Transponder

cv9040

Ducati
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -17
Hur är det med trandponder numer? Finns det bara MyLaps med abonemang? Önskar bara köpa en transponder som bara går att ladda och köra utan förnya dyrt abonemang. Vad är det som gäller och hur är det med er som har gamla typen. Kommer de sluta fungera eller? Har AMB hittat en lösning för att nya kunder ska vara tvungna att köpa abonemang på sin transponder?
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Verkar som om det är abb som gäller om man skall köpa nytt, vill du ha en som du äger på riktigt så får du köpa beg. Sedan borde det väl finnas någon handlare någonstans i världen som sitter på ett lager av de äldre.
 

cv9040

Ducati
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -17
Begagnade växer inte på träd och googling har givit klent resultat. Är det någon som vet vad det är för skillnad på de röda och de gula AMB Transpondrarna?
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Röd: Bil/Mc
Orange: Motocross
Gul: Gokart

Skillnaden ligger i vilken högsta hastighet de är garanterade att klara av att registrera trådpassage korrekt i.


Om du köper en begagnad så har Mylaps en utfasningsplan:
http://www.mylaps.com/en/eol-products

Jag vet inte vad de menar med "Support" och "Service", jag misstänker att det rör sig om "Uppdatering" och "Reparation". De lär ju inte kunna göra så de gamla slutar fungera på ett visst datum för att tvinga alla att köpa nya X2-transpondrar, det skulle bli ett himla liv då. Men att sluta reparera dem går ju.
 

cv9040

Ducati
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -17
De gula är specade till 160 km/h vid passering. Har inte tänkt på hastighet vid passering påtex Sviestad men där borde man klara sig. Lite värre på Mantorp. Någon som provat köra RR med en gul AMB Transponder?
 

sulman

Fullt ös inget tjaffs!
Gick med
28 Jul 2013
Ort
Jönköping
Hoj
Blåvit oljekyld +några till
Nu är det la inte aktuellt men tänkte om någon (som jag) kör enduro för att träna kondis, -och för att det är så jävla kul. Så funkar det inte att köra enduro med RR-transponder. Man kommer för långt bort helt enkelt. (har testat)

Cross kanske kan funka, dom banorna har la inte radie på rumt milen vad jag vet.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
sulman:
Va...? Transpondern skickar en signal som registreras av en mottagarslinga som ligger nedgrävd under banan (oftast i höjd med start/mål). Den registrerar bara passage över slingan och det har ingenting att göra med storleken på banan.

Så här säger Mylaps:
"Each transponder is optimized to perform at a sports specific characteristic. Therefore transponders are not interchangeable between different sports and MYLAPS timing systems."
 

cv9040

Ducati
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -17
Jag kommer låna och köra med en gul AMB Transponder på LMS RR träning och kolla om den fungerar. Mest troligt så behöver den sitta fritt iom sändning-mottagar förhållandet är något svagare. På vissa banor är hastigheten tyvärr ett bekymmer. Någon som har erfarenhet?
 

sulman

Fullt ös inget tjaffs!
Gick med
28 Jul 2013
Ort
Jönköping
Hoj
Blåvit oljekyld +några till
sulman:
Va...? Transpondern skickar en signal som registreras av en mottagarslinga som ligger nedgrävd under banan (oftast i höjd med start/mål). Den registrerar bara passage över slingan och det har ingenting att göra med storleken på banan.

Så här säger Mylaps:
"Each transponder is optimized to perform at a sports specific characteristic. Therefore transponders are not interchangeable between different sports and MYLAPS timing systems."

Fick avståndsförklaringen av en funktionär men då kanske det är nått annat som gör att det inte funkar, vad vet jag. :glömdet:crash
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Inte för att jag är någon expert men det är olika dekoders för RR och MX.
Jag blir uppriktigt förvånad ifall fel transpondertyp registreras överhuvudtaget, det vore svinintressant att få reda på dock.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Röd: Bil/Mc
Orange: Motocross
Gul: Gokart

Skillnaden ligger i vilken högsta hastighet de är garanterade att klara av att registrera trådpassage korrekt i.


