Ännu en tråd om lite bakhjulsåka

Swapped

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2016
Ort
Rymden
Hoj
Trehjuling
Har läst här på forumet en längre period och nu är det dags för första posten.

Det är så att jag har en -00as gsxr 750 och har väll kört MC i circus en månad men har kört 400mil iår redan :kär

Har ett problem när jag kör på bakhjulet som jag undrar om någon kan hjälpa mig med, när jag kopplar upp den och kommer lite för högt så är det ett låångt glapp innan drivlinan börjar dra igen när jag släppt av på gasen och gasar till igen vilket gör att det blir extremt ryckigt och osäkert, kan jag minimera detta glapp på något enkelt vis eller finns det andra knep? Inget höjdar vrid i motorcykeln heller så tappar jag den orkar den inte upp igen.

Problem nummer 2, hur ser jag framåt? Jag ser bara rakt in i framgaffeln när jag kör på bakhjulet så de känns inte helt ok att damma på i 100+ på bakhjulet blind. Kanske dags att sluta fega å inte hänga så mycket bakåt? Ta bort plasten där gaffeln kommer upp och kolla breve framhjulet? :D

Har kört cross i 20 år så hojvana har jag men sporthoj(LOK i jämförelse :3freak ) är något nytt
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Lär dig att använda bakbromsen, kommer du lite för högt upp justera med bakbromsen du skall alltid ha foten på bakbromsen det är den som räddar dig om du håller på att slå runt. Dra upp hojen känn efter var du har balans punkten, jag tror att när du kommer upp till den så slår du av för mycket och sedan försöker du slå på igen då blir det ryckigt. Sätt dig längre fram mot tanken om du är kort i rocken, luta dig bara bak när du ska få upp hojen på högre växlar, hitta ett ställe du kan vara ifred på och öva på 2an, plocka upp hojen, få ned den med bakbromsen fortsätt med det tills du kommit upp till balans punkten sen kan du börja med att försöka hålla hojen på tvåan i balans punkten. När du kan det kan du börja öva på att lägga i nästa växel, tar lite tid men jag tycker att du ska lära dig att köra med fotbromsen då det är en jätte bra kompis att ha.
 

Swapped

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2016
Ort
Rymden
Hoj
Trehjuling
Alright! Så hålla jämngas men justera med bromsen istället? Det eleminerar ju glappet! Smart, Tack! Ska ut å träna på det imorgon :rock

Skulle va kul å få kontroll på det hela
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Är det inte kedjan som är slapp så är det ryckutjämnarna, ett gäng gummikuddar som sitter i bakfälgen mellan drev och fälg.
Om de är slut så är det som natt och dag, hojen känns ny och tight efter byte.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Stå upp eller kör ut huvudet bredvid cykeln.

Skickat från min A0001 via Tapatalk
 

Swapped

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2016
Ort
Rymden
Hoj
Trehjuling
2 Frågor till, min hoj orkar knappt upp på bakhjulet alls när den e fulltankad(50km/h ish, full patte ~13k rpm och tvärsläpp å ryck å slit i styret å hänger bakåt på 2an), och det känns som den maxxar runt 250 (gps kalibrerad mc-dator). 9.3sek till 200 men typ 20 sekunder extra till 250 :va Är det en vägg vid 200? Undrar om den håller på kastar in handduken. Kan en ventiljustering vara på sin plats kanske? Den verkar ju onekligen trött om man jämför med klipp från youtube på lika hoj(Kör mätarn ut), då har jag endå helsystem och mappat :va Den hade inte såhär svårt upp på bakan för några dagar sedan.

Fråga 2, den har börjat rycka ibland när jag kopplar upp den, massa småryck typ r-r-r-r-r-ryck när jag släpper upp kopplingen å ger allt, är detta kopplingen som gör sig påminnd eller är det ryckutjämnarna som börjar ge sig? Det känns inte som när bakhjulet spinner, det känns mer som att kedjan kuggaröver någonstans som jämförelse. Stackarn har ju fått hårdträning på bakhjulsåka i några veckor :rock

Kan de vara en kombination av ryckutjämnarna och att hjulet spinner? Har ett nytt däck monterat men när det gamla spann så vart det inte såhär. Det va ju ett kina däck iofs som spann jämt.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag har en 750 -99 och håller med att den går inte alls lika rappt som hojar man ser på youtube. Över 200 drar den långsamt men orkar upp till 250 ungefär. Drevade ner en kugg fram och då vill den resa sig rätt enkelt på 2an och lyfter lätt när man växlar till 3an också, samt att den drar mycket bättre även över 200.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top