Bara jag som märkt att det finns två Castrol Power 1 Racing? En där det inte står syn

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Hade jag varit du hade jag beställd från Tyskland kostar lika mycket inklusive frakt. Sen kan man ju vara lite smart och beställa några dunkar extra så slipper man betala frakt varje gång man beställer olja. :)

http://www.levoil.de/epages/62903875.mobile/de_DE/?ViewAction=View&ObjectID=29041592&PageSize=5

Ursäkta lite trådkapning, men...

Är denna bra för en luftkyld offroadare?
4 Liter Motul 7100 Motorrad Öl 4T Motoröl 10W50 Vollsynthetisch 10W-50 ESTER

Tänkte att 10W50 klarar värme bättre än 10W40 ?
Effektuttaget är relativt lågt, så på asfalt är det inga problem, drar man på, på lägre växlar är det snart dags att växla upp och när det går snabbare så har man mer fartvind.
Vid offroad körning så kan det bli en del gasande utan att det går fort, speciellt om man kör fast. Då kan det vara bra med en olja som tål lite mer värme.
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Ursäkta lite trådkapning, men...

Är denna bra för en luftkyld offroadare?
4 Liter Motul 7100 Motorrad Öl 4T Motoröl 10W50 Vollsynthetisch 10W-50 ESTER

Tänkte att 10W50 klarar värme bättre än 10W40 ?
Effektuttaget är relativt lågt, så på asfalt är det inga problem, drar man på, på lägre växlar är det snart dags att växla upp och när det går snabbare så har man mer fartvind.
Vid offroad körning så kan det bli en del gasande utan att det går fort, speciellt om man kör fast. Då kan det vara bra med en olja som tål lite mer värme.

Har tyvärr ingen aning :(
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ursäkta lite trådkapning, men...

Är denna bra för en luftkyld offroadare?
4 Liter Motul 7100 Motorrad Öl 4T Motoröl 10W50 Vollsynthetisch 10W-50 ESTER

Tänkte att 10W50 klarar värme bättre än 10W40 ?
Effektuttaget är relativt lågt, så på asfalt är det inga problem, drar man på, på lägre växlar är det snart dags att växla upp och när det går snabbare så har man mer fartvind.
Vid offroad körning så kan det bli en del gasande utan att det går fort, speciellt om man kör fast. Då kan det vara bra med en olja som tål lite mer värme.

Den funkar säkert.
Men:
Jag tycker att man skall undvika stora viskositetsspann.
Mest därför att åtminstone de tidiga multigradeoljorna kunde kollapsa fullständigt om de blev överhettade.
Viskositetsspannet (10W-40 och 10W-50) anger hur lättflytande oljorna är när de är kalla (10W) och vid arbetstemperatur (40 eller 50).
Värdet för kall olja spelar ingen större roll om du inte kör på vintern.
Pumpen klarar säkert en 20weight utan problem.
Det övre värdet gäller arbetstemperatur.
Rekommenderar tillverkaren en 40olja, så duger det gott.
Att gå upp till 50 gör bara oljan trögare att pumpa.
Dock väldigt liten skillnad.
Den olja du funderar på verkar vara en helsyntetisk esterolja.
Bättre blir det inte.
Men jag tror ändå att det är bättre med en olja som uppfyller kraven än en som överstiger kraven (med hästlängder) som man drar sig för att byta på grund av kostnaden.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Vaska blasket och häll i Motul.

Ev använd saften under vinterförvaringen.
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Vaska blasket och häll i Motul.

Ev använd saften under vinterförvaringen.

Skickade precis tillbaka smörjan till xlmoto.se. De sa jag skulle få pengarna tillbaka efter en liten pratstund :)

Känns dock ganska dyrt att endast använda det till vinterförvaringen.

Jag tänker ju att det man stoppar i inför vinterförvaringen är det som man kör nästa säsong på, eller?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skickade precis tillbaka smörjan till xlmoto.se. De sa jag skulle få pengarna tillbaka efter en liten pratstund :)

Känns dock ganska dyrt att endast använda det till vinterförvaringen.

Jag tänker ju att det man stoppar i inför vinterförvaringen är det som man kör nästa säsong på, eller?

En del häller i ny olja på hösten, och byter olja igen till våren, när hojen stått stilla över vintern.
Vinterförvaringen och olja är lite som en perfekt storm av religion för hojfolk. :hihi
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
En del häller i ny olja på hösten, och byter olja igen till våren, när hojen stått stilla över vintern.
Vinterförvaringen och olja är lite som en perfekt storm av religion för hojfolk. :hihi

Vad är argumentet för detta? Det bildas ju inga slaggprodukter i motorn när den står still. Det är väl isåfall att oljan skulle kunna dra åt sig vatten? Frågan är bara om den gör det.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om hojen står i kallgarage utan isolering så kan de säkert bli kondensvatten i motorn. Men om de blir skadligt mycket vatten tror jag inte. I traktorn som står år ut och in ute i kyla/värme så ser man inte vatten i oljan trots att de inte bytts olja på 5 år. Jag har även en skrotbil som stått på gården i 12 år och inte ens i den ser jag vattentendens på något vis. Jag brukar tjuvköra den ibland till brevlådan (by reggat) så jag har kollat oljestickan men oljan ser exakt ut som för 12 år sedan både i ventillocket och stickan.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Skrotnisse skriver:
Den olja du funderar på verkar vara en helsyntetisk esterolja.
Bättre blir det inte.

Mja, förr, för så där 50 år sedan kördes kylmaskiner på "Freoner" och med mineralolja.
Inget konstigt med en maskin som gått 20 år på samma olja. Och samma Freon.
Om den inte var läck.....
Sedan blev Freonerna förbjudna pga de skadade Ozon-skiktet och vi fick omkring 1990 nya sk HFC-köldmedier och med dom kom Esteroljorna. För mineralolja fungerar inte bra med HFC-köldmedier.
Den första erfarenheten omkring 1990 är en kollega som beklagar sig över att Oljetrycksvakten löser ut efter byte till HFC och Esterolja. Oljetrycket stiger inte tillräckligt snabbt med esterolja efter start så oljetrycksvakten löser ut efter ca 30 sekunder. Och kompressorn stannar.
Så det blev väl byte till en oljetrycksvakt som inte löste ut så snabbt.
Knappast till en ny oljepump.

Nästa problem är att esteroljorna drar åt sig vatten. På ett helt annat sätt än mineralolja.
Vilket inte är så konstigt. Esterolja bildas genom en reaktion mellan en Organisk syra (ex ättikssyra) och en alkohol (ex metanol, etanol, propanol).
Organisk syra + Organisk alkohol <=> Ester(olja) + Vatten
<=> betyder att reaktionen går åt båda håll, bildar en jämvikt
Dvs tillsätter man vatten till en esterolja så kommer det att bildas Organisk syra och Organisk alkohol i blandningen.
Och är det nått de här oljorna gillar (jämfört med mineralolja) så är det vatten. Se sidan 8 i Länken.
http://www.fuchslubricants.com/Content/downloads/RENISO-Refrigeration-Oils-Web.pdf
Esteroljorna = "POE" ligger på 1350ppm, 600ppm och 350ppm vatten efter 72 timmar i en öppen dunk med olja.
De oljor som rinner ungefär som motoroljor POE ISO VG 32 och ISO VG 80 har 1350ppm resp 600ppm vatten efter 72 timmar. Används i kolvkompressorer. Som påminner om motorer.
POE ISO VG 170 rinner nästan lika dåligt som sirap. Och kan där för inte jämföras med motorolja....används i skruvkompressorer.
Mineralolja har 20ppm vatten efter 72 timmar.

Jag har därför svårt att förstå att esterolja skulle vara kul att ha i en Bil-motor eller MC-motor.
Men det kanske fungerar pga av de täta oljebytena.
I kylbranchen är man ju sedan "Freontiden" van vid 4000timmar/år x 20år= 80000 h utan oljebyte.
Idag med esteroljor i vakuumsugna kylmaskiner innan start så kan man väl hoppas på 10 års 40000h livslängd.
Men med 600mil mellan oljebytena och genomsnittsfart 5mil/timme så blir det ju bara 120 timmar.
Och det klarar väl "Esteroljorna".
Och Esteroljorna innehåller väl basiska ämnen som ska ta hand om syrorna som bildas när Esteroljan suger åt sig vatten.
 
