Köpa sportbil. Vad vill jag ha?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag ska köpa sportbil.
Siktat in mig på Lotus Elise, Opel Speedster (gärna turbo), eller möjligvis en mysig TVR.
Nu kom frun och lade sig i det hela så nu blev budgeten 100000 och önskemål om 5 säten eftersom jag har fru och tre barn... glassätarbil.

Jag tänkte mig att tvåsits, mittmotor, öppen och lätt hade varit skitkul men egentligen blir nog en 5-sits cabbe mer använd. Annars kommer man inte ut så ofta...

Så vad finns det?

100000:-
5-sits
Cabbe
Lätt
Mycket motor
Ingen tråkig standardbil med avkapat tak. Typ bmw 328 och såna tunga as.
Rolig när det svänger!!!

Eller ska jag köpa en Lotus eller Opel Speedster istället och strunta i vad frun säger :näsblod
Hade ju varit trevligt om någon TVR haft baksäte men det har de ju inte...
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ha. Fräsig men går det att såga av taket på den och få den för 100000? :crash
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Saab Cab?
Volvo C70?

fem sitsig och sportbil, det rimmar illa tyvärr.

Om du hellre offrar cab än femsitsig;
Porsche Panamera? :tungan
Tesla Model S? :tungan

och lägger på en nolla på priset ;)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ja, jag vet. Svårt att få ihop det. Saab och Volvo kommer aldrig att vara sportiga i mitt huvud. Dessutom väger de 800 kg mer än en Elise som jag egentligen vill ha :gnissla

Tänkte Supra innan men de är bara 4-sits. Finns ju som targa iallafall.

Haha, Porsche och Teslan får jag nog spara en stund till för att nå.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Men jag offrar nog 5-sits hellre än cab. 3-sits då? McLaren F1? :D
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
En äldre M3 cab kanske om barnen är tillräckligt små. Fast sportbil är väl gränsfall...

Tänkte lite på dem också innan men vetefan om jag vill ha en bmw... inte alls förtjust i bmw. De går ju bra men det är en hottad standardbil. Hittar jag inget lämpligare så kanske. Eller så lyder jag inte frun och köper en Lotus :)
Hennes anledning till 5-sits var att den kommer att användas mer. "Så kan vi åka hela familjen till Torekov och äta glass". Mmm, jag bor några mil från Torekov och var där en gång förra året...
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Volvo 240 GLT, Kiruna cabversion deluxe.

Haha, aldrig Volvo :D Men jag har faktiskt ägt en Volvo en gång. En 245:a som jag fick av dåvarande svärfar. Sen hängde sig höger frambroms och jag körde rakt igenom svärfars häck. Inte poppis alls.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hade köpt en Lotus Elise om det är en sådan du vill ha. Kan man få dem för 100´ vänsterstyrd?

Tror knappast att ni kommer att åka runt hela familjen i en 5-sitsig cabriolet, mer än vid några enstaka tillfällen som man kan räkna på ena handen. Särskilt om ni har andra fordon i familjen som alternativ. I ett sådant scenario kan man väl unna sig en strikt tvåsitsig bil kan jag tycka.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan du offra cab så är väl en Mazda RX-8 nåt att titta på.
Annars tycker jag nog du ska strunta i 5-sits. För det är skapligt blåsigt i baksätet med cab. Och komforten blir sämre även när man kör med cabben uppe.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Har en Miata med sänkt fjädring och kompressor från Jackson Racing. Grymt obekväm och mycket underhållande. Borde gå att hitta inom budgeten.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jaguar sk8?
cheva Camaro? ingen "sportbil" kanske
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top