Luftfilter

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hur har du gjort tester som visar att K/N skitar ner motorn mer än originalfilter?

För de första har jag läst om hur mycket de skitar ner och även sett tester som allehanda folk gjort världen över. Jag själv har fettat in insuget under rätt många år från luftburk till förgasare eller insprutspjäll så man ser hur skiten fastnar. Bara efter en tur på 30-50 mil 50% grusväg/asfalt så ser man skrämmande mycket damm som fastnar i fettet. Jag har jämfört med div skumfilter. Ett inoljat skumfilter av valfri tillverkare skitar ner bet mindre. De är dock rätt stor skillnad mellan skumfiltren också men om jag tar mitt extremt genomsläppliga Ramair som enligt tillverkaren ska flöda bättre än KN så filtrerar de en hel del bättre än KN filter (om de är inoljat). Kör jag Ramair torrt så släpper de igenom minst lika mycket som ett inoljat KN filter. Jag har gjort samma fett test på familjebilen med kn och andra tygfilter och de har sett bedrövligt ut i insugen trots asfaltsväg till 99%. Men bilen har varit typ 500-1000 mila test och där har jag endast testat mot org pappfilter!
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Därför Kn filter skitar ner motorn mer är org filter. Även jag som i så många år rek Kn har fått ändra mig för läser man tester samt gör egna tester så blir men minst sagt orolig. Jag kör numer inoljat skumfilter.

Min hoj har bara rullat lite över 18 000 mil. När förre ägaren monterade K&N vet jag inte men jag har kört mer än 15 000 mil sedan den kom i min ägo. Originalfiltret ska bytas var 2 000:e mil så det har hunnit bli mer än 7 filter som inte bytts.

Ska jag vara orolig nu och byta till original? :va Eller ska jag leta efter ett skumfilter att olja in istället?

Den är ju dessutom tillverkad i England och dessa motorcyklar är, som alla vet, bara skit redan från början vilket gör mig ännu mer orolig nu. :(

Var hittar man dessa tester samt hur gör man egna tester? :va

Jag vill ju att min motorcykel ska rulla många mil och, om möjligt, bli en sådan där "långmilare" som jag läst om.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
För de första har jag läst om hur mycket de skitar ner och även sett tester som allehanda folk gjort världen över. Jag själv har fettat in insuget under rätt många år från luftburk till förgasare eller insprutspjäll så man ser hur skiten fastnar. Bara efter en tur på 30-50 mil 50% grusväg/asfalt så ser man skrämmande mycket damm som fastnar i fettet. Jag har jämfört med div skumfilter. Ett inoljat skumfilter av valfri tillverkare skitar ner bet mindre. De är dock rätt stor skillnad mellan skumfiltren också men om jag tar mitt extremt genomsläppliga Ramair som enligt tillverkaren ska flöda bättre än KN så filtrerar de en hel del bättre än KN filter (om de är inoljat). Kör jag Ramair torrt så släpper de igenom minst lika mycket som ett inoljat KN filter. Jag har gjort samma fett test på familjebilen med kn och andra tygfilter och de har sett bedrövligt ut i insugen trots asfaltsväg till 99%. Men bilen har varit typ 500-1000 mila test och där har jag endast testat mot org pappfilter!

Nu måste jag ner i garaget och fetta in spjällhuset! :tummenupp

Hur många mer mil får man om man inte kör med K&N?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nu måste jag ner i garaget och fetta in spjällhuset! :tummenupp

Hur många mer mil får man om man inte kör med K&N?

Ähh. Lägg av nu. Var och en blir salig på sin tro.

Att K & N luftfilter har vissa nackdelar vet dom flesta. Det finns rätt gott om bilägare som stoppat dit sådana filter och som en följd av det fått byta Luftmängdmätare pga att den inte mår bra av det filtret.

Det är också så att den effektökning som du får av att stoppa på ett K & N filter varierar från att du får något mindre till att du får något mer. I dom allra flesta fallen så är skillnaden någonstanns mellan ingen till obetydlig.

