Falkenberg Testkörning MC

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Den andra tråden med länkar och info verkar ha gått upp i rök. Jag kollade med kansliet och banchefen, och enligt uppgift så skall de civila cyklarna nu ha locktitade bromsok och najjad oljeplugg. Glykol går bra, båt behövs inte.

Info skall komma på hemsidan.

Edit; Friskrivning, ta inte detta för gott, officiell information gäller. Jag talar inte för något sätt för banan.
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Hur skall dom kunna säkerställa att alla civilare verkligen har locktitetat bultarna till oken, du frågade inte det?
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Nä. Men eftersom det rimligtvis kommer två hojjar eller nåt sånt som najjat sin oljeplugg så har de säkert tid att kolla locktite manuellt...
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jösses.....jaja fram med grejerna. Loctite sitter ju på bultarna i orginalutförande. För det va inte banjobulten det gällde?

Edit: Kan man köpa färdiganajjade bultar eller är det borrmaskin som gäller?
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag har aldrig hört att komponenter har lossnat på moderna motorcycklar. Nu talar vi om hojar som korrekt skötta och mekade enligt instruktioner t.ex korrekt åtdragningsmoment. Är gänggången slut då hjälper inte lite ståltråd.

Till detta kommer alla trycksatta oljerör och oljefilter. Att bara göra vissa punktinsatser är mest ett spel för galleriet. Det kan t.o.m. skapa fler problem än det löser eftersom det krävs kompetens och mekkunskap att genomföra åtgärderna. Utan kompetens kan man t.om. skapa en olycka på banan eller på landsvägen till banan.

En viktig fråga är om vi kan kräva att folk skall förändra en Ce märkt ( heltypgodkänd) mc och därmed formellt bryta mot lagen.
 
Last edited:

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Står inget om loctite eller najjning på falkenbergs hemsida?
De kan ju knappast vänta sig att folk ska rätta sig efter en tråd på sporthoj.com
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Nä. Men eftersom det rimligtvis kommer två hojjar eller nåt sånt som najjat sin oljeplugg så har de säkert tid att kolla locktite manuellt...

:tummenupp till det citatet :hihi


Jag kan väl personligen säga så här : Mitt eget intresse för onsdagskörningarna har ju inte växt direkt.

Maken till svårbedömt regelverk (om nedanstående info stämmer) får man ju leta efter - Känns som det är nya påfund varenda vecka.........och ett till som tillkommer tio minuter innan körningen börjar.

Jag har ett förslag - Ni som bestämmer : Hugg era regler i sten. låt oss få reda på dessa i god tid innan............. och stå sedan fast vid dem, för vi vanliga åkare har inte en chans att hänga med i svängarna nu.

Jag menar också att de nästan får skylla sig själva om det uppstår ryktesspridning med tanke på hur dålig informationen är.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
:tummenupp till det citatet :hihi


Jag kan väl personligen säga så här : Mitt eget intresse för onsdagskörningarna har ju inte växt direkt.

Maken till svårbedömt regelverk (om nedanstående info stämmer) får man ju leta efter - Känns som det är nya påfund varenda vecka.........och ett till som tillkommer tio minuter innan körningen börjar.

Jag har ett förslag - Ni som bestämmer : Hugg era regler i sten. låt oss få reda på dessa i god tid innan............. och stå sedan fast vid dem, för vi vanliga åkare har inte en chans att hänga med i svängarna nu.

Jag menar också att de nästan får skylla sig själva om det uppstår ryktesspridning med tanke på hur dålig informationen är.

Läs gärna på svemo's egen hemsida nyheter 2016 06 20. Där finns lite information hur svemo tycker att samarbete bandagsarr och klubb kan fungera. Där beskrivs lite om prova på licens och villkor. Naturligtvis lite oklart som vanligt. Där kräver man hoj enligt sr 3.1.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Har det kommit ny information? Eller är det najad bult och loctite som gäller? Det drar lixom ihop sig
 

zodiak

Medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Värnamo
Hoj
2021 Kawasaki KX250X, 2021 Aprilia RS660 Cup
Någon som kommer på licensträningen ikväll? Jag har släng på regnhjulen så nu får det fan ta och bli lite regn med :banana
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ett förtydligande...

Idag 22 juni är det enbart körning för förare med Svemo rr licens och race kittad mc. Obs Inga gathojar.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Skickade mail till fmk och fick detta svaret på vad som skall göras med hojen:

"Hej !
Man ska naja oljeplugg och broms ok tejpa lampor ta väck nummer plåten !
Mvh Annika kansliet Fmk"

Naja bromsoket inte loctite alltså
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top