Köpt mc säljaren svarar inte

Eightton

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Lindesberg
Hoj
2000 Yamaha r1
Köpte en hoj för några veckor sedan där säljaren sa att han hade inte alla nycklar hemma men skulle skicka dom med posten samt tillbehör till hojen vi skrev så på kvittot med men nu när jag försöker få tag i han så svarar han inte i telefon va fan ska man göra ?
 
Last edited:

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
byta tändningslås och tanklock är min första tanke.
Men och andra sidan så är jag väldigt ny inom MC :7peta
 

Eightton

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Lindesberg
Hoj
2000 Yamaha r1
Är en bit men ska göra de i slutet av veckan om han inte svarar men undra mer om man kan få kompensation för detta
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Under hur lång tid har du försökt få tag på han?
Är ju trots allt semestertider, så det är ju inte omöjligt att folk reser bort.

Men annars så känns det ju lite fishy helt klart... Men har han skrivit på kvittot och du kollade någon sorts ID så att du vet att det är rätt person så har du ju lagen på din sida även om det lär vara jävligt drygt att processa om det kommer dit..
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Ställ hojen hos någon annan, om det är privat köp så kan man aldrig vara säker på att dom där nycklarna du inte fått med dig ska användas vid ett senare tillfälle. åk dit och ta med dig någon som ett vittne om du har ljudupptagnings funktion på din mob så spela in vad han säger. Löser det sig inte polisanmäl det hela, låter lite drastiskt kanske men det finns folk till allt.
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Då borde väl säljaren ha fixat fram nycklarna och tillbehören INNAN han sålde hojen?

Sen undrar jag bara lite snabbt vad för slags kompensation du hade tänkt att få?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
-Jo "harkel" jag har varit rätt orolig, så nu när jag trots allt ska få grejerna, kan jag få en fyrahundring i kompensation av dig?
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
TS - Du skriver att du har en R1:a från 2000. Är det den du köpt ?

Anledningen att jag frågar om hojen är för att kunna uppskatta värdet - Är det en nyare rejshoj så hade jag ställt den hos en polare tills alla nycklar levererats. Är det en äldre, billigare cykel så kanske jag inte sett det som lika viktigt.

Gav personen du köpte av ett seriöst intryck vid köpet eller finns det fog för att vara uppmärksam ?
Har du kollat upp hojen i https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/ - Vissa saker som många ägarbyten under kort tid eller liknande kan ju indikera att något inte stämmer till exempel.
Har du googlat säljarens namn - Detta kan ge intressant info.

Man ska kanske inte måla fan på väggen direkt, samtidigt är det dumt att vara alltför naiv också. Säljaren kanske åkte på en resa till Mallorca dagen efter.........

Ge oss lite mer info om affären/hojen !
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag skulle börja med att använda skiljetecken. Då blir all skriftlig kommunikation med säljaren betydligt säkrare och svårare att missförstå.


Köpte en hoj för några veckor sedan där säljaren sa att han hade inte alla nycklar hemma men skulle skicka dom med posten samt tillbehör till hojen vi skrev så på kvittot med men nu när jag försöker få tag i han så svarar han i tele va fan ska man göra ?

Du har ju faktiskt skrivit att han svarade i telefon, så...vad kom ni fram till då? Eller är det skiljetecknen som spökar?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Så här lite i efterhand kan man ju fundera på om det inte hade varit lämpligt att hålla en tusenlapp eller två tills man får alla nycklar. Det går ju att skriva en sån sak på kvittot med.

Statistiskt sett så kommer du att få dina nycklar. Det är nog bara en jävla slacker, inte en kriminell slacker. Be nån annan ringa från ett nummer han inte känner igen, sätter en dosa snus på att han svarar. Får du inte tag i slackern och har möjlighet att lirka lite så ring hans föräldrar, brukar inte vara populärt.
 

Eightton

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Lindesberg
Hoj
2000 Yamaha r1
Kan ej lagar och regler men menar om jag kan ångra köpet eller få nått av det inte så lätt att sälja en hoj sen utan nycklar. Och nej det gäller en hoj med värde på 100 000kr skrivit fel i inlägget fixat de nu
 

Smagatusk

Guest
Så här lite i efterhand kan man ju fundera på om det inte hade varit lämpligt att hålla en tusenlapp eller två tills man får alla nycklar. Det går ju att skriva en sån sak på kvittot med.

