Två MC-händelser mellan Stockholm-Borlänge med frågor.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Under min hemfärd, igår vid 18 tiden infann sig två MC-relaterade situationer som lämnar en del frågor.

1. Situation ett på E18 ungefär vid Stäket-leden. En sporthoj med förare klistrad mot tanken i 180-200 blås. 20 meter bakom MC'n ligger en polisbil med fulla sirener och blåljus. Hyfsat med trafik.

Någon som läst/hört/sett hur det slutade?

2. Nr två på RV70 Mellan Enköping och Sala kommer jag ikapp en kortege med glidarpiloter med gula västar. Ca 15-20 st i zick-zack formation upptog ca 100 meter av vägen. Dessa piloter framförde sina fordon mellan 70 och 85 km/h på 90 väg. Då mycket trafik var på väg norrut och hade mer bråttom än 70-80 uppstod ett antal farliga situationer. Bilar som tutar, ligger nära, kör om på fel ställe, pressar sig in mellan hojarna osv osv. Och västar som hytter, "kör brett", kör för nära bilar, är allmänt sura osv osv. Iaktog detta spektakel 15-20 minuter innan kortegen svängde av mot Fjärdhundra. Jag ser det som att det är kortegen som skapar alla dessa farliga situationer.

Hur ser ni andra det?


Edit: Förtydligat.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
1. Låter väl inte helt begåvat.

2. Låter väl inte helt begåvat.

Det jag märkt med min far utan hojkort som jobbar på väg är att han verkligen tycker illa om just de där glidarkortegerna som chuffar i sakta mak och hindrar trafiken. Bra mycket mer än han ogillar vildarna som kör alldeles för fort. För ett perspektiv från utifrån kollektivet.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Det verkar som Du stött på två extremer. Vad trött man blir.
Tänk om vi MC-förare kunde tänka lite längre än bara - jag skall köra skitfort överallt / jag skall köra skitsakta överallt. Anpassa sig efter väg- och trafiksituation, alltid.

Det kräver en hel del engagemang, gott omdöme och skicklighet av oss som kör hoj, men det är ju det som gör det så jäkla kul. Skulle bli ännu roligare om alla tänkte igenom sin körning lite mer.....
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
1. Låter väl inte helt begåvat.

2. Låter väl inte helt begåvat.

Det jag märkt med min far utan hojkort som jobbar på väg är att han verkligen tycker illa om just de där glidarkortegerna som chuffar i sakta mak och hindrar trafiken. Bra mycket mer än han ogillar vildarna som kör alldeles för fort. För ett perspektiv från utifrån kollektivet.

Ja, jag hade faktiskt ett samtal med min svärfar som också var fly förbannad på en kortege för några veckor sedan. Jag sa att det iaf var lagligt att köra zick-zack. Frågan om det är lagligt om man ligger 10-15 under hastighet?
Om jag med kompisar kör kortege, tex på Norgeresor, ser vi till att:
1- Hålla skyltfart till skyltfart +10% .
2- Lämna luckor om det kommer bråttom bilar.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Hade de "korvätarhjälmar" ?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag sa att det iaf var lagligt att köra zick-zack. Frågan om det är lagligt om man ligger 10-15 under hastighet?

Japp, lagligt/lagligt.

Bilisterna får helt enkelt göra som vi motorcyklister gör när vi känner för det:
Ge sig in och körfältsdela lite för att ta sig fram snabbare.

Lagligt det med.
...eller åtminstone inte uttryckligen förbjudet.

Lämpligt? Tja, mynt har två sidor...
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
1. Idiot! hoppas det gick bra. Men jag fick läsa det några ggr innan jag fattade att det var polisbilen som låg bakom och inte motorcykeln.

2. Skyltad hastighet är ju maxfart, så farten i sig var nog inget olagligt. Däremot så är det ju av ren självbevarelsedrift korkat att köra i kortege på det sättet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bägge fallen är väl typexempel på olämpligt uppträdande...

Huvudregeln i trafiken är att underlätta andras framfart - något som blir extremt tydligt i tex Paris. Mindre märkligt att den troligen kortlivade föraren på en troligen stulen hoj beter sig utan tanke på någon annan eller på morgondagen.

Men jag måste säga att de där "kortegerna" i sig är en orsak till inte bara irritation utan också olyckor. Andra trafikanter blir till slut desperata. Det blir som om långtradare skulle ligga ett tjugotal kloss i kloss och köra 80 knyck och inte lämna en enda lucka att smita in i vid omkörning. Dvs fullständigt livsfarligt.

Kör man i grupp kör man med ett sådant avstånd att det ryms trafikanter emellan ifall det skulle behövas, annars är man ju knäpp.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Herrarna i klungan har som jag ser det förverkat sin rätt att ondgöra sig över cyklister i klunga på landsvägar.

På temat hänsyn: Får se om mina medtrafikanter visar mig hänsyn på väg hemåt i trafiken i eftermiddag? I fjol års midsommartrafik så breddade 8 av 10 bilister mellanrummet mellan köerna så jag på hoj tog mig hem tryggt, snabbt och belåtet. Blev många tummar upp och tackblinkningar från mig.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
2 glidare på kurvig 70-väg är värre att ta sig förbi än ett 24 m långtradarekipage.

