Köpt mc säljaren svarar inte

Smagatusk

Guest
Kontakta föräldrar, grannar, arbetsgivare - det absolut mest effektiva sättet att jaga fram en råtta som inte vill ge sig till känna.

Inte otrevligt eller hotfullt, utan hellre lite bekymrat och oroligt:
"Hej, ursäkta att jag stör.
Bor ni granne med Sonny Kvistmyr? Bra! Jag är lite orolig för honom. Han skulle hört av sig till mig om delar till den motorcykel jag köpte av honom för några veckor sedan, men jag kan inte få tag på honom.
Mår han bra? Finns han hemma? Kan ni be honom höra av sig till Robert som köpte hans motorcykel när ni ser honom?"

Beroende på postnummer så kan det vara otroligt effektivt - eller helt verkningslöst.
Isf får man jobba vidare i snävare cirklar.
Ring honom på jobbet! Ring hans arbetsgivare.

Om du bara nöjer dig med att ringa samma nummer, från samma nummer hela tiden så boostar du bara hans ego och får honom att känna sig som den smartaste personen på jorden.

Jobba lite!
Riv upp lite damm och gör killens situation så jobbig att han inser att det blir enklare för honom att göra rätt för sig.

För att jag skulle ringa runt till föräldrar, grannar och arbetsgivare skulle det handla om absolut sista utväg i ett mycket viktigare ärende. Inte om lite MC-delar som tydligen inte är viktigare än att man kan skita i dem när affären görs.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Kan ej lagar och regler men menar om jag kan ångra köpet eller få nått av det inte så lätt att sälja en hoj sen utan nycklar. Och nej det gäller en hoj med värde på 100 000kr skrivit fel i inlägget fixat de nu

Inte fan har du gett någon 100 000 utan att få alla grejer direkt? :brinnerup:glömdet
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Å andra sidan, att kopiera upp en ny extranyckel innan man säljer en hoj kostar en hundring eller två, och då kan man lämna över rätt antal nycklar, men ändå ha en kvar... Hur många ber säljaren att på heder och samvete lova att han/hon inte har fler extranycklar?

Vet inte om det gäller alla märken, men på min R1 Crossplane 2009 så avaktiveras den "tappade" nyckeln och ersätts med den nya - Man kan alltså bara ha 3 nycklar "i drift" (en röd, och två svarta).

En sak som jag däremot kommer på att man borde göra vid köp är att testa om ALLA nycklar fungerar att starta hojen med - Det finns ju en teoretisk möjlighet att den ena av nycklarna är en dummy, och att säljaren behållit en aktiv nyckel - Nu köpte jag själv min cykel ny iofs. Men de andra två nycklarna ligger helt orörda i ett kuvert........jag har aldrig testat om de funkar !
 

Waislo

Medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Visby
Hoj
1993 Yamaha XT 600
klassikern.. nyckel eller servicebok skickas på post efter... kan man inte bara säga direkt att dom/den inte finns...
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Du kanske ska ta ett steg ur sandlådan?

Prova, det har fungerat förr. Det var förvisso ett ganka dyrt flipperspel och inte en hoj men det fungerade bra när säljarn valde att gå under jorden men glömde bort att det gick att få tag i lilla mamsen.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
klassikern.. nyckel eller servicebok skickas på post efter... kan man inte bara säga direkt att dom/den inte finns...

Jag kan ändå ha viss förståelse för detta, då det är grejer som man säkert gömmer på ett bra ställe och inte har framme så ofta. Fick själv röd nyckel till min R1-banhoj skickad i efterhand, detta utan att något sådant var överenskommet. :tummenupp
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
En sak som jag däremot kommer på att man borde göra vid köp är att testa om ALLA nycklar fungerar att starta hojen med

Det ska du definitivt inte göra på en modern Yamaha med immobilizer. Om du startar motorcykeln med den röda nyckeln UTAN att följa kodningsproceduren för de andra nycklarna så har du snabbt en motorcykel som inte startar med någon av nycklarna...
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Det ska du definitivt inte göra på en modern Yamaha med immobilizer. Om du startar motorcykeln med den röda nyckeln UTAN att följa kodningsproceduren för de andra nycklarna så har du snabbt en motorcykel som inte startar med någon av nycklarna...

Sant !

Tänkte inte på att den röda "programmeringsnyckeln" ska behandlas med silkeshandskar - Men att testa båda de svarta kan fortfarande vara en bra idé !
 
Last edited:

Jimmy

Guest
Jag läste en tråd men nu svarar inte trådskaparen. Vad ska jag göra?
 

Jimmy

Guest
Ring TS vet jag han har ju 3 annonser här på Sporthoj :tummenupp

EX --> http://www.sporthoj.com/annonser/id/1757
(PS det finns 3 personse skrivna på samma Leg nr :D en kan vara morsan asg) Hitta.se :tummenupp

//Robin
Nycklar köpes eller?
Hitman för indrivning sökes?
Självförsvarsspray mot min mamma köpes?

- - - Updated - - -

Skriv ett svar. Man får sällan respons på att bara läsa. Dax att komma ur sandlådan, snart ringer din mamma.

Jag gör ett inlägg på arbetsgivarens fb-sida och håller tummarna!
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kul det bor 10 pers på ts adress o det är inte samma efternamn :))
Privatpersoner Kyrkvägen 26 Örebro (10 st.)

Christopher Andersson 28 år
Hanna Gustavsson 30 år
Håkan Berglund 59 år
Jonas Gunnarsson 26 år
Ketty Berglund
Matilda Pettersson 23 år
Rut Anna Maria Olsson
Thanpimol Panyaruen
Varangkana Kruaai 37 år
Vjatjeslav Vlasenko 66 år
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top