Lossa oljefilteradapter

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Fortsätter mitt arbete med att montera ner en XJ600-motor

Tråkigt stopp på grund av en oljefilteradapter som sitter ordentligt. Den är ganska grund så det finns inte mycket för en hylsa att fästa på. WD40 har applicerats.

Eftersom jag har en kompressor ståendes blev jag fundersam på att försöka med mutterdragare. Biltema har ju lämpligt nog en sats för 349 där en passande krafthylsa ingår. Är det ett alternativ?

Värme annars?
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
... MIG-svets brukar funka bra. MIGa dit en aningen grövre skruv att dra i om möjligt.
Skruvskallen blir ju sopor med det är den ju redan.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Tycker det är lustigt vad folk har tillgång till svets och svetskunskaper här. Det är inget jag har iaf. Lite WD40 över natten och sen ett nytt försök gjorde banne mig susen. Var redo med värmepicka men den behövdes aldrig. Nu är det generatorn som ska bort och sitter som berget istället.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Tar gärna nya tips för att få loss generatorbulten, den bulten är nog den värsta hittils. Är det någon fara att köra en mutterdragare här istället eller kommer den börja slänga runt vevaxeln om det inte släpper?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tar gärna nya tips för att få loss generatorbulten, den bulten är nog den värsta hittils. Är det någon fara att köra en mutterdragare här istället eller kommer den börja slänga runt vevaxeln om det inte släpper?

Fortsätt du med WD40. Bara försöka få loss den varje dag, går det inte mer WD40.

En riktigt besvärlig fastrostad trampa på en vanlig trampcykel gav sig efter jag lagt cykeln på sidan.
fyllt den lilla fördjupningen i vevslängen med 5-56 och några droppar växellådsolja.
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Motorolja/Vaxelhusolja-EP-SAE-90-2000017670/
och låtit det stå några timmar.

Detta var efter några dagars försök med att bara spruta på 5-56 varje dag.
Och varje dag försöka dra loss trampan. Med en fast nyckel förlängd med dammsugarrör.
 
Last edited:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Mer WD40, lite mer bankande med slagmejsel och till slut ett ledhantag hjälpte en del. Nu är bulten loss och generatorn behöver pressas ut som jag förstår det. Räcker det med någon lite större bult med rätt gänga eller ska det vara något som benämns "rotor puller" som det benämns i manualen. Var hittar man lämplig typ av sådan eller vad heter det ens på svenska? Är det svänghjulsavdragare?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Precis.... du behöver korrekt specialverktyg och en div kloavdragare är helförbjudet
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Biltema har väl svänghjulsavdragare ? O 30 dagars öppet köp.....vare sig den funkar eller inte kan den ju lämnas tillbaka.
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Jag erkännr villigt att jag aldrig lyckats med 5-56, troligen för att man inte har tålamod att vänta till dagen efter..

garage24, tydligen numera dbc-sweden.se har avdragare i diverse storlekar. Du måste veta vilken storlek du behöver dock.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Förhoppningsvis sista saken nu.

Lilla hjulet(eng. timing rotor) som sitter på vevaxeln och styr tändning, den har också en jobbig bult. Haynes tycker lite nonchalant att den bara kan lossas och ger inga tips som de gjort för andra saker. Vevaxeln vill såklart snurra även här och nu har jag lite slut på något att hålla emot med. För generatorns svänghjul använde jag ju den här bulten men nu är det mer att kila fast något nånstans för att hindra vevaxeln men det känns riskfyllt.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Förhoppningsvis sista saken nu.

Lilla hjulet(eng. timing rotor) som sitter på vevaxeln och styr tändning, den har också en jobbig bult. Haynes tycker lite nonchalant att den bara kan lossas och ger inga tips som de gjort för andra saker. Vevaxeln vill såklart snurra även här och nu har jag lite slut på något att hålla emot med. För generatorns svänghjul använde jag ju den här bulten men nu är det mer att kila fast något nånstans för att hindra vevaxeln men det känns riskfyllt.

Mutterknack?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Förhoppningsvis sista saken nu.

Lilla hjulet(eng. timing rotor) som sitter på vevaxeln och styr tändning, den har också en jobbig bult. Haynes tycker lite nonchalant att den bara kan lossas och ger inga tips som de gjort för andra saker. Vevaxeln vill såklart snurra även här och nu har jag lite slut på något att hålla emot med. För generatorns svänghjul använde jag ju den här bulten men nu är det mer att kila fast något nånstans för att hindra vevaxeln men det känns riskfyllt.

Dags montera tillbaka generatorns svänghjul.
Det sitter väl fast med en kil så du behöver inte dra muttern stenhårt.
Och så med WD-40 och tålamod ge dig på
Lilla hjulet(eng. timing rotor) som sitter på vevaxeln och styr tändning, den har också en jobbig bult.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Det blev en mutterknack som gjorde jobbet väldigt bra.

Tackar så mycket för hjälpen!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top