Projektledare, vad har ni för erfarenheter eller utbildning?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Forumet vimlar ju av alla typer av arbetsgrupper så jag tänkte att jag får nog ganska bra svar här i ämnet.

Om man jobbar som projektledare, vilket är en luddig beskrivning, vad har man för utbildning eller erfarenhet allt som oftast?

Ni som jobbar som det, är ni den med yttersta ansvaret eller kan ni lägga över skulden på någon annan när det skiter sig?
Jobbar ni flera i grupp och hur många projekt ansvarar ni för på samma gång/hur många personer jobbar med projekten?

Anledningen till att jag frågar är för att jag känner mig osäker på mina egna kunskaper inom området och jag har funderar på om jag kan gå någon utbildning eller dylikt för att känna mig mindre osäker.

För ett år sedan lite drygt så började jag dra åt detta hållet av en ren slump från att tidigare bara ha haft två anställda som jag jobbade tillsammans med, allting funkade hur bra som helst och jag hade inga planer på att ändra något inom kort.

Nu får jag uppdraget att sköta allt från projektering till arbetsmiljöplaner, säkerhet, beställningar, utföranden, kvalitetskontroller osv. Största anledningen till att jag antog det hela är ju självklart pengarna och säkerheten de medför men sen viljan av att utvecklas och lära sig nya saker istället för att fastna i gamla spår.

Det är väldigt kul och utmanande men hela tiden har jag den där gnagande känslan i bakhuvudet att jag inte riktigt kan vara säker på att jag gör rätt.
Slutresultaten säger att jag gör det men det måste ändå gå att förbättra tonvis med delar av det hela då jag inte har vare sig utbildning eller tidigare erfarenhet av projekt i denna storlek.

Så vad är era tips för att man ska kunna bli bättre på det hela eller ha ett hum om man gör rätt eller inte?

Klarar ni er på ett medfött klanderfritt ordningssinne och en stor dos tålamod och stresstålighet eller har ni skaffat er det på annat vis?

Anledningen till att jag inte frågar inom specifik bransch är för att jag tror att det delas erfarenheter ganska brett mellan de olika branscherna men finns det någon projektledare inom just byggsektorn så är det extra intressant.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Personerligen skulle jag avstå ett sånt jobb... Varför, jo man kan få skit både uppe från å ner ifrån...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har aldrig varit ens i närheten av att inneha rollen som projektledare, men det jag ser som bra egenskaper i projektledare är att de har koll på resurser, regler, och kan få skit att hända och röja byråkrati ur vägen så att fotfolket kan jobba ostört.
Sedan är det antagligen en ypperlig sak från andra hållet om projektledare kan få rätt arbete gjort i rätt tid. Så, för mig tycks det som om det behövs en stor förmåga till organisation.

Det finns gott om utbildingar för att bli bättre projektledare, iaf inom IT, sedan vetefan om ens häften är värda pappret intyget är tryckt på.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Inom IT-branchen har de flesta projektledare fått byta roll pga Scrum. Och om det finns en IT-byrå kvar med projektledare är dom på fallrepet.

Men inom andra brancher lever rollen nog kvar.

Om man är strukturerad och är van att jobba förebyggande och har erkänd social kompetens av andra är det givande att jobba som projektledare.

Det är svårt att få tag i vettiga projektledare. Flesta har noll koll och vill hålla det på en sån nivå.

Men om vill sova gott om natten och ha ett jobb att gå till anser jag att projektledare skall kunna lite om allt men inte de värsta små detaljerna. Detta för att kunna skapa bra planer och strategier när problem uppstår.

Min erfarenhet är att den som gjort grundjobbet och vidtagit förebyggande åtgärder har det ganska lätt och kommer slippa "brandkårsutryckningar" stup i ett.

Helt enkelt köpa sig tid då kommer det inte bli sura miner om något inte fungera som planerat, plan ,C,D......

Men A och O är att kunna komunicera både med fotfolk, 3e parts leverantörer och ledningsgrupper. Och ofta får man prata lite annat spåk beroende vilken mottagaren av informationen är.
 
Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
En bra hemläxa kan vara och läsa om IKEA.s etablering i Ryssland.

Grymma problem med korruptionen så dom är nog på plan Å,Ä,Ö vid detta laget.

Och en stor dos fantasi och tålamod.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
I min branch möter man två typer av projektedare. Dom som är födda till det eller dom som inte duger till nåt annat.