Last edited:

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Skrotnisse skriver:


Mja, förr, för så där 50 år sedan kördes kylmaskiner på "Freoner" och med mineralolja.
Inget konstigt med en maskin som gått 20 år på samma olja. Och samma Freon.
Om den inte var läck.....
Sedan blev Freonerna förbjudna pga de skadade Ozon-skiktet och vi fick omkring 1990 nya sk HFC-köldmedier och med dom kom Esteroljorna. För mineralolja fungerar inte bra med HFC-köldmedier.
Den första erfarenheten omkring 1990 är en kollega som beklagar sig över att Oljetrycksvakten löser ut efter byte till HFC och Esterolja. Oljetrycket stiger inte tillräckligt snabbt med esterolja efter start så oljetrycksvakten löser ut efter ca 30 sekunder. Och kompressorn stannar.
Så det blev väl byte till en oljetrycksvakt som inte löste ut så snabbt.
Knappast till en ny oljepump.

Nästa problem är att esteroljorna drar åt sig vatten. På ett helt annat sätt än mineralolja.
Vilket inte är så konstigt. Esterolja bildas genom en reaktion mellan en Organisk syra (ex ättikssyra) och en alkohol (ex metanol, etanol, propanol).
Organisk syra + Organisk alkohol <=> Ester(olja) + Vatten
<=> betyder att reaktionen går åt båda håll, bildar en jämvikt
Dvs tillsätter man vatten till en esterolja så kommer det att bildas Organisk syra och Organisk alkohol i blandningen.
Och är det nått de här oljorna gillar (jämfört med mineralolja) så är det vatten. Se sidan 8 i Länken.
http://www.fuchslubricants.com/Content/downloads/RENISO-Refrigeration-Oils-Web.pdf
Esteroljorna = "POE" ligger på 1350ppm, 600ppm och 350ppm vatten efter 72 timmar i en öppen dunk med olja.
De oljor som rinner ungefär som motoroljor POE ISO VG 32 och ISO VG 80 har 1350ppm resp 600ppm vatten efter 72 timmar. Används i kolvkompressorer. Som påminner om motorer.
POE ISO VG 170 rinner nästan lika dåligt som sirap. Och kan där för inte jämföras med motorolja....används i skruvkompressorer.
Mineralolja har 20ppm vatten efter 72 timmar.

Jag har därför svårt att förstå att esterolja skulle vara kul att ha i en Bil-motor eller MC-motor.
Men det kanske fungerar pga av de täta oljebytena.
I kylbranchen är man ju sedan "Freontiden" van vid 4000timmar/år x 20år= 80000 h utan oljebyte.
Idag med esteroljor i vakuumsugna kylmaskiner innan start så kan man väl hoppas på 10 års 40000h livslängd.
Men med 600mil mellan oljebytena och genomsnittsfart 5mil/timme så blir det ju bara 120 timmar.
Och det klarar väl "Esteroljorna".
Och Esteroljorna innehåller väl basiska ämnen som ska ta hand om syrorna som bildas när Esteroljan suger åt sig vatten.

Mycket intressant, men vattnet borde väl förångas en del då det hamnar på cylinderväggen, och sen ta vägen ur avgasventilerna. Så det borde vill bildas ett steady-state där det förvisso kommer vara mer vatten i en esterolja än en mineral, men där vattnet inte stiger över en viss nivå? Sen om den nivån är hög eller låg vet jag inte. Men ifall man bara låter oljan stå öppet så kommer ju inte vattnet förångas av hög temperatur (självklart sker ett utbyte med luften, men detta driver ju upp vattenhalten från början i oljan).
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Står ju inte så mycket om "fully syntetich" på dom tyska burkarna heller. Kikar man på tyska burken med Castrol Power1 Racing 10-50w så nämns på etiketten tyskspecen Volly. Bl a på den spanska så nämns 100% sintetico.

Lika är också om det står 100% syntethich(tex Motul 7100) på tyskburken, så nämns på etiketten Volly på tyskspecen, medan dom överiga länders spec näns 100% synthetich.
 

kågewatt

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2014
Ort
arjeplog
Hoj
bandit 1200-01
Har köpt oljepaketet från xlmoto och fått samma märkning på oljan, samt ett oljefilter Hiflow filtret England /USA Made in Thailand med en påklistrad lapp där det står Snell oljefilter? Är det samma tillverkare? Har inte bytt än och börjar undra om jag ska? Har tidigare kört på sbk racing.
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Har köpt oljepaketet från xlmoto och fått samma märkning på oljan, samt ett oljefilter Hiflow filtret England /USA Made in Thailand med en påklistrad lapp där det står Snell oljefilter? Är det samma tillverkare? Har inte bytt än och börjar undra om jag ska? Har tidigare kört på sbk racing.