Semestrat en del i Norge och upplever en markant skillnad i uppträdande beroende på regplåtarnas hemvist. Norrmännen kör antingen i klungor om 3-4 och avstånd mellan grupperna eller med längre avstånd mellan fordonen där de hjälpsamt släpper förbi och in i luckorna. Tydliga handsignaler från de som ser runt nästa skymda krök eller krön. Hjälpsamheten har varit närmast både pålitlig och total från norska grupper/gäng/kallademvadduvill. Blir det trångt och struligt så är det allt som oftast svenska kings of the road.

Nu är det inte så ofta man behöver tampas med längre kolonner där men det har hänt tillräckligt antal gånger för att bygga åtminstone en någorlunda ogrundad förutfattad mening jag är bekväm med. Men den här svajiga körstilen från sida till sida, med vad som måste vara en inbillad känsla osårbarhet, den praktiseras i vart fall till största delen av svenska glidarekipage.

True story från när jag senast mötte en sån där spontan kortege. De krypkörde förvisso inte men samtliga närmast mittlinjen hade vänstra delen av sina 110 cm bullhornstyren samt highwaypegsen väl tangerande mittlinjen. Hade de vetat om vinglandet hos de bilister jag var på väg att köra om gissar jag att de åtminstone försökt hålla sig på sin väghalva. Känns korkat att ligga så nära som slipstreamande vätternrundancyklister och i vägen för mötande trafik.

Nåväl, acceptansen från samhället i stort, också myndigheter, verkar vara större för dem än för oss så nånting gör de gissningsvis rätt och vi fel.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tror ni bilisterna hade tutat och hytt med näven ifall glidarsnubbarna hade haft västar med en döskalle med vingar eller en fet mexican på ryggen..?
:crash
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tror ni bilisterna hade tutat och hytt med näven ifall glidarsnubbarna hade haft västar med en döskalle med vingar eller en fet mexican på ryggen..?
:crash

Bara om bilisten hade BMW och en fet dekal med ZATZY i rutan. ;)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, jag hade faktiskt ett samtal med min svärfar som också var fly förbannad på en kortege för några veckor sedan. Jag sa att det iaf var lagligt att köra zick-zack. Frågan om det är lagligt om man ligger 10-15 under hastighet?
Om jag med kompisar kör kortege, tex på Norgeresor, ser vi till att:
1- Hålla skyltfart till skyltfart +10% .
2- Lämna luckor om det kommer bråttom bilar.

Ett av det första man lär sig på körskolan är att man ska hjälpa varandra och visa hänsyn.

De må ha juridiskt rätt men moraliskt sett är dom riktigt stora jubelidioter och jag har större förståelse för han som flydde från polisbilen. Den senare hade i alla fall ett motiv till sitt dumma agerande.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Bara om bilisten hade BMW och en fet dekal med ZATZY i rutan. ;)
[off-topic]
På den gamla goda tiden det.
Fast nu har ju Zatzy gått i graven och döpts om till bilsnack.automotorsport.se

Haha, gick in där och såg att senaste inlägget i allmänna forumdelen gjordes.... 2016-06-17, 01:34.
Där var det helt dött numera med andra ord.
[/off-topic]
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Kom ifatt dessa reflexväst herrar i våras i närheten av Höör på plastraketen där de körde formationskörning på förstorade skogsmopeder under skyltad hastighet i ett långt led som då naturligtvis gjorde det väldigt svårt för många på mer än två hjul att komma förbi.Begriper mig inte på hur de tänker om de nu gör det överhuvudtaget.Möjligt att det är en form av maktdemonstration modell lågstadietänk. :va

Sedan så tycker jag det var fint gjort av polisen att lägga sig bakom denna sporthoj med blåljus och siren på för att påkalla om uppmärksamhet för snabbare fordon precis framför när de förmodligen inte orkade hålla tempot uppe på förstaplatsen. :crash
 
Last edited:

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
1. Ja visst kan man tycka att det var lite dumt men hur många skulle stanna för snuten. Vi säger att han körde på bakslangen eller drog på en bit alldeles för fort och snuten drar efter vet man då att man alldrig i helvetet får behålla kortet stannar du då. Alla här har kört för fort och alldeles åt helvete för fort så man borde titta på hur man själv kört igenom åren. Men det är ju klart att många här på forumet kör ju inte sporthoj utan HD, guldvinge och en massa annat skit ändå är man här på forumet och geggar runt med sitt moral snack. 2. Jag hade inte reflektera över sniglarna med korv ätar hjälmar dock så hade jag varit skogs tokig om jag satt i bilen.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
eller så lämnar man in körkortet i 3 månader . Då kan man fortsätta att köra tills man får tillbaka det.
Det är olovlig körning men det är bättre än att spela apa och försöka köra i från Polisen.

Man får helt enkelt räkna med att man kanske inte alltid har körkort ...:huvet
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
eller så lämnar man in körkortet i 3 månader . Då kan man fortsätta att köra tills man får tillbaka det.
Det är olovlig körning men det är bättre än att spela apa och försöka köra i från Polisen.

Man får helt enkelt räkna med att man kanske inte alltid har körkort ...:huvet

Ja lämna in dit kort du och kör med indraget och stanna för snuten igen med indraget kort. Ta och kolla upp vad du får som straff så kanske du ändrar dig. Tre månader hahaha 160-200 på 90 väg ger inga 3 månader indraget kort, man kör ju för i helvete ifrån snuten på en moppe så vad är problemet. Nä nu ska jag ut och spela lite apa på hojen
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top