15W50 eller 10W40 i Gixxern? Vill tillverkaren att min hoj ska hålla länge?

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
(Ja jag har läst båda oljetrådarna)

15W50 är ju mer trögflytande och kanske sänker effekten lite, men borde väl skydda motorn bättre vid alla temperaturer än 10W40?

Är det så att 15W50 även skyddar motorn under en längre tid, eftersom oljan från början bildar en tjockare oljefilm, vilken tar längre tid innan den är så nedbruten att oljefilmen riskerar att brytas jämfört med en 10W40?


Om jag ska jämföra med t.ex. KTM som rekommenderar 10W50 i sin 990 superduke (de kanske rekommenderar den i alla deras modeller, har inte kollat) så är ju 990 motorerna kända för att hålla väldigt länge, kan detta bero (i alla fall delvis) på att de rekommenderar en högre viskositet på oljan jämfört med risraketerna?


Sedan så blir jag lite orolig när man kolla andra designer på risraketen (europeiska tillverkare gör säkert samma sak, har inte kollat så mycket på dem), som t.ex. att framskärmen täcker en skamligt liten del av framdäcket, vilket leder till att oljekylare (en tät oljekylare kyler oljan sämre = vattnigare olja = tunnare oljefilm = mer slitage på motorn), vattenkylare, avgasportar och avgasrör samt framsidan av motorn får en massa smält asfalt, vatten, stenskott, vägsalt och grus på sig, vilket leder till förkortad livslängd. En 20 cm för kort framskärm leder alltså till att hojens liv förkortas, vilket i sin tur leder till att konsumenterna väljer nyare hojar som gör så att tillverkaren kan fortsätta spruta ut nya knarrar.

Om man nu tittar på detta exempel med designen på framskärmen som förkortar hojens livslängd, så börjar man ju undra vilka andra knep tillverkaren har för att hojarna inte ska "hålla för evigt". Kan det vara så att min hoj håller längre om jag kör på en 10W50 eller 15W50 istället för 10W40 som manualen säger? Kan det vara så att suzukis originaloljefilter är sämre än eftermarknadsfilter?


Kan det vara så att 10W40 oljan används för att den är en kompromiss mellan skydd och prestanda, då risraketstillverkarna (och även europeiska) kämpar om att ha mest effekt?
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
(Ja jag har läst båda oljetrådarna)

Båda oljetrådarna, minsann! :tummenupp



edit - teknikforumet:

Olja i motorer kan sätta den bäste i spinn, helt klart är att du tänker mycket på detta, och tidpunkten du postar på oroar lite.

Detta är vad en sökning inne på SH ger under "oljetråd"

http://www.sporthoj.com/forum/search.php?searchid=8397165

Jag säger inte att sanningen ligger där, tusan vet om du ens skall läsa igenom allt - allt är inte ens relevant.

Nej, vad jag vill ha sagt är att du skall följa tillverkarens instruktion på oljekvalitet och bytesintervall, så slipper du nojja.

Även jag har varit oljefundamentalist och tillbett de långa molekylkedjorna, Pennsylvaniaoljans överlägsenhet och matchat singlegradeoljor mot förväntad utetemperatur under dagen.
Men, man växer ifrån sådant. Nu, fyra decennier senare så vet jag att jag kraschar bort hojar med mycket tätare frekvens än jag rasar motorer.
Ration ligger på typ 10 till 1, och dom problemen kan ingen olja i världen råda bot på.

Jag byter fortfarande olja någon gång extra - men inte längre för att det är kul, utan för att det är bekvämare att byta hemma än ute på kontinenten - om bytesintervallet skull inträffa då, men annars så rullar de på rekommendation från tillverkaren.
 
Last edited:

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
BådaNu, fyra decennier senare så vet jag att jag kraschar bort hojar med mycket tätare frekvens än jag rasar motorer.
Ration ligger på typ 10 till 1, och dom problemen kan ingen olja i världen råda bot på.

Jag byter fortfarande olja någon gång extra - men inte längre för att det är kul, utan för att det är bekvämare att byta hemma än ute på kontinenten - om bytesintervallet skull inträffa då, men annars så rullar de på rekommendation från tillverkaren.