Har du också beställt och fått Castrol power 1 racing, och utan märkning ifall det är syntet /delsyntet/helsyntet? Och stod det helsyntet när du beställde på xlmoto?

Jag hade själv hellre kört på SBK racing än den dunken (som tråden handlar om) som jag skickade tillbaka till dem. Den funkar säkerligen (dock litar jag mer på SBK racing), men i ren protest skickade jag tillbaka den, just för att de sa att det var en helsyntet men skickar nåt som castrol inte vågar skriva helsyntet på.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Skrotnisse skriver:


Mja, förr, för så där 50 år sedan kördes kylmaskiner på "Freoner" och med mineralolja.
Inget konstigt med en maskin som gått 20 år på samma olja. Och samma Freon.
Om den inte var läck.....
Sedan blev Freonerna förbjudna pga de skadade Ozon-skiktet och vi fick omkring 1990 nya sk HFC-köldmedier och med dom kom Esteroljorna. För mineralolja fungerar inte bra med HFC-köldmedier.
Den första erfarenheten omkring 1990 är en kollega som beklagar sig över att Oljetrycksvakten löser ut efter byte till HFC och Esterolja. Oljetrycket stiger inte tillräckligt snabbt med esterolja efter start så oljetrycksvakten löser ut efter ca 30 sekunder. Och kompressorn stannar.
Så det blev väl byte till en oljetrycksvakt som inte löste ut så snabbt.
Knappast till en ny oljepump.

Nästa problem är att esteroljorna drar åt sig vatten. På ett helt annat sätt än mineralolja.
Vilket inte är så konstigt. Esterolja bildas genom en reaktion mellan en Organisk syra (ex ättikssyra) och en alkohol (ex metanol, etanol, propanol).
Organisk syra + Organisk alkohol <=> Ester(olja) + Vatten
<=> betyder att reaktionen går åt båda håll, bildar en jämvikt
Dvs tillsätter man vatten till en esterolja så kommer det att bildas Organisk syra och Organisk alkohol i blandningen.
Och är det nått de här oljorna gillar (jämfört med mineralolja) så är det vatten. Se sidan 8 i Länken.
http://www.fuchslubricants.com/Content/downloads/RENISO-Refrigeration-Oils-Web.pdf
Esteroljorna = "POE" ligger på 1350ppm, 600ppm och 350ppm vatten efter 72 timmar i en öppen dunk med olja.
De oljor som rinner ungefär som motoroljor POE ISO VG 32 och ISO VG 80 har 1350ppm resp 600ppm vatten efter 72 timmar. Används i kolvkompressorer. Som påminner om motorer.
POE ISO VG 170 rinner nästan lika dåligt som sirap. Och kan där för inte jämföras med motorolja....används i skruvkompressorer.
Mineralolja har 20ppm vatten efter 72 timmar.

Jag har därför svårt att förstå att esterolja skulle vara kul att ha i en Bil-motor eller MC-motor.
Men det kanske fungerar pga av de täta oljebytena.
I kylbranchen är man ju sedan "Freontiden" van vid 4000timmar/år x 20år= 80000 h utan oljebyte.
Idag med esteroljor i vakuumsugna kylmaskiner innan start så kan man väl hoppas på 10 års 40000h livslängd.
Men med 600mil mellan oljebytena och genomsnittsfart 5mil/timme så blir det ju bara 120 timmar.
Och det klarar väl "Esteroljorna".
Och Esteroljorna innehåller väl basiska ämnen som ska ta hand om syrorna som bildas när Esteroljan suger åt sig vatten.

Motorolja skall ta åt sig vatten för att skydda motorn mot korrosion.
Enda problemet med det är att oljan kan bli mättad om man aldrig kör några längre pass, så att vattnet "kokar ur".
Det som händer då är att oljan slutar ta upp vatten.
När oljan inte tar upp vatten, så skicktar sig vattnet och oljan.
Vattnet hamnar i botten.
Oljepickupen suger i botten av tråget.

Tycker du fortfarande att det är ett problem med esterolja?
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Står ju inte så mycket om "fully syntetich" på dom tyska burkarna heller. Kikar man på tyska burken med Castrol Power1 Racing 10-50w så nämns på etiketten tyskspecen Volly. Bl a på den spanska så nämns 100% sintetico.