Men håller med föregående talare. Agilt är inte helt tokigt, ställer högre krav på övriga medarbetare och organisation men blir en betydligt bredare ansvarfördelning, förståelse och det är jävligt svårt att gömma sig och "gå under radarn" Ineffektivitet och bristande kompetens blir snabbt identifierat.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Dom flesta som jobbar som projektledare inom vägbyggen har väl gått högskola eller universitet med inriktning på väg och vatten.

Jag är inte projektledare själv.
 
Last edited:

Hejhå

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2012
Ort
Hus
Hoj
Rasad mille kraschad xt, g450x
Jobbar som pl i byggbranchen, uteslutande med totalentreprenader.

Har gått den långa vägen från kollektiv till tjm.
Som regel gör jag mina egna kalkyler, projekteringar och ansvarar sedan för slutprodukten. Ingen annan att skylla på....

Jobbar på ett ganska stort företag med en omsättning på ca 3mdr, vilket kan vara praktiskt då det finns ett trots allt bra verksamhetssytem att följa, med mallar och dokument till allt man kan behöva.

Sysselsätter i snitt 12 st kollektivare +ue oftast utspridda på 3 projekt.

En väldigt stor nyckel till tjänsten är att vara extremt tydlig i sin kommunikation, går nästan inte att understryka nog hur viktigt det är.

Så länge beställare, kollektiv, ue och ledning vet vad det kommer att kosta, varför/vad de ska göra, när det ska vara klart och hur stor säck pengar det kommer att vara kvar vid slutförandet så brukar det vara lugnt...

Det är när man misslyckas med något av det ovanstående som det börjar flyga skit, men då får man ta det.

Annars är det ett rätt så kul jobb, som regel ganska hög puls, dagarna flyger förbi utan att man har nån aning om vad man egentligen har gjort.
Man är som regel aldrig helt ledig vilket är en liten nackdel.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hmm, jag jobbar själv som chef för ett företag inom stombyggnation - ca 25 tjänstemän, 45 egna hantverkare, 25 bemanning samt UE inom montage samt ca 50% av projekteringsresurserna vi behöver.

En projektledare inom vårt skrå har ett långtgående eget ansvar då de i teorin ansvarar för teknikval, anbudsdimensionering, mängdberäkning, anbudsskrivande, upphandling, genomförande och slutreglering. I praktiken är vi kanske två som klarar hela denna kedja själv, de flesta må ta hjälp av andra i ett eller flera led.

Oftast finns dock täckning bakåt genom att vi har "samråd" i olika skeden, det finns begränsningar i befogenhet för tecknande av avtal och att dessa bevakas åligger ju oftast avdelningschef eller VD. Därmed sagt så blir naturligtvis de högsta cheferna involverade om våra projektledare meddelar svårigheter av en eller annan sort i sina projekt.

Vi är helsikes noga med projektgenomgångarna som vi kör i samband med prognostillfällena - normalt varje kvartal om inget extraordinärt inträffar. Då stämmer vi av och går igenom upparbetade samt prognostiserade kostnader för varje kostnadsslag, ÄTA-arbeten, riskavsättningar etc. Det förväntas att eventuella problem ventileras om inte förr så vid dessa tillfällen.

Grejen är att ha kontroll, att lyckas hävda sin rätt utan att slå ihjäl leverantörer eller omöjliggöra kundrelationer samt att iaktta de rätt strikta formaliakrav som ställs i AB resp ABT. Det är inte särskilt lätt att kombinera de egenskaperna och om Du klarar det gör Du rätt. Det finns projektledarutbildningar i parti och minut att handla upp - vissa bra, men många som lämnar en hel del övrigt att önska. Ett par av de viktigaste egenskaperna i min värld är att:

1 - Bygg relationer. Skaffa Dig ett nätverk med duktiga, kunniga och driftiga personer inom de olika skrån Du jobbar med. En bra jurist är ett måste i Mälardalen om Du inte själv är luttrad eller har upparbetat egen kompetens. I byggsvängen gäller det ofta att hitta en vass konstruktör, de kan vinna eller förlora Dina projekt alldeles på egen hand.

