill ta växlingen hos paypal eller på kreditkortet man har knutit till sitt paypal. Kreditkortet sägs ha lite bättre kurs så jag brukar välja det när jag handlar privat. Men till firman tar jag växlingen hos paypal eftersom det underlättar bokföringen att få beloppet i svenska kronor direkt istället för en månad senare på kontoutdraget.

Okej, men var och hur väljer man det, är det nånstans vid inloggningen till paypal? Eller finns det t.o.m. nån inställning på ebay?

Nu är köp av Yamahadelar en vit fläck på min erfarenhetskarta men en hyfsat känd motorcykeltillverkare med bas i Hinckley säljer ut "gamla" delar med jämna mellanrum. Jag köpte bl.a. en originallackad toppkåpa för £90. Kostar normalt £450 så nu kommer jag aldrig mer behöva en toppkåpa! :D

En toppkåpa för £90 låter som ett kap, verkligen! Men jag har tyvärr aldrig snubblat över nån Yamaha-rea. Var hitta du det, lägger Trajumf ut det på sin sida?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

EklundMC

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2016
Ort
Stockholm
Hoj
-03, BT1100 Yamaha
Det är bara att fortsätta shoppa, det ska avtalas fram nya vilkor för inport till sverige från england. men det ligger nog inte högt på listan
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top