Lika är också om det står 100% syntethich(tex Motul 7100) på tyskburken, så nämns på etiketten Volly på tyskspecen, medan dom överiga länders spec näns 100% synthetich.

Vad menar du med "Står ju inte så mycket om "fully syntetich" på dom tyska burkarna heller."? Efter detta påstående så går du vidare med att skriva att det ju faktiskt står helsyntet på förpackningarna?

Och samma olja som tråden handlar om (förpackningen som helt utelämnar ifall oljan är hel/halv/mineral) finns ju även i tyskland, vilket enligt mig tyder på att oljan inte är helsyntetiskt, kanske inte ens halvsyntetisk, detta beror isåfall på att castrol inte vågar skriva nåt på den i tyskland, eftersom de ju ska ha en hårdare lagstiftning gällande märkning av olja.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Har köpt oljepaketet från xlmoto och fått samma märkning på oljan, samt ett oljefilter Hiflow filtret England /USA Made in Thailand med en påklistrad lapp där det står Snell oljefilter? Är det samma tillverkare? Har inte bytt än och börjar undra om jag ska? Har tidigare kört på sbk racing.

Jag har alltid varit nojjig vad gäller oljefilter. Oljan har egentligen inte spelat sådär jättestor roll för mig så länge den följer specen och är av känt märke. Själv skulle jag nog hälla i oljan, men skippa oljefiltret.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad menar du med "Står ju inte så mycket om "fully syntetich" på dom tyska burkarna heller."? Efter detta påstående så går du vidare med att skriva att det ju faktiskt står helsyntet på förpackningarna?

Och samma olja som tråden handlar om (förpackningen som helt utelämnar ifall oljan är hel/halv/mineral) finns ju även i tyskland, vilket enligt mig tyder på att oljan inte är helsyntetiskt, kanske inte ens halvsyntetisk, detta beror isåfall på att castrol inte vågar skriva nåt på den i tyskland, eftersom de ju ska ha en hårdare lagstiftning gällande märkning av olja.

Att det står/inte står smetat "Helsyntet", "Delsyntet" m.m. stort på framsidan av en förpackning är ju enbart marketing. Det är specen på oljan som spelar roll. Om det står att det är helsyntetisk olja i specen på oljan så är den det, oavsett om det är någon på marketing som bedömt att oljan säljer bättre om man smetar det i stora bokstäver på framsidan eller inte.
Hur exakt samma oljas förpackning ser ut varierar på olika marknader utifrån vad marknadsavdelningen bedömt att just den marknaden reagerar på för epitet på förpackningen. Det gäller för övrigt för alla olika produkter.
I USA var det ju till exempel någon tillverkare av frukstflingor som kladdade ett stort "strålningsfri" på sin förpackning... Tekniskt sett är det ju strålningsfritt så det var inga problem att göra det (alla frukostflingor är ju strålningsfria), men de fick en markant ökning i försäljningen av just den paketen.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Och bara för att trassla till det ännu mer så kan en mineralolja va lika bra som en helsyntet i dag. De har kommit tillsatser som är enormt bra på senare tid och de passar bäst i mineralolja. Priset brukar avslöja om en mineralolja är lika bra som en syntet inom samma märke,,typ samma pris som syntet eller dyrare än den dyraste synteten. En bra påläst säljare kan förklara varför denna mineral kan vara så bra och till vilken typ av körning /motor man bör ha den i.
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Att det står/inte står smetat "Helsyntet", "Delsyntet" m.m. stort på framsidan av en förpackning är ju enbart marketing. Det är specen på oljan som spelar roll. Om det står att det är helsyntetisk olja i specen på oljan så är den det, oavsett om det är någon på marketing som bedömt att oljan säljer bättre om man smetar det i stora bokstäver på framsidan eller inte.
Hur exakt samma oljas förpackning ser ut varierar på olika marknader utifrån vad marknadsavdelningen bedömt att just den marknaden reagerar på för epitet på förpackningen. Det gäller för övrigt för alla olika produkter.
I USA var det ju till exempel någon tillverkare av frukstflingor som kladdade ett stort "strålningsfri" på sin förpackning... Tekniskt sett är det ju strålningsfritt så det var inga problem att göra det (alla frukostflingor är ju strålningsfria), men de fick en markant ökning i försäljningen av just den paketen.
Vad menar du med specen? Att varje individuell återförsäljare i Sverige skriver "helsyntet" när man klickar på specifikationsfliken på deras sida? Är det det du menar? Litar du mer på detta än på etiketten? Ifall en tillverkare inte vågar skriva helsyntet på förpackningen då är det något som är fel. För varför utelämna nåt sådant? Jag skickade ju tillbaka denna olja pga. att det inte står helsyntet, och vänner jag pratat med vill bara ha helsyntet, så varför inte skriva det på etiketten om det är det? Enda anledningen att inte skriva det som jag kan komma på är ifall de inte får skriva helsyntet i ett land som tyskland där de verkar ha hårdare regler om märkning av olja. Och jag tror att de inte gör en egen förpackning för just Sverige för att kunna ljuga för oss här (uppenbarligen inte, för etiketten är ju inte på svenska).