2 - inse Dina egna begränsningar. Jobba med att säkra upp de områden Du är svajig på genom andra partners i projektgruppen. Problem löser sig nästan aldrig av sig själv, oftast transformeras de till surdegar fortare än man kan ana. Lyft problemen och låt gärna andra medlemmar i projektgruppen delta och komma med hyggliga lösningar, det är så vi får medarbetare att växa.

Tror jag :) Jag vet inte om Du blev särdeles mycket klokare av detta inlägg men det hedrar Dig att Du öppnade tråden :tummenupp
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Har jobbat som projektledare inom IT i ganska många år innan jag sadlade om till agil coach. För egen del blev jag aldrig riktigt tillfreds med rollen som PL, även om de jag jobbade med ansåg mig som väldigt kompetent. Det krävs ett visst mindset för att man skall kunna jobba som PL och samtidigt trivas. Om projektet misslyckas är det PL:s fel, om det lyckas är det projektmedlemmarnas förtjänst - det är ofta en kombination av stort ansvar, men i praktiken väldigt begränsade befogenheter. Det handlar om att se till att den plan som bestämts (av andra) följs, oavsett vad. Gillar man och är bra på att strukturera saker, arbeta målmedvetet, agera politiskt och följa metoder, snarare än att utveckla dem, kan det funka utmärkt, men om man hela tiden vill förbättra processer och fokusera mer på resultat än metod kan det ibland bli knepigt. Jag har ett alldeles för agilt mindset i grunden, vilket gjorde att jag visserligen kunde utföra mitt jobb till allas fulla belåtenhet, men mådde rätt dåligt av det.

Mitt tips, och det gäller egentligen alla typer av jobb, är att ta en ordentlig funderare kring vad du är för personlighet och vad du egentligen vill. PL kan vara helt perfekt eller helt fel, beroende på vem du är. Handlar om att kunna gå till jobbet och känna att "jag är jag" istället för att ikläda sig en påklistrad roll.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Vilken bransch ?
*nyfiken*

Produktutveckling. Jag är mekanist och det var i första hand fullständigt odugliga konstruktörer som skolas om till ännu odugligare projektledare jag tänkte på. Inte ett problem på mitt nuvarande jobb.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag jobbar ibland som PL och brukar ha väldigt god koll på tekniken och kan ställa de rätta frågorna efter att varit i branschen i flera decennier, men kan samtidigt jobba mot styrgrupper/ledning/förvaltningsledare/mfl och tala deras språk. Det är dock inget som är naturligt, även om jag har ordning och koll på saker, utan jag är mer åt det analytiska och eftertänksamma hållet och jobbar därför som arkitekt mestadels. Att ta på sig en roll och vara då drivande och framåt och nå resultat med deadlines - det tar mycket energi. Man ska känna att man har det naturligt eller i alla fall är bekväm med att göra klä sig i rollen.

Utbildning är inte nödvändigt, men lite hum om lämpliga verktyg och metoder är bra att ha i bakfickan.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Diverse projekt har jag medverkat i men renodlad projektledare kan jag inte komma på mig själv ha varit utan mer handledare och/eller superuser. Projektledaren märker ofta inte folk "på golvet" av och p.g.a. detta blir en handledare en projektledare i mångas ögon.

Alltså inte helt jämförbart men vill ändå påstå att på erfarenhet och goda meriter kommer man bra långt. Vidareutbildning är såklart inte fel men jag siktar alltid på att få den under betald tid =) Sen om det är internt eller IHM spelar mindre roll.

Naturligtvis är rätt personliga egenskaper viktigare än vilken utbildning du har, speciellt när du redan har uppdraget så att säga. Visst kan väl någon få för sig att ifrågasätta den om du nu gör en blunder av rang men det löser inget då, ändå.

Som projektledare vågar jag dock påstå att det är väldigt viktigt att ha bra personal omkring sig, folk som man i sin tur kan ge uppdrag, lösa problem och inte minst svara på kluriga projektfrågor. Projektledare behöver många gånger inte vara något unikum utan mer sambandscentral/bra på att organisera.
 

frippe99

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Kramfors
Hoj
R1 crossplane
Pysslar oxå med detta, och skulle vilja säga (som tidigare nämnts) att en sak som man skall vara förberedd på under projektgenomförandet, är att man aldrig är ledig "på riktigt", och detta kan vara slitsamt tidvis... Speciellt ifall man har flera projekt som går in i varandra. Annars gillar jag arbetsformen som sådan, att ha klara mål som skall uppfyllas.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top