Det här med hjälmar och skydd

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Hej alla =)

Är ny inom detta med två hjul så här kommer det några dumma frågor :va

Vad är skillnaden på en hjälm som tex Biltema, jula osv säljer för några hundra mot en som kostar 4-5000:- och uppåt? Så länge dom är godkända så lär dom väl vara lika bra?

Om man bortser från dom hjälmarna som kanske ha blåtand i sig.

Samma sak gäller skydden, men där antar jag att dom är mer tåliga?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Passform, vikt, kvalité, utseende, ventilation, visir, material etc etc.

http://sharp.direct.gov.uk/ här kan du se hur bra en hel del hjälmar är på att ta upp slagkrafter, men det viktigaste av allt är att hjälmen passar bra på ditt huvud
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är som att säga att en Kia för 90.000kr är "lika bra" som en Mercedes för 600.000kr, bara för att bägge fått 5 stjärnor i Euro-NCAP...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Att hjälmen är godkänd säger att den klarar ett visst test, men inte så mycket mer. Vad gäller säkerhetsfrågan lägger helt enkelt inte lågbudgetmärkena samma pengar på forskning och utveckling inom säkerhet som de dyrare märkena. Nu behöver ju inte detta betyda att en dyrare hjälm skyddar dig bättre när du kraschar - det finns så många saker som spelar in - passform, det exakta olycksförloppet, tur osv. Så just när det gäller säkerheten är det nog väldigt svårt att ge ett generellt svar. För att ändå få viss vägledning kan du titta på Sharp-testerna: http://sharp.direct.gov.uk. De ger lite mer information än bara om en hjälm är godkänd eller inte. Du kan också titta på vilket forskningsarbete hjälmtillverkarna bedriver (även om sådan information ofta kommer från tillverkarn själva och därför är partisk) - det finns de som arbetar väldigt metodiskt med att studera verkliga olyckor och anpassa utvecklingen av hjälmarna utifrån det, även om det kanske inte ger utslag i hjälmtesterna då de ger en rätt förenklad bild.

Något som påverkar priset är vilket material hjälmen är gjord av. De dyrare hjälmarna är gjorda av glasfiber eller kolfiber, medan de billigare är gjorda av plast. Förutom att påverka vikten har dessa material olika egenskaper vid en krasch.

Sen skall det sägas att mycket av det som påverkar priset på en hjälm är sådant som inte direkt hänger ihop med säkerheten. Det kan handla om inredningens materialval och passform, aerodynamik, ventilation, bullernivå, vikt och olika features som solvisir, imskydd m.m. Sådant som är viktigt när man sitter på hojen och har hjälmen på sig, men inte nödvändigtvis hänger ihop med säkerheten. Att ha en mer avancerad motivlack gör också hjälmen dyrare än en enfärgad.
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Ok tack Klubba för länken, ska kolla igenom den =)

Är det även stor skillnad på hur "tysta" dom är?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Exakt, Kia står för bättre kvalité och MB för fler mugghållare.

Om jag skulle kika på något lågprisalt. skulle jag söka efter just tester vilket de billiga kan vara ganska pigga på för att berättiga sig på marknaden. Samtidigt kan en 8000 pengars hjälm sitta svindåligt i jämförelse med en som kostar 10% av denna = åk o prova.

Passform, ljudisolering och pinlock är det jag kikar på vid val av hjälm utöver det självklara.
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Hur vet man om en hjälm är bra ljudisolerad?

Och vad är Pinlock för något egentligen? har sett det någon gång men har inte en aning om vad det är :( Bra, dåligt?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Är det även stor skillnad på hur "tysta" dom är?

Ja - det kan vara stor skillnad. Det som påverkar är bl.a. hur tight hjälmen sitter på huvudet och "smiter åt" i nederkant runt huvudet samt hur mycket ventilation hjälmen har. Ju mer ventilation, desto mer vindbrus. En del hjälmar har dock lyckats kombinera att vara relativt tysta med bra ventilation. Just ljudnivån kan skilja sig enort mycket med samma hjälm beroende på vilken hoj man kör och hur lång man är, i och med att luftströmmen kan träffa hjälmen olika. Enda sättet att veta fullt ut är att provköra hjälmen på sin egen hoj.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Och vad är Pinlock för något egentligen? har sett det någon gång men har inte en aning om vad det är :( Bra, dåligt?