Finns det någon som satt på ett sådant filter på sin hoj och kunnat konstatera en effektökning eller någon form av förbättring?
Dom tester som jag sett resultat av så har det inte gjort någonting positivt med effekten.

En modern gathoj är ganska väl avstämd med hänsyn tagen till dom avgaskrav och ljudnivåkrav som finns och det finns väldigt lite, om ens något, att hämta i sådana enkla modifieringar som att byta luftfilter eller avgassystem.

Sanningen är den att original luftfilter och avgassystem är en del i kedjan med gasflödet genom motorn och dom bör vara avstämda med resonanserna så att dom hamnar rätt i förhållande till övriga delar i konstruktionen.
Ska man byta ut någon del så bör man åtminstone mappa om men gissningsvis är det många som inte gör sig det besväret utan istället undrar över varför det smäller i motorn vid avslag.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
För de första har jag läst om hur mycket de skitar ner och även sett tester som allehanda folk gjort världen över. Jag själv har fettat in insuget under rätt många år från luftburk till förgasare eller insprutspjäll så man ser hur skiten fastnar. Bara efter en tur på 30-50 mil 50% grusväg/asfalt så ser man skrämmande mycket damm som fastnar i fettet. Jag har jämfört med div skumfilter. Ett inoljat skumfilter av valfri tillverkare skitar ner bet mindre. De är dock rätt stor skillnad mellan skumfiltren också men om jag tar mitt extremt genomsläppliga Ramair som enligt tillverkaren ska flöda bättre än KN så filtrerar de en hel del bättre än KN filter (om de är inoljat). Kör jag Ramair torrt så släpper de igenom minst lika mycket som ett inoljat KN filter. Jag har gjort samma fett test på familjebilen med kn och andra tygfilter och de har sett bedrövligt ut i insugen trots asfaltsväg till 99%. Men bilen har varit typ 500-1000 mila test och där har jag endast testat mot org pappfilter!

Intressant att det märks så tydligt m.h.a. fett-testet som du har gjort. man kan ju se rakt igenom ett nytt K/N filter så jag tvivlar inte på det du skriver utan blev helt nyfiken på hur du har testat.

Ja det har skrivits mycket skit om K/N filter t.ex. att de renar sämre nya än originalfilter och flödar sämre än originalfilter när de är skitiga, men då renar de mycket bra istället. Det stämmer troligen också.

Men K/N filter orsakar säkert inga problem på sporthojar som sällan eller aldrig körs på dammiga grusvägar och de flesta sköter sina hojar minutiöst (tror jag).

Jag väljer också i första hand skumfilter till mina fordon. Pipercross, BMC m.fl men har också kört med K/N utan att vara orolig för det.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Min hoj har bara rullat lite över 18 000 mil. När förre ägaren monterade K&N vet jag inte men jag har kört mer än 15 000 mil sedan den kom i min ägo. Originalfiltret ska bytas var 2 000:e mil så det har hunnit bli mer än 7 filter som inte bytts.

Ska jag vara orolig nu och byta till original? :va Eller ska jag leta efter ett skumfilter att olja in istället?

Den är ju dessutom tillverkad i England och dessa motorcyklar är, som alla vet, bara skit redan från början vilket gör mig ännu mer orolig nu. :(

Var hittar man dessa tester samt hur gör man egna tester? :va

Jag vill ju att min motorcykel ska rulla många mil och, om möjligt, bli en sådan där "långmilare" som jag läst om.

Om den rullat 18000 mil är nog filtret de minsta du behöver oroa dig för:D
Jag antar du skrivit fel du menar väl 1800km?

Här är en bra test liknade mina tester ute på väg http://www.bobistheoilguy.com/airfilter/airtest3.htm
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Om den rullat 18000 mil är nog filtret de minsta du behöver oroa dig för:D

Vad skönt, då kan jag slappna av.:)

Det jag gillar med K&N är det högre insugsljudet, trevligt på en triple.

På min 60-talare är anledningen att bränslekranen sitter i vägen för originalfilter medans K&N går dit. Den gick lite grus också och där har filtret blivit igensatt så den inte ville varav över 5 000. Letade länge men hittade inget förrän jag bytte filter, nya K&N, och då varvade den som den skulle igen. :)

Det finns fortfarande människor som kör med trattar så jag är inte direkt orolig...
 

Cain1

Ny medlem
Gick med
25 May 2008
Ort
Skillingaryd
Hoj
Kawasaki ZXX9R 1998
Nya tider... Förr gick man in på SH för man visste att det fanns en enorm kunskap här som man kunde få hjälp av. Nu verkar de flesta gå in med inställningen att "Jag har faktsikt MC-kort så jag vet redan allt" och beter sig därefter. Vill TS betala pengar för att nedgradera sin hoj så den går sämre tänker inte jag säga emot (längre).

Å andra sidan måste jag själv köpa ett lexikon, har inte längre fru som vet allt. Någon som säljer?

Vad bra av dig och uttala sig om detta med luftfilter det hade du ju full koll på ! Nu har jag satt dit original luft filter och den går FAAAAAN så mycket bättre !
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Vad bra av dig och uttala sig om detta med luftfilter det hade du ju full koll på ! Nu har jag satt dit original luft filter och den går FAAAAAN så mycket bättre !

Bättre än vad?
( en dåligt justerad Kawasaki ?)
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jättebra att det blev en förbättring med originalfilter. Går den helt OK nu med rätt toppfart och bra drag genom hela varvtalsregistret?
 
Last edited:

Cain1

Ny medlem
Gick med
25 May 2008
Ort
Skillingaryd
Hoj
Kawasaki ZXX9R 1998
Jättebra att det blev en förbättring med originalfilter. Går den helt OK nu med rätt toppfart och bra drag genom hela varvtalsregistret?

Den går bättre över hela registret säkert 10 hk. mer ! Nu vill den resa sig på bakhjulet när man drar iväg ! Har gjort den helt original satt ett kn filter och ett annat slipon av okänt märke har kollat det sitter original munstycke i förgasarna ! Mycket roligare nu att köra ! Synd bara att den inte låter så mycket från ljudämparen men det köper jag när den går bättre!
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Roligt att det blev så bra. Det har varit en del gnäll i tråden om nedtrimning m.m. men jag trodde från början att du var på rätt spår för de går ju bra original. Ett bra system gör förstås lite till men de där går bra även med originalsystem som också är snygga och det gör ju inget om det inte skriker alltför våldsamt. Personligen föredrar jag en rimlig ljudnivå så att man inte stör eller uppmärksammas för mycket.
 

Cain1

Ny medlem
Gick med
25 May 2008
Ort
Skillingaryd
Hoj
Kawasaki ZXX9R 1998
Roligt att det blev så bra. Det har varit en del gnäll i tråden om nedtrimning m.m. men jag trodde från början att du var på rätt spår för de går ju bra original. Ett bra system gör förstås lite till men de där går bra även med originalsystem som också är snygga och det gör ju inget om det inte skriker alltför våldsamt. Personligen föredrar jag en rimlig ljudnivå så att man inte stör eller uppmärksammas för mycket.

Det är kanske möjligt att få hojen att gå lika bra eller bättre med kn filter och annat avgas men då måste man nog lämna in hojen hos nån firma som kan bänka den och testa fram med andra munstycken i förgasarna.Men det tänker jag varken lägga tid och pengar på nu när den går så bra ! Innan så har den också bluddrat och ryckt lite dom sista 1000 varven innan rödmarkering (12000) men det försvann nu efter jag bytt till original ! Det sitter nya stift i den med så det hade inget med det och göra.
 

Cain1

Ny medlem
Gick med
25 May 2008
Ort
Skillingaryd
Hoj
Kawasaki ZXX9R 1998
Topphastigheten har jag inte testat än men det kommer vid lämpligt tillfälle ! Innan så segade den upp till 280 på mätaren sen var det stopp !Dom ska visst göra 300 på mätaren ! Har allt original med däck och kedje dreven !
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ja den borde kanske göra 280+ GPS när den går som den ska och det kan nog bli 300 på mätaren. Fast man brukar hinna fram ändå även om hojen inte gör 300...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top