Cross-skydd till vanlig mc körning

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
Hej
Jag håller på o ta mc kort o skall köra upp om ca tre veckor. Jag har tidigare använt trafikskolans utrustning (som varit rejält sliten) och jag håller nu på o köpa på mig egen utrustning. Jag har sett att Jula nu säljer ryggskydd för cross o undrar om man kan ha detta till vanlig mc körning (typ köra till jobbet/liknande) eller om dessa cross skydd är alldeles för stela? Jag har förstått att cross stövlarna är som skidpjäxor o riktigt stela.

XL moto säljer hjälmar för ca 500-600 kr vilket låter otroligt billigt, finns det några tester av dessa hjälmar?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Biltemas och Julas ryggskydd är okej vad gäller skydd, men komforten är lite bristfällig.
Vet inte vad du menar med crossskydd, dock. Länka gärna till de du frågar om.

Brorsan kraschade med en hjälm för 300 från XLmoto, och klarade sig bra. Sharp har rätt mycket tester av alla möjliga hjälmar. Du kan behöva lista ut vilken tillverkare som ligger bakom en del hjälmar som bara är om-märkta. Speciellt i budgetsegmentet.

Det du generellt sett får mer av när du köper dyrare hjälmar är lägre vikt, komfort, byggkvalitét och ventilation. Och det är värt pengarna.
 

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
hej
tackar för svar. Det ryggskyddet jag menade är här: http://www.jula.se/catalog/fritid/cykel-och-motor/mc-skydd/kroppsskydd/mx-ryggskydd-641221/

och stövlarna är här: http://www.jula.se/catalog/fritid/cykel-och-motor/mc-skydd/Stovlar/mx-stovlar-641203/

Kanske enklast o åka dit o testa hur grejorna sitter men jag tänkte att det kanske finns någon "no no" regel på använda cross grejor till vanlig mc körning pga av säkerhet eller liknande

mvh/T

http://www.jula.se/catalog/fritid/f...iteter/skidglasogon-hjalmar/ryggskydd-799192/
Det där är ju specifikt för MC, och billigare. Men det kan vara värt att lägga 7-800 på ett ryggskydd som sitter skönt.
Men nej, det finns väl inte direkt någon no-no för crossprylar och gata. Det enda som det finns lagkrav på att man måste ha är hjälmen. Sedan är det försäkringsbolagen som ställer krav på övriga utrustningen. Deras krav brukar vara CE-märkning för skyddsutrustning för MC.
Vad gäller CE-märkningen på hojskydd så är det inte ovanligt att billiga ställ enbart har CE-märkta hårda skydd och själva stället inte är CE-märkt, vilket kan vara intressant att veta.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
http://www.jula.se/catalog/fritid/f...iteter/skidglasogon-hjalmar/ryggskydd-799192/
Det där är ju specifikt för MC, och billigare. Men det kan vara värt att lägga 7-800 på ett ryggskydd som sitter skönt.
Men nej, det finns väl inte direkt någon no-no för crossprylar och gata. Det enda som det finns lagkrav på att man måste ha är hjälmen. Sedan är det försäkringsbolagen som ställer krav på övriga utrustningen. Deras krav brukar vara CE-märkning för skyddsutrustning för MC.
Vad gäller CE-märkningen på hojskydd så är det inte ovanligt att billiga ställ enbart har CE-märkta hårda skydd och själva stället inte är CE-märkt, vilket kan vara intressant att veta.

Finns det överhuvudtaget CE märkning för själva stället. Jag har för mig att det inte är så utan att det bara är skydden som sitter i stället som är CE märkta.
DVS CE på stället innebär att dom istoppade skydden är CE märkta.

Jag är inte så orolig för egen del. Jag kör med ett Rukka ställ och jag är ganska övertygad om att det ger bra skyddeffekt. Det blev i vart fall inte en skråma på stället när jag gick i backen för 3 år sedan. Inte på mig heller för den delen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
hej
tackar för svar. Det ryggskyddet jag menade är här: http://www.jula.se/catalog/fritid/cykel-och-motor/mc-skydd/kroppsskydd/mx-ryggskydd-641221/

och stövlarna är här: http://www.jula.se/catalog/fritid/cykel-och-motor/mc-skydd/Stovlar/mx-stovlar-641203/

Kanske enklast o åka dit o testa hur grejorna sitter men jag tänkte att det kanske finns någon "no no" regel på använda cross grejor till vanlig mc körning pga av säkerhet eller liknande

mvh/T

Vad gäller stövlarna så är stövlar för Motocross bra skydd. Dock kan dom bli klumpiga då dom ofta är betydligt hårdare än stövlar för touring eller sport.
Men känns dom bra och inte onödigt klumpiga så är dom säkert inte något dåligt val ur skyddshänseende.

Vard gäller ryggskyddet så anger dom inte om det är CE nivå 1 eller 2. Köper du ryggskydd så är det nivå 2 som du skall ha. Det kan i och för sig hända att det är 2 men det bör du i så fall kolla upp i butiken eller kontakta Jula.
Du kan visserligen köra med level 1 också men det ger att lite sämre skydd. (Man ska inte glömma att om man har ett något år gammalt Dainese ryggskydd som kostar avsevärt mer så är det bara klass 1.)

Troligen är det klass 2 och i så fall så är det bara en fråga om passform och bekvämlighet.

Vad gäller kläder i övrigt så är kläder för cross gjorda för ett annat användningsfall än gathoj. Cross räknar man med vurpor i relativt låg fart med massor av ojämnheter. Dvs man vill ha skydd mot smällar men slitageskydd är sekundärt eftersom man inte förväntas glida så långt.

Kläder för gatbruk skall istället hålla ihop och inte slitas sönder när man glider på asfalten i 100 meter varför det prioriteras högre. Skyddet mot smällar är något lägre eftersom man inte räknar med lika mycket smällar och när man väl får så ordentliga smällar att inte skydden längre räcker till så spelar det inte så stor roll vad det sitter för skydd där,

Kläder för cross blir lätt trasor vid marksyning i landsvägsfart på asfalt och då sitter inte skydden heller kvar där dom ska.
Ett ställ för gatbruk håller ihop och håller skydden på rätt plats.
Samtidigt så är det ställ för gatbruk sämre på crossbanan eftersom smällar och slag är lägre prioriterat för dom.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Finns det överhuvudtaget CE märkning för själva stället. Jag har för mig att det inte är så utan att det bara är skydden som sitter i stället som är CE märkta.
DVS CE på stället innebär att dom istoppade skydden är CE märkta.

Jag är inte så orolig för egen del. Jag kör med ett Rukka ställ och jag är ganska övertygad om att det ger bra skyddeffekt. Det blev i vart fall inte en skråma på stället när jag gick i backen för 3 år sedan. Inte på mig heller för den delen.

Japp, det finns CE-märkning för övriga stället.
Och många billiga allväders har bara CE-märkning på slagskyddet, inget alls i övriga zoner. Standard EN 13595-1 behöver vara godkänd under alla klausuler för att vara fullständigt CE-klassad, och klausul 5.4-5.6 hanterar alla slit och skärtålighet i resten av stället, förutom slagskydden.
 

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
hej
tackar för svar, jag skall åka ut o kolla på grejorna så får man se, ryggskyddet är galet billigt men det har en såpass viktig uppgift så jag skall kolla över det noga. Jag skall testa kängorna o se hur de känns o utgå lite från det
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top