Vart köper man gas till AC'n billigast

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Vart köper man 'små' burkar med R-134 till AC'n billigast numera. Tittade på ebay men det verkar bara finnas att beställa från USA och frakten kostar typ 3-4 gånger mer än burkarna med gas.
Nån som har nått bra tips på vart man får tag i gas billigt?
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag skrev otydligt. Då R134a är förbjuden i nya anläggningar så har DuPont tagit fram en ny gas för AC i bil, R1234y/f. Den är lika brandfarlig som gasol och finns i alla nya bilar. Men då är det helt plötsligt inte ett problem?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 790 Duke och en Yamma
Jag kör med grejer från Envirosafe när jag fixar AC på bilar. Fungerar utmärkt och behöver inte några tillstånd för att hantera (vilket man dock behöver om ett system med R134 ska tömmas eller kompletteringsfyllas).
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jodå, det var inte så. Jag ville bara skriva att brandrisken är försvinnande liten. Om man oroar sig för att fylla en gammal AC med brännbara gaser, så blir kontentan att man måste oroa sig för alla moderna bilar också då de har brännbar gas i AC när de kommer från fabrik.

En av DuPonts stora argument mot HC i kylanläggningar var just brandrisken. När deras nya gas sedan visade sig vara lika brandfarlig så tonande man raskt ner riskerna med det.
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Är 'ersättnings-gasen' blandbar med befintlig gas i AC'n eller måste man tömma hela systemet?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 790 Duke och en Yamma
Är 'ersättnings-gasen' blandbar med befintlig gas i AC'n eller måste man tömma hela systemet?

Går att blanda, men ofta är ett system som tappat mycket gas, ett tecken på läckage och som behöver åtgärdas och i det läget töms hela systemet vid reparation. Men om det finns ganska mycket gas kvar och bilen naturligt har läckt under 15-20 år, så visst går det att bara fylla på. Men oftast är det större problem än så när det väl upptäcks att AC:n inte lirar längre.

Jag köpte manometer-rigg, läcksökare, UV-lampa och en vakuumpump för ganska billiga slantar och har kunnat fixa en hel del bilar. Redan första reparationen sparade in det jag lade ut på grejerna. Fast AC-reparation tillhör sällan de roligare jobben - det kan vara ett elände att hitta på alla läckor och byta o-ringar m.m. så att det blir helt tätt (o-ringar köpte jag en sats från Biltema och det håller för gasen).
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top