Låter sunt! Är man nojig kan man alltid välja att köra på originaloljan som de olika MC tillverkarna rekommenderar. Den är åtminstone dyrare så därmed kanske den är bättre?

Yamaha = Yamalube
Suzuki = Ecstar oil
Honda = Honda genuine oil
Kawasaki = Kawasaki genuine oil
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Häll i vilken jävla olja som helst som uppfyller tillverkarens krav,sluta grubbla över framskärmen och ta en hojtur istället...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
För 15-20 år sedan kan man säga en tjockare olja skyddade bättre men i dag är oljerna så bra att tävlingsteam och familjebilar kör raka 20 oljer eller 0w-30 0w20 olja inte bara för effektens/ecco skull. Men obs motorerna är också anpassade för den tunna oljan typ snabbare oljepump så den bygger samma oljetryck som de gjorde förr på en 10w-40---20w-50 olja. De har vïsat sig att en motor som är anpassad för tunnare modern olja håller bättre än en som är anpassad för rel tjock olja för oljan flödar fortare genom motorn förutsatt samma oljetryck som 20w-50. De flesta bilar i dag rek tillverkaren 0w-20/30 olja som ex och den motorn håller då lika bra som en 20 år äldre motor med 10w 40 olja.

Men då de gäller din hoj så är oljepumpen och kanalerna anpassade för den olja som tilverkaren rek så kör på valfri wisco som tilverkaren anger så är de lugnt.
Ang framskärmen så är jag lika brydd i hur kort den är i bak. Den enda förklaring jag ser är att de är fult med förlängd framkärm. Jag har en ktm 990 sm som jag satt en låg superduke skärm på men den va som sagt löjligt kort så jag har förlängt den 15cm. Nu får jag inte lera i kylaren längre men hojen ser ut som den har en Tysk ww2 hjälm över hjulet ,,bra men fult :tummenupp
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Svaret på samtliga dina frågor är - nej.

Förlåt mig om din auktoritet inte överväldigar mig så mycket att jag tar dina ord på allvar utan en förklaring. Tror du verkligen att en person som verkar vara så misstänksam som jag litar på ord utan grund?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Om du nu är så misstänksam så bör du läsa på konsumentlagstiftning samt product liability i USA och fundera på hur långt dina argument bär. Jag ser fram emot en lika detaljerad rapport som oljetrådarna.

Hade du verkligen läst dem så hade du hittat dina svar och inte startat en ny tråd.

Kort svar: Oljans vidhäftningsförmåga är inte direkt kopplad till viskositet. Läs på klassificering, åk sedan till Biltema och köp MC-oljan som har bättre klassificering än både Motul och Castrol...
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
"(Här skall oxå sägas att tjockare olja har bärigare film än en tunnare, men nu skall vi alltså koncentrera oss på dom olika oljetyperna mot varann, och vi förutsätter lika förhållanden för båda, d.v.s samma viskositetsspann osv.)"

Saxat från er kära oljetråd (del 1) i stycket under den fetstilade rubriken "Börjar bilden klarna varför syntetolja är så mycket bättre? :)"

Så enligt er egna profet (jag säger inte att han har fel, jag tycker det han säger verkar väldigt rimligt) så har en tjockare olja (alltså högre viskositet) en bärigare oljefilm vid samma temperatur (duhhh?)

Så ni kan slänga er i väggen som vill säga emot detta på samma sätt som "sydney" bara genom att säga "Nej" utan förklaring och drönaraktigt tro att man ska köpa detta "nej" som ultimat sanning.

Så om alla "sydney"-typer kan sluta skriva, så kan de som vill och kan resonera skriva istället.


Med det ovan som underlag, återigen, en bärigare oljefilm måste ju leda till mindre slitage (att jag ens ställer frågan, självfallet är det så), så därför borde en 15W50 i gixxern få den att hålla längre, precis som KTM rekommenderar på t.ex. sin superduke (som av någon outrönlig (obs ironi) håller väldigt länge).
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Om du nu är så misstänksam så bör du läsa på konsumentlagstiftning samt product liability i USA och fundera på hur långt dina argument bär. Jag ser fram emot en lika detaljerad rapport som oljetrådarna.

Hade du verkligen läst dem så hade du hittat dina svar och inte startat en ny tråd.

Kort svar: Oljans vidhäftningsförