Rengöra kedjan

Dalener6

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2015
Ort
Solna
Hoj
2007, Kawasaki, er6n
Tjena

Har en Kawasaki er6n och behöver rengöra min kedja. Jag undrar därför vad ni har för bästa metoder för det?

Tack och bock
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Brukar köra med kedjerengåringsspray och en kedjeborste.

Är det dags för knullputs i bakänden på hojen plockar jag av bakhjulet och tvättar rent drevet, svingen och allt annat som blir skitigt därbak, plockar av främre drevkåpa och skrapar ur att gegg som samlas där och tvättar ur bakom kåpan med kedjerengöring. Och gnor av kedjan med en fibertrasa och lite kedjetvätt.

En del plockar av kedjan och lägger den i lampolja över natten, men jag nitar fast kedjan istället för att använda clipslås så det blir mer bök och jobb än det är värt att plocka av den känner jag. :hihi
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Se till att kedjan är varm när du rengör den.
Har du ett depåstöd? Annars, köp ett depåstöd. Ovärdeligt vid kedjerengöring
Har du en kedjeborste? Annars, köp en kedjeborste. Tänk biltema
Lampolja funkar som kedjerengöring - spreja på rikligt, snurra hjulet och håll borsten mot kedjan i olika vinklar för att komma åt överallt.

Torka av ordentligt med papper

Smacka på lagom dos kedjesmörj. Utgå från kedjelåset och sluta när du kommer tillbaks dit igen. För bästa effekt - åk en vända efteråt så tränger kedjesprayen in ordentligt.

Har du åkt mycket i dåligt väder kan det vara smart att ta loss kåpan runt framdrevet och göra rent bakom - kan samlas en hel del kladd och den tas bort med 2st skruv.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Kanske är självklart men jag vill ändå nämna det. Snurra hjulet för hand och kör inte motorn på tomgång med växel för att rengöra, då tappar man lätt fingrar eller mer.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kanske är självklart men jag vill ändå nämna det. Snurra hjulet för hand och kör inte motorn på tomgång med växel för att rengöra, då tappar man lätt fingrar eller mer.

En polare lärde sig att det är stora fina krafter mellan kedja och drev när han försökte köra med min kedjeborste på insidan av kedjan med hojen på tomgång på en hög växel. NOMNOM sa det och jag var en kedjeborste fattigare.
:banana
Det rycker rätt bra i kedjan. Jag har nöjt mig med att klämma fingrarna när jag roterade däcket med andra handen, det gör ont som fan bara det.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Jag använder trasa och lampolja var 100:e mil. Smörjer med kedjespray var 50:e. Mitt förra drivpaket snurrade ca 4400 mil innan kedjan möglade(!) sönder under vinterförvaringen.
Kedjeborste tycker jag inte hjälper ett smack. Enligt min erfarenhet så smetas oljegeggan bara in ännu mer i kedjan.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag köpte en tysk mackapär (https://www.louis.eu/artikel/kettenmax-premium-chain-cleaning-lube-device/10003115) som man monterar runt kedjan med hjälp av diverse snören och krokar. Sen ansluter man ett antal slangar i olika hål och kopplar dessa till olika flaskor och påsar. Slutligen kör man igång maskineriet genom att rotera på bakhjulet med ena handen, hålla upp flaskan med andra handen, kontinuerligt justera mackapären så den ligger i linje med kedjan med tredje handen och hålla i diverse snören och krokar så de inte lossnar med fjärde handen.

Sen monterar man loss alltihop igen och startar rengöringen av kedjan. Till detta moment används lampolja, kedjeborste och trasa.

Lätt som en plätt!

Vill man förenkla hela proceduren kan man hoppa över moment 1.
 
Last edited by a moderator:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Några reflektioner.

Rengjorde kedjan nyligen. Köpte lampolja på Biltema och i farten tog jag även en kedjeborste (vilket jag misstänkte var en blåsning och visade sig vara det också). Jag hade inte lagt 69 kr eller vad den nu kostade. Helt värdelös. Man kommer längre med ett rivet lakan, skjorta, t-shirt eller dylikt indränkt i lampolja. Kommer att använda den metoden även fortsättningsvis. Borsten hamnar i sopsorteringen. En tandborste kan dock vara till hjälp. Doppa den i lite lampolja som man häller upp i en liten kopp och sedan kan man finputsa lite det man inte kommer åt med trasorna. Sedan är det bara att spola av med vatten och smörja in på nytt.

När ändå frågan är uppe. Lampoljan på Biltema är paraffinbaserat. Jag hade lite funderingar på om det var bra eller dåligt för o-ringarna i kedjan när jag stod där vid hyllan. Är det någon som kan bekräfta att det är ok så att man inte rekommenderar någon att använda något som är skadligt för kedjan. När jag läste på nätet om lampolja innan jag körde upp till Biltema stod det om kerosene innehåll (utländska forum). Bör vara samma sak fast olika namn.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Jag använder fotogen, en balja och en diskborste.

Först lyfter man upp hojen på rejs-stödet

sedan :

1, Placera en balja med lite fotogen i under hela kedjan.

2, Snurra hjulet och borsta - Går rätt snabbt.....är en jädra häs i fotogen.

3, Låt kedjan droppa av ner i baljan - Jag har samma fotogen sedan 5-6 år tillbaka. Visst är den svart, men fortfarande hur bra som helst.