(testa att skriva "castrol power 1 racing 4t 4l vollsynthetisch" på amazon.de, skriv sen motul vollsyntetisch, kolla vad jag menar)

Och vad menar du med :"Att det står/inte står smetat "Helsyntet", "Delsyntet" m.m. stort på framsidan av en förpackning är ju enbart marketing"

Är det alltså marketing att INTE skriva något på framsidan? JA NU GÅR VI ALLA O KÖPER CASTROL POWER 1 RACING FÖR ATT DET INTE STÅR NÅT PÅ ETIKETTEN!! JA, NU SKICKAR VI INTE TILLBAKA AVSKRÄDET TILL XLMOTO.SE!!

Jag förstår vad du menar (sarkasm).

- - - Updated - - -

Och bara för att trassla till det ännu mer så kan en mineralolja va lika bra som en helsyntet i dag. De har kommit tillsatser som är enormt bra på senare tid och de passar bäst i mineralolja. Priset brukar avslöja om en mineralolja är lika bra som en syntet inom samma märke,,typ samma pris som syntet eller dyrare än den dyraste synteten. En bra påläst säljare kan förklara varför denna mineral kan vara så bra och till vilken typ av körning /motor man bör ha den i.
En bra säljare kan sälja skräp också :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad menar du med specen? Att varje individuell återförsäljare i Sverige skriver "helsyntet" när man klickar på specifikationsfliken på deras sida? Är det det du menar? Litar du mer på detta än på etiketten? Ifall en tillverkare inte vågar skriva helsyntet på förpackningen då är det något som är fel. För varför utelämna nåt sådant? Jag skickade ju tillbaka denna olja pga. att det inte står helsyntet, och vänner jag pratat med vill bara ha helsyntet, så varför inte skriva det på etiketten om det är det? Enda anledningen att inte skriva det som jag kan komma på är ifall de inte får skriva helsyntet i ett land som tyskland där de verkar ha hårdare regler om märkning av olja. Och jag tror att de inte gör en egen förpackning för just Sverige för att kunna ljuga för oss här (uppenbarligen inte, för etiketten är ju inte på svenska).

(testa att skriva "castrol power 1 racing 4t 4l vollsynthetisch" på amazon.de, skriv sen motul vollsyntetisch, kolla vad jag menar)

Och vad menar du med :"Att det står/inte står smetat "Helsyntet", "Delsyntet" m.m. stort på framsidan av en förpackning är ju enbart marketing"

Är det alltså marketing att INTE skriva något på framsidan? JA NU GÅR VI ALLA O KÖPER CASTROL POWER 1 RACING FÖR ATT DET INTE STÅR NÅT PÅ ETIKETTEN!! JA, NU SKICKAR VI INTE TILLBAKA AVSKRÄDET TILL XLMOTO.SE!!

Jag förstår vad du menar (sarkasm).

- - - Updated - - -


En bra säljare kan sälja skräp också :)

Det har inte med att de inte vågar att skriva det. Förteckningen på deras hemsida är precis lika lagligt bindande som etiketten.
Och, etiketten är formgiven av marketing, att det står helsyntet stort och fint på framsidan (eller inte står det) är marknadsavdelnigen som bestämt, det har absolut inget med vågar att göra, utan vad de tror säljer bäst. Är oljan helsyntet enlgit spec, så är den helsyntet oavsett om det står det på framsidan av dunken eller inte.
Det finns ingen anledning att trycka dit det om dunken inte säljer bättre av det.

Vad gäller oljor så kan till och med samma sörja säljas med olika förpackningar, till olika priser.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top