Schuberth SR1 - Storlek

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nu när SR2 kommit så går det att fynda SR1 med lite tur o bra väder. Vet att jag testat Medium, Large och XXL tror jag det var jag fick på huvudet en gång = alldeles för stort.

Skallen min är 61cm, 62cm mätt från hakan/mitt mellan hakspets/strupe upp runt mitten ovanpå skallen likt en påskkärringschal, typ.

Medium minns jag att det var för litet men jag kommer inte riktigt ihåg vad jag tyckte om Large...

Av de storleksguider jag fått fram för SR1 så är:

L = 58-59cm

XL = 60-61cm

Jag har idag:

Shoei XR-1100

L = 59cm

2st Uvex

L = 59-60cm

Arai

Lite osäker på om det är M eller L nu när den ligger 30 mil bort.

Shoei används flitigast, sitter bra men större kan den inte vara och jag har testat Medium men den känns som att den "inte går på huvudet" riktigt/sitter för högt upp.

Uvex känns snäppet för stora men så blir man lite lurad av att de är väldigt lätta och ev. marknadens mjukaste inredning.

Arai sitter duktigt tight trots ålder vilket gör den mest duglig som blomkruka numera.

Cykelhjälmar har det alltid varit Large som gäller i vuxen ålder.

Någon kvalificerad gissning ang. SR1 för mig? Naturligtvis är att testa det bästa men i.o.m. utgående modell så är utbudet i de fysiska butikerna knapphändigt.

SR1-Stealth-Orange-(1).jpg
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Det jag kan säga är att jag kör med L på SR1an och M på min gamla Caberg hjälm. Ska man inte mäta pannan och bak runt över öronen?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jodå, det jag menar är att normalmåttet är just 61cm och det andra mätte vi bara för att vara så tydlig som möjligt =)

Vad har du för mått på huvudsaken, då?
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
mätt runt huvudet (pannan och över öronen) ligger jag på 58,5-59 typ. Lite svårt att mäta själv. L sitter bra på mig
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kool, tack för input :tummenupp

Fler Schuberthpiloter får gärna säga sitt och även om de anses små, normal eller stora i storleken. Vad jag minns har de ganska mycket inredning/trassel vid öppningen vilket kanske gör att de upplevs tightare än ex. Shoei.. eller?
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Kool, tack för input :tummenupp

Fler Schuberthpiloter får gärna säga sitt och även om de anses små, normal eller stora i storleken. Vad jag minns har de ganska mycket inredning/trassel vid öppningen vilket kanske gör att de upplevs tightare än ex. Shoei.. eller?

Ja den e tajt att trycka in huvudet i. Men man lär sig att dra remmarna utåt samtidigt så är det inga problem. Att den e tajt runt halsen e bara bra när man kör
 

Guinness

PAIN HURTS
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Från Kiruna, nu Axeltorp i vackra Skåne
Hoj
Aprilia RSV4R, Ducati 900 SS
Jag har en i strlk L, hade en AGV i L tidigare.
Schuberthen är trängre att dra på men sitter som formgjuten på min skalle. Klart bästa hjälmen jag ägt.

Dock så passar inte Shoei alls på mitt huvud, dom hjälmar jag tycker passar bäst är AGV och Schuberth.

Om du bor i närheten av Skåne så får du prova min :) :tummenupp ( vet ej vart SUV country ligger :va )
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
När jag mäter skallen( inte med öronen, utan precis ovanför) så har jag 58,5 vilket gjorde att jag köpte sr1 st.56-57 medium
Som sagt ovan så är den trång att ta på, men sitter som gjuten när den väl är på. Har själv rund skalle typ agv, så har man avlångt huvud så blir det säkert inte optimalt.:)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Lutar just nu åt XL då revzilla eller vad de heter vänligt nog gjort en size chart video för just Schuberth. I den understryker dom att Schuberth har en tight fit och att det inte alltid är jämförbart med andra märkens storlekar = följ storleksguiden. De säger även att om man är kantboll mellan storlekar så välj den större.
 

Arnim

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2016
Ort
Ramlösa
Hoj
MT-09
Har du 61 borde xl vara rätt. Har en C3 XXl och har 63 i omfång på huvudet (ja jag är tjockhuvad jag vet)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Tack rappar! Uppskattas :krama

Beställt, klart och betalt - Kärringen fick ett par kevlarjeans så det är frid när femte krukan kommer innanför dörren :tummenupp

screenshot-2016-06-12-02-14-24-1.png
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Provkörd - Nöjd :tummenupp 1379g enl. köksvågen.

Mitt ex är dock tystare vill jag påstå men det e klart att en räjshjälm som denna har fått tumma på just detta. Vindbrus har de dock lyckats filtrera bort bra så det högre omgivningsljudet kändes bra ändå, "testet" genomfördes utan proppar och musik. Känns gedigen och välbyggd med massa finesser i hjälmsammanhang, som sagt mer trassel att ta sig förbi in än andra men efter tredje gången satt rutinen. Knappen för hakspännet hamnar långt in så det var till en början trixigt att knäppa fast för att slippa sladder.

Komforten är grüm kort och gott och det enda som tar emot lite nu är de överprisade visiren, måste naturligtvis byta ut det klara mot ett spegelvisir. Detta är såklart inget unikt men att visiret kostar styvt 30% av hjälmens nypris känns sådär och innebär att jag letar fynd även här =)

ghvlC.jpg
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Provkörd - Nöjd :tummenupp 1379g enl. köksvågen.

Mitt ex är dock tystare vill jag påstå men det e klart att en räjshjälm som denna har fått tumma på just detta. Vindbrus har de dock lyckats filtrera bort bra så det högre omgivningsljudet kändes bra ändå, "testet" genomfördes utan proppar och musik. Känns gedigen och välbyggd med massa finesser i hjälmsammanhang, som sagt mer trassel att ta sig förbi in än andra men efter tredje gången satt rutinen. Knappen för hakspännet hamnar långt in så det var till en början trixigt att knäppa fast för att slippa sladder.

Komforten är grüm kort och gott och det enda som tar emot lite nu är de överprisade visiren, måste naturligtvis byta ut det klara mot ett spegelvisir. Detta är såklart inget unikt men att visiret kostar styvt 30% av hjälmens nypris känns sådär och innebär att jag letar fynd även här =)

ghvlC.jpg

Synd jag inte visste det. skickade precis tillbaka ett spegelvisir till FCmoto
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Okok, brottade dit Scalan idag så andra änden blir nöjd. Hyggligt lättmekad men det var lögn att få till en intern/gömd dragning av sladdarna utan istället fick de gå lagom tight nedanför vänstra kudden för att sedan kunna gömmas bakom inredningen. Vill inte chansa och klämma sladdarna bakom plastskenan som fixerar kudden p.g.a. risken att de klipps av. Skruvade av täcklocket där sladdarna går in i dockningsdelen men nja, sådan precisionslödning är jag inte sugen på utan chansen är nog större att jag vill byta ut högtalarna till något bättre och/eller sätta dit skarvkontakter.

kSjOQ.jpg


H04OW.jpg
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Jag älskar silvervisiret, men det är riktigt mörkt, så när det börjar mörkna på sommarkvällarna så blir det lite svårt att se... Men nu kan man vara ute och köra till ca 22.

Men i tunnlar måste man ta upp det för att se... Längre tunnlar, typ Södra länken och andra mörka tunnlar.
Men det är klart du ska ha ett spegelvisir! :tummenupp

Skärmavbild 2016-06-20 kl. 19.16.18.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jupp natürlich =)

Kan man då kanske gissa att det är lika mörk toning på alla spegelvisir? Om någon råkar veta ifall det är samma visir oavsett storlek på hjälmen så är det av intresse. Antar att det är samma eftersom jag inte sett något val av detta på de sidor som säljer dessa, samtidigt vill jag inte komma på att de skiljer sig när jag brutit förpackningen.

XL har jag som sagt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top