4, Torka av det sista med ett våtstarkt torkypapper samtidigt som du FÖRSIKTIGT snurrar hjulet (se andra inlägg om att räkna hur många fingrar du har kvar efteråt!)

5, Plocka bort kåpan för framdrevet och skrapa bort kleggmassan som alltid sitter där.

6, Ställ dig bakom hojen och sätt "bra me´snurr" på bakhjulet samtidigt som du under 2-3 sekunder sprayar med kedjespray så att insidan av kedjan blir kedjesprayad (finns ingen anledning att spraya så mycket mer, bättre då att spraya ofta istället)

7, Torka bort ev rinningar från bakdäcket.

Vänta gärna minst en kvart innan du kör så att kedjesmörjan får torka in.
 

Raderad medlem 51742

Guest
När ändå frågan är uppe. Lampoljan på Biltema är paraffinbaserat. Jag hade lite funderingar på om det var bra eller dåligt för o-ringarna i kedjan när jag stod där vid hyllan. Är det någon som kan bekräfta att det är ok så att man inte rekommenderar någon att använda något som är skadligt för kedjan. När jag läste på nätet om lampolja innan jag körde upp till Biltema stod det om kerosene innehåll (utländska forum). Bör vara samma sak fast olika namn.

Har tänkt precis samma tanke. När jag stått där vid hyllan har jag funderat på om det inte borde vara lysfotogen jag skall köpa istället, men så har det av någon anledning alltid slutat med att jag köpt lampoljan trots att jag instinktivt tänkt att det är fotogen jag är ute efter och inte en paraffinbaserad produkt.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Jag köpte en tysk mackapär (https://www.louis.eu/artikel/kettenmax-premium-chain-cleaning-lube-device/10003115) som man monterar runt kedjan med hjälp av diverse snören och krokar. Sen ansluter man ett antal slangar i olika hål och kopplar dessa till olika flaskor och påsar. Slutligen kör man igång maskineriet genom att rotera på bakhjulet med ena handen, hålla upp flaskan med andra handen, kontinuerligt justera mackapären så den ligger i linje med kedjan med tredje handen och hålla i diverse snören och krokar så de inte lossnar med fjärde handen.

Sen monterar man loss alltihop igen och startar rengöringen av kedjan. Till detta moment används lampolja, kedjeborste och trasa.

Lätt som en plätt!

Vill man förenkla hela proceduren kan man hoppa över moment 1.

Redan innan jag såg den mackapären var jag glad att jag har kardan.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
en sak är säker- gör inte som jag......blod smörjer dåligt och påskyndar korrosionsprocessen (samt föder fåglar alternativt lösa hundar- vet inte vad som åt upp stumpen:D)

2016-06-20_14-36-08_497.jpg

//jj
 

Ucklahoma

Medlem
Gick med
2 May 2013
Ort
Borås
Hoj
Affar
Jag har inte provat Lampolja.
Jag använder Biltemas lysfotogen, tillsammans med deras kedjeborste på kall kedja.
När jag borstat kedjan och torkad av överflöd med trasa så kör jag en repa (ca 1 km)för att få bort dom sista resterna samt att värma upp kedjan, efter det smörjer jag kedjan med kedjevax.

/A
 

cdawg

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
-15 Kawasaki Z800
Håller med vad alla andra här säger, men tar upp hur jag gör.

Depåstöd bak, köp ett, lyft hojen.
Se till att ha nån form av rengöring, lampolja, WD-40, eller liknande, bör innehålla olja för att inte torka ut vitala delar av kedjan.
Riv av en bit wellpapp, kartong eller nåt annat och tryck upp den bakom kedjan så att du slipper få massa oljeprodukter på bromsar, däck och annat. Spruta på rengöringen på kedjan, ca en decimeter i taget och använd sedan borste för att gnugga bort all skit från alla fyra sidorna. Gnugga tills du ser metall och all skit runnit av. Använd inte stålborste, utan kedjeborste eller en gammal tandborste. Rinse and repeat tills hela kedjan är ren. Rengör också tänderna på dina drev.
Spreja på rejält med rengöringsmedel och torka rent kedja och drev med trasa tills du är nöjd, låt sedan kedjan lufttorka ett par minuter innan du smörjer in kedjan igen.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Jag köpte en tysk mackapär (https://www.louis.eu/artikel/kettenmax-premium-chain-cleaning-lube-device/10003115) som man monterar runt kedjan med hjälp av diverse snören och krokar. Sen ansluter man ett antal slangar i olika hål och kopplar dessa till olika flaskor och påsar. Slutligen kör man igång maskineriet genom att rotera på bakhjulet med ena handen, hålla upp flaskan med andra handen, kontinuerligt justera mackapären så den ligger i linje med kedjan med tredje handen och hålla i diverse snören och krokar så de inte lossnar med fjärde handen.

Sen monterar man loss alltihop igen och startar rengöringen av kedjan. Till detta moment används lampolja, kedjeborste och trasa.

Lätt som en plätt!

Vill man förenkla hela proceduren kan man hoppa över moment 1.
Jag använder samma sak...mindre kladd, mycket snabbare. Sätt dit justera en gång, gör rent.
Klart.
Någon sorts handhavande fel...skulle jag nog tro. :va
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top