Statistiskt sett så kommer du att få dina nycklar. Det är nog bara en jävla slacker, inte en kriminell slacker. Be nån annan ringa från ett nummer han inte känner igen, sätter en dosa snus på att han svarar. Får du inte tag i slackern och har möjlighet att lirka lite så ring hans föräldrar, brukar inte vara populärt.

Du kanske ska ta ett steg ur sandlådan?
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Hände min polare med när han köpte sin Yamaha 2014 årsmodell för typ ett halvår sedan av en firma.

Säljaren sade att han skulle skicka ner extra nycklarna och service boken, typ 6 månader senare och många samtal samt mail har han fortfarande inte fått de...
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Statistiskt sett så kommer du att få dina nycklar. Det är nog bara en jävla slacker, inte en kriminell slacker. Be nån annan ringa från ett nummer han inte känner igen, sätter en dosa snus på att han svarar. Får du inte tag i slackern och har möjlighet att lirka lite så ring hans föräldrar, brukar inte vara populärt.

Du kanske ska ta ett steg ur sandlådan?

Kontakta föräldrar, grannar, arbetsgivare - det absolut mest effektiva sättet att jaga fram en råtta som inte vill ge sig till känna.

Inte otrevligt eller hotfullt, utan hellre lite bekymrat och oroligt:
"Hej, ursäkta att jag stör.
Bor ni granne med Sonny Kvistmyr? Bra! Jag är lite orolig för honom. Han skulle hört av sig till mig om delar till den motorcykel jag köpte av honom för några veckor sedan, men jag kan inte få tag på honom.
Mår han bra? Finns han hemma? Kan ni be honom höra av sig till Robert som köpte hans motorcykel när ni ser honom?"

Beroende på postnummer så kan det vara otroligt effektivt - eller helt verkningslöst.
Isf får man jobba vidare i snävare cirklar.
Ring honom på jobbet! Ring hans arbetsgivare.

Om du bara nöjer dig med att ringa samma nummer, från samma nummer hela tiden så boostar du bara hans ego och får honom att känna sig som den smartaste personen på jorden.

Jobba lite!
Riv upp lite damm och gör killens situation så jobbig att han inser att det blir enklare för honom att göra rätt för sig.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Haha, tänkte just säga att det är jäkligt effektivt att dra in föräldrar (oavsett ålder), grannar, syskon etc i affären.

Gör det jobbigt för personen att göra fel, gör det enkelt att göra rätt. Han kommer att fixa fram nycklar osv eftersom det är jobbigt för honom när hans föräldrar och grannar börja ligga på om att "göra rätt för sig". Och att framstå som en idiot för de närmaste gillar nog ingen. Detta funkar i de flesta sammanhang. Var bara artig och trevlig när du kontaktar hans omvärld - det är HAN som gjort fel, inte du.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Vad är det för nycklar som saknas? En sådan super-nyckel som krävs för att kunna göra nya nycklar eller en helt vanlig extranyckel?

Det du skall göra är att räkna ut vad detta har för ekonomisk konsekvens.
T.ex. köpa nya nycklar, få de gamla nycklarna bortkodade från immobilizer. Eller i värsta fall byte av hela immobilizersystemet med ecu osv. Samt värdet på de tillbehör som inte levererats.

Sedan skickar du en betalningsanmaning via kronofogden på det beloppet.

Vaknar säljaren inte då så är han tyvärr redan så djupt nere i sin ekonomiska skit att du aldrig kommer få något från den människan med mindre att du klarar av att övertala denne på annat sätt...
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Ställ hojen hos någon annan, om det är privat köp så kan man aldrig vara säker på att dom där nycklarna du inte fått med dig ska användas vid ett senare tillfälle. åk dit och ta med dig någon som ett vittne om du har ljudupptagnings funktion på din mob så spela in vad han säger. Löser det sig inte polisanmäl det hela, låter lite drastiskt kanske men det finns folk till allt.

Såtillvida hojen inte har gömd gps-tracker....... :crash
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Å andra sidan, att kopiera upp en ny extranyckel innan man säljer en hoj kostar en hundring eller två, och då kan man lämna över rätt antal nycklar, men ändå ha en kvar... Hur många ber säljaren att på heder och samvete lova att han/hon inte har fler extranycklar?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top