Om du köper en begagnad så har Mylaps en utfasningsplan:
http://www.mylaps.com/en/eol-products

Jag vet inte vad de menar med "Support" och "Service", jag misstänker att det rör sig om "Uppdatering" och "Reparation". De lär ju inte kunna göra så de gamla slutar fungera på ett visst datum för att tvinga alla att köpa nya X2-transpondrar, det skulle bli ett himla liv då. Men att sluta reparera dem går ju.

End of service får jag till tjänsten upphör, alltså "köp ny"...

Vad är det för några vi kör?
TranX 2 eller 3?
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
End of service får jag till tjänsten upphör, alltså "köp ny"...

Vad är det för några vi kör?
TranX 2 eller 3?

Det är inte helt klart. De kallas ju "TranX 260" efter hastighetsratingen. Efter lite luskande så tror jag att vi har version 3. Många har den äldre. Gelleråsen har till exempel en hel väska med den äldre versionen som de hyr ut.

Frågan är om de kan trixa till så att de tvingar alla förare och alla banägare inom all motorsport att byta system. Det blir en hejdlös investering. Fast de har ju flaggat för att det nya X2-systemet skall kunna ge liveinfo via radiolänk när banan har systemet och alla förare kör med fullt X2-kit med radiolänk, display och allt. Så vem vet...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det är inte helt klart. De kallas ju "TranX 260" efter hastighetsratingen. Efter lite luskande så tror jag att vi har version 3. Många har den äldre. Gelleråsen har till exempel en hel väska med den äldre versionen som de hyr ut.

Frågan är om de kan trixa till så att de tvingar alla förare och alla banägare inom all motorsport att byta system. Det blir en hejdlös investering. Fast de har ju flaggat för att det nya X2-systemet skall kunna ge liveinfo via radiolänk när banan har systemet och alla förare kör med fullt X2-kit med radiolänk, display och allt. Så vem vet...

Hmmm, knepigt om de skulle upphöra som jag fattar det ändå...
Då är alltså 2 de som köps i väska och hyrs ut medan 3 är vår personliga, är ju ingen skillnad på de rent funktionsmässigt som jag fattat så det är nog bara rep. och underhåll som upphör då som du gissar..

Nya systemet, om det är det jag fått uppgift om för några år sen, kräver utbyte av banutrustningen för att funka fullt ut till en hiskelig kostnad men då ska den gå att koppla till display som förutom att visa tid likt en laptimer även fungerar som "tavla" med plus och minustider till konkurrenterna.

Skulle jag inte bli ledsen över. :) Om det nu är det systemet då...
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Hmmm, knepigt om de skulle upphöra som jag fattar det ändå...
Då är alltså 2 de som köps i väska och hyrs ut medan 3 är vår personliga, är ju ingen skillnad på de rent funktionsmässigt som jag fattat så det är nog bara rep. och underhåll som upphör då som du gissar..

Nya systemet, om det är det jag fått uppgift om för några år sen, kräver utbyte av banutrustningen för att funka fullt ut till en hiskelig kostnad men då ska den gå att koppla till display som förutom att visa tid likt en laptimer även fungerar som "tavla" med plus och minustider till konkurrenterna.

Skulle jag inte bli ledsen över. :) Om det nu är det systemet då...

Precis så har jag också fattat det. Men för att kunna utnyttja X2-systemet fullt ut måste alla köra med X2-transponder om jag tolkat informationen rätt. Och transponder, radiolänk och display lär ju bli en rejäl investering. Utöver banägarnas investering som väl läggs på priset för träning/tävling.



Mylaps lilla promofilm:

https://youtu.be/EnYcdJsaobs
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Precis så har jag också fattat det. Men för att kunna utnyttja X2-systemet fullt ut måste alla köra med X2-transponder om jag tolkat informationen rätt. Och transponder, radiolänk och display lär ju bli en rejäl investering. Utöver banägarnas investering som väl läggs på priset för träning/tävling.

Japp, hörde något om 10 typ för oss per fordon med allt och för banan (nu blev jag osäker för det kändes för dyrt i mitt huvud men ändå är det den summan som hoppade fram..) 250´.....
men kan ha fel på summan för banan, hoppas det för annars lär det inte bli något av det i sverige...
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top