Köpråd Caféracer ämne

jlinde1

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
hudiksvall
Hoj
Aprilia Tuono 1100 rr - 18 yamaha dragstar 650 bobber(såld) Aprilia Rsv4r(såld) Harley Nightrod (såld) Ktm 690 smc-r (såld) Ktm superduke 1290r -16(såld)
Hej alla!
Då min gamla hoj är såld och suget efter något nytt är alldeles för stort så går tankarna åt höger och vänster.

Är otroligt sugen på att bygga en cafe/brat av något gammalt härk. Erfarenhet saknas dock men tid finns så jag antar att det ska kunna bli något tillslut
Har fastnat rätt mycket för BMW k100. Det finns en på blocket (länk nedan) som jag tror kan vara potentiell. Ska åka och kika på den när jag får tid men det vore kul att höra vad ni tycker och tänker. Vad tror ni om just den där, bara av miltalet att döma?:banana


https://www.blocket.se/gavleborg/Bmw_k100_rs_67312391.htm?ca=5&w=1
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Några favoritgrunder som poppar upp hos mig är.......
*Yamaha xv750/1000 tidigt 80-tal.
*Honda gl1000 sent 70-tal.
*Honda cx500 tidigt 80-tal
*BMW tvåcylindriga luftkylda versionerna.

Personligen tycker jag k100 är lite för "modern" att bygga café på men det är ju en smaksak.
Vi har några snubbar här som bygger/byggt på k100 bas och det blir bra.
Dom har säkert lärt sig en massa bra att veta som dom kan dela med sig av.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Gammal Honda 500 eller 750 från 70-talet..
Eller gammal Trajja eller Norton..
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
miltalet på bmw's k-modeller spelar föga roll (de är extrema touring maskiner och de flesta har gått en massa mil), huvudsaken är att de har skötts ordentligt, framförallt ska du se över så att splinesen bak ser friska ut. Har det slarvats med smörjning så nöts de ner. Köper du en senare model med s.k paralever (en extra arm som går under axeln till navet bak) så är det inte alls lika noga då de inte nöts på samma sätt.

K100 kräver dock en hel del fipplande med elektroniken för att bli naken-hoj, (med det menar jag att byter du instrumentklustret så får du läsa på lite om vad som behöver åtgärdas för att hojen ska fungera).


MEN, bästa rådet som finns oavsett hoj är att snåla inte med inköpet, att behöva strula med att få hojen att gå normalt tar bort ganska mycket motivation till att färdigställa ombyggnation. Köp en väl fungerande hoj! (K-modellerna kör ju insprut, så där slipper du iaf bråka med tråkiga förgasare)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
farbror min har en k100 stående i s-svall som du förmodligen får för 8-10 papp.
har dock nån tvekan när man gasar på. om man vill köpa billigt o pula på.
 

jlinde1

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
hudiksvall
Hoj
Aprilia Tuono 1100 rr - 18 yamaha dragstar 650 bobber(såld) Aprilia Rsv4r(såld) Harley Nightrod (såld) Ktm 690 smc-r (såld) Ktm superduke 1290r -16(såld)

Klart snygga hojar i grunden. Vore kul att bygga på en sån. Dock finns det ju inga ute till försäljning riktigt vad jag kan se :)

- - - Updated - - -

farbror min har en k100 stående i s-svall som du förmodligen får för 8-10 papp.
har dock nån tvekan när man gasar på. om man vill köpa billigt o pula på.

Jaså? Årsmodell? Miltal? allmänt skick?

- - - Updated - - -

Gammal Honda 500 eller 750 från 70-talet..
Eller gammal Trajja eller Norton..

Håller utkik efter en cb750 :)
 

jlinde1

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
hudiksvall
Hoj
Aprilia Tuono 1100 rr - 18 yamaha dragstar 650 bobber(såld) Aprilia Rsv4r(såld) Harley Nightrod (såld) Ktm 690 smc-r (såld) Ktm superduke 1290r -16(såld)
Några favoritgrunder som poppar upp hos mig är.......
*Yamaha xv750/1000 tidigt 80-tal.
*Honda gl1000 sent 70-tal.
*Honda cx500 tidigt 80-tal
*BMW tvåcylindriga luftkylda versionerna.

Personligen tycker jag k100 är lite för "modern" att bygga café på men det är ju en smaksak.
Vi har några snubbar här som bygger/byggt på k100 bas och det blir bra.
Dom har säkert lärt sig en massa bra att veta som dom kan dela med sig av.

Honda Gl1000 skulle kunna vara något :)
Dock gillar jag k100 pga den grova tanken och den robusta motorn!
 

jlinde1

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
hudiksvall
Hoj
Aprilia Tuono 1100 rr - 18 yamaha dragstar 650 bobber(såld) Aprilia Rsv4r(såld) Harley Nightrod (såld) Ktm 690 smc-r (såld) Ktm superduke 1290r -16(såld)
Hörde av mig till honom och ska eventuellt kolla på den på onsdag.
Hojen var inte körd mer än till och från besiktningen de senaste åren och därmed inte servad heller. Hur man ska tolka det vet jag inte får se helhetsintrycket då jag kollar på den. Vad tror ni?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Klart snygga hojar i grunden. Vore kul att bygga på en sån. Dock finns det ju inga ute till försäljning riktigt vad jag kan se :)

- - - Updated - - -



Jaså? Årsmodell? Miltal? allmänt skick?

- - - Updated - - -



Håller utkik efter en cb750 :)

ingen anning, ser ut som den du länka iaf. ingen koll på mil men tror den ser hyffsad ut i övrigt.
får pm,a om de blir högintressant så får jag kika med han.
 

jlinde1

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
hudiksvall
Hoj
Aprilia Tuono 1100 rr - 18 yamaha dragstar 650 bobber(såld) Aprilia Rsv4r(såld) Harley Nightrod (såld) Ktm 690 smc-r (såld) Ktm superduke 1290r -16(såld)
Update. Var och kollade på hojen idag. Helthetsintrycket var bra. Gammal gubbe som ägt den sedan 1999. Full servicebok med alla papper och manualer(dock inte servad på senaste tiden då han ej kört den annat än fram och tillbaka till besiktningen) och elscheman och dylikt vilket är en bra grej såklart.
Maskinellt var det inga som helst problem och bromsarna var bra. Dock var bakdämparen lite dålig men det var det lilla.

Ska ge honom ett bud, tar han det så hämtar jag den imorgon :)
Första som då ska göras är att ta bort åbäket till framkåpa. Därmed behövs det byta ut framlykta, hastighetsmätare, blinkers och styre.
Någon som sitter på bra tips angående schyssta sidor med bra priser? Uppskattar all hjälp :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top