Pinlock är ett extra innervisir som man fäster på insidan av det vanliga visiret. Det gör att visiret inte immar igen. Detta är ett måste, enligt mig.
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
tack för svar CFr!
Vilken djungel detta är :/ hur ska man veta vilken som kommer bli bra? :confused:

Men är väl bara att åka och se om man får provköra med en hjälm sen när det väl är dags.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Vilken djungel detta är :/ hur ska man veta vilken som kommer bli bra? :confused:

Bestäm dig för hur mycket hjälmen får kosta. Sen kollar du tester som Sharp för att få fram ett antal kandidater av olika märken som har gjort bra ifrån sig i testerna (4-5 stjärnor). I och med att inte alla hjälmar är testade där skulle jag komplettera med några ytterligare kandidater från de mest välrenommerade tillverkarna. Du kan alltid kolla t ex http://www.webbikeworld.com/motorcycle-helmets/motorcycle-helmets.htm för att se omdömen om olika hjälmar när det gäller funktionalitet, ljudnivå osv. Deras reviews är ganska omfattande, men tänk på att hjälmarna kan ha andra namn på den amerikanska marknaden än i Sverige.

Efter det åker du till en butik och provar, provar, provar. Hitta de hjälmar som passar bäst på huvudet. Hjälmen skall passa din huvudform och sitta ordentligt tight, men inte så det gör ont. Ha gärna hjälmen på dig en stund så du märker om det finns några punkter som trycker extra på huvudet. Får du fram flera kandidater efter det väljer du sedan den hjälm som har de egenskaper i förhållande till pris som passar dina behov bäst.

Har du möjlighet att få provköra hjälmen är det bra, men långt ifrån säkert att butiken går med på det.
 
Last edited by a moderator:

Jimmy

Guest
tack för svar CFr!
Vilken djungel detta är :/ hur ska man veta vilken som kommer bli bra? :confused:

Men är väl bara att åka och se om man får provköra med en hjälm sen när det väl är dags.

Exakt! En proffsig affär låter dig köra med olika hjälmar, det är bl.a. vindbruset du vill se skillnad på, och det kommer du göra, väldigt olika passform mellan olika fabrikat! Själv tycker jag Nolan satt fint i affären men var en mardröm i högre hastigheter, jag har mao inte ett Nolan huvud:huvet, men Shoei satt fint och har använt de under tio år nu.
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Tack för alla svar =)

Uppskattas av en gröngöling som jag :hej
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Material kan skilja, hölje av nån plast, PVC eller ABS, vilka har begränsad livslängd, arbetskyddshjälmar har tror jag max 5 års användning.
Dyrare hjälmar har glasfiberarmerad plast med 10 tals år i livslängd. Se på båtar av glasfiberarmerad plast.

Passform. Jula och Biltema har inte så många olika hjälmar. Och huvuden är olika precis som fötter.
"Standardhjälmen" här i Europa är gjord för ovalskallar, dvs sedda uppifrån är huvudet tillplattat från sidorna.

Har du "rundskalle" är det svårare hitta hjälm, Julas, Biltemas och Nolan och X-lite passar min rundskalle.
Rundskallar är det vanliga i Asien, Kina, Japan så en Arai hjälm till salu i Japan har inte samma form som en Arai hjälm till salu i Europa.

Tystheten beror på 2 saker.
1) Hur tätt hjämen tätar runt dina öron. Sitter den tätt som ett hörselskydd blir det tyst. Jag har en sådan hjälm fabrikat KBC. Men jag använder den inte för efter 2 timmar sliter jag den av huvudet för den klämmer så.
2) Ifall man försett hjälmen med en krage som tätar runt halsen. Det kan dämpa ljud. Min X-Lite 802 RR har en sådan krage under hakan. Nackdelen är att ventilationen på sådana hjälmar blir dålig. Tänk dig själv en plastpåse på huvudet som är tätt runt halsen.
Detta innebär att så fort jag stannar och blir stående vid ett rödljus brukar jag dra upp visiret några cm för att få luft. Vad som händer om man kraschar och blir liggande utan hjälp får du räkna ut själv.
När man kör är det inga problem för fartvinden ordnar ventilationen.
(Det vanliga sättet få tyst, slippa det värsta oväsendet är öronproppar.)

Sikten, i fint väder hur är den? När du böjer dig framåt som på en sporthoj. Saknar du ett hårsvall som Simoncelli, RIP, så kan en diskkudde längst upp i hjälmen göra nytta.

Sikten i dåligt väder regn eller snö, hur är den? För då blir det lätt kondens på visiret.
Från din utandningsluft. Metoderna är slippa kondens är minst två.
1) Det går upp ett gummiskydd över din näsa som gör att utandningsluft från näsa mun inte går direkt mot visiret. Man hindrar utandningsluften nå visiret.
2) Pinlock, dvs ett innerglas/innerplast innanför visiret. Som sitter fast på visiret med ett par plastpinnar.
Absolut nödvändigt ifall hjälmen saknar eller har dåligt utformat skydd av typ 1)
Tex som det är på X-Lite 602 och X-Lite 802 R. Pinlock behövs tom i bra väder på dessa.
I varje fall med min lilla näsa.

Själv har jag satt **** som minimum hos Sharp.
http://sharp.direct.gov.uk/testhelmetlist
Och de hjälmar jag haft
http://sharp.direct.gov.uk/testhelm...ice-from=0&sharp-price-to=9999&discontinued=1
V190 kostade 289kr på Julas vinterrea 2009-10, stals i december 2011 vid ett inbrott i garaget.
Så jag behövde en ny hjälm. Eftr provat igenom sortmentet av Arai och Shoei hos Yamaha i Mölndal, alla klämde på mina käkar, för smala, blev det en KBC hos Handelsboden. Den var dyr, så den måste ju vara bra.
http://sharp.direct.gov.uk/testhelm...ice-from=0&sharp-price-to=9999&discontinued=1
Hoppas det var en med ***. Finns nu till utlåning för den klämmer mitt huvud från sidorna. OK den är tyst.
Men det gör för ont att ha den på huvudet.
Så det blev en
http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/v-can-v210b
på Jula , kostar idag 899kr
http://www.jula.se/catalog/fritid/cykel-och-motor/mc-skydd/hjalmar/mc-hjalm-641099/
Sitter bra på mitt huvud men jag får ju lyfta visiret lite i regn.
Rea på MC-dagen stora Holm i Göteborg våren 2014. Köpte för 1000kr en
http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/x-lite-x602
Hade god nytta av alla **** vid en krasch på bana senare på året. Hjämen ser ut som man kört över den med en bandslip överallt utom längst upp. Men jag klarade huvudet, 602an gjorde jobbet.
Helt nöjd med X-Lite efter den kraschen
så det blev en X-Lite 802 R på Lelles rea 2500kr.
http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/x-lite-802r
ordinarie pris på Lelles 4999kr
http://lellesmcklader.se/racing-tou...almar/x-lite-x-802rr-start-helmet-chrome.html
Vad får man då EXTRA genom att betala 4999kr mot 899kr
**** mot ***
Min 802R är vit, Julas är svart, jag valde vit för öka synbarheten. Lättare bli upptäckt av andra trafikanter.
Vad det gäller skydd mot kondens så är de lika dåliga 802R måste ha pinlock också i fint väder.
Jula klarar sig utan Pinlock i fint väder pga av bättre uppbyggnad framför näsan.
Och regnar det så måste visiret lättas i båda för att slippa kondens.
Det är lätt få luft i Julas, också stillastående, med den tystare(?) 802R måste jag lätta på visiret vid längre rödljus. För det är så tätt vid hakan.
Båda är bäst med öronproppar.
Jo en sak till, glasfiberhöljet på 802R har ju "obegränsad" livslängd jämfört med ABS/PVC skalet på V-Can.
Som väl bör leda till skrotning av V-Can efter 5 år precis som på Arbetskydds hjälmar.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Enkelt uttryckt så är korrelationen mellan pris och skyddnivå på hjälmar väldigt låg.
Anledningen är att kraven på hjälmar är ganska högt ställda och en hjälm som klarar testnormen är kapabel att hålla huvudet intakt för smällar så är såpass allvarliga att allt som är utanför hjälmen blir väldigt illa däran.
Dvs en hjälm som skyddar bättre än normen är inte någon direkt fördel för om du smäller så att en godkänd hjälm inte längre klarar att skydda huvudet så är resten av kroppen så illa däran att du med största sannolikhet inte kommer att klara det i alla fall.

Därav är det inga hjälmar som är långt över testnormen.
Däremot är det skillnader i materialval och utformning som gör att en dyrare hjälm är det lagt mer pengar på materialen så du kanske får en lättare hjälm med samma skydd. Det är också skillnad på reglagen för ventilation och hur bra dom ventilerar samt hur tätt visiret sluter mot hjälmen. Detta påverkar vindbrus och i viss mån också hur den funkar i vått väder. Sen skiljer kvaliteten på visiren. En billigare hjälm har ett visir som kanske inte är lika tåligt och därav blir repigt fortare samt att du kanske inte får med pinlock som är guld värt för att slippa imma på insidan av visiret.
Å andra sidan så kostar ett nytt visir till en dyrare hjälm (typ shuberth, Arai, Shoei) lika mycket som en hel hjälm från Biltema. Ett nytt pinlock kostar även det som en hell biltemahjälm.
För mig är det dock värt det för att ha en hjälm som är bekväm med rejäla reglage, bra ventilation och som är tyst.

Dvs på en dyrare hjälm så betalar du för komfort och design samt i viss mån reptålighet på visiret.
Det viktigaste är att hjälmen sitter bra.

Jag har själv en biltemahjälm som extrahjälm för dom tillfällen när jag skall skjutsa någon. Den är helt OK för det priset men det är lite dålig passform på visiret och ventilationsreglagen är inte bra kvalitet så ett av dom har gett upp trots att den inte använts mycket. Så det är inget jag skulle välja att ha på mig på en längre tur kanske. Och inte för en tur i regn eftersom det immar igen väldigt lätt. Men för nöjesturer i fint väder räcker den utmärkt.

Vad gäller andra skydd så är det väl ryggskyddet som är viktigt. Det finns godkända i CE klass 1 och 2. Det är bättre med ett som klarar en högre klass. Däremot finns det inte där någonbra korreltation mellan pris och skyddsnivå så det bästa är att välja ett som sitter skönt och som har bra klassning.

ÖVriga skydd i kläderna är svårt att säga något om. Det skall vara CE godkända skydd men annars är det svårt att säga något.

Vad gäller kläderna så är det väl så att ett skinställ är ett skinnställ och ger oftast ett bra skydd mot slitage.
För textilställ så är det ett ganska stort spann från billiga till dyra. Dom dyrare har bättre material som tål slitage bättre. Ett billigt textilställ ger ett skapligt skydd mot slitage men är ganska mycket sämre än ett skinnställ. Ett bra textilställ tål slitage bättre än skinnställ men kostar då också avsevärt mer.

Bestäm dig för vad det får kosta och leta sedan grejor inom din budget skulle jag säga.
Väg också in hur du tänker använda grejorna. Tänker du använda hojen som nyttofordon oavsett väder så är ett vattentätt ställ guld värt. Gore TEX är the shit men även Lindstrands och andra varianter på membran ska kunna hålla dig torr så länge som du inte åker länga turer i hällregn.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tänkte bara flinka in att billiga allväders är ganska värdelösa på att skydda mot slitningen som blir när man glider asfalt. Sömmarna försvinner omedelbart vid asfaltskontakt, och tyget slits sönder där sömmarna gett upp. Det räcker med att lägga hojen i 30 för att det ska gno igenom ett billigt allvädersställ.

De dyra är enligt vad jag läst i klass med skinnställ i slitstyrka. Har aldrig varesig kraschat med ett dyrt, eller sett någon som har kraschat med ett dyrt.

Rent allmänt vad gäller övriga skydd förutom hjälm är väl att för både stövlar och handskar kan det vara bra att köpa sportmodeller, då de tenderar att ha bättre skydd.
Ryggskydd kan vara skönt att ha ett som är ventilerat, speciellt varma sommardagar. Köp ett som är lagom långt.
Vad gäller ställ, köp ett som passar ekonomin och som sitter bra. Uppgradera när ekonomiskt utrymme finns.
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Tack för alla (långa) och bra svar!
Har ändå blivit lite klokare tycker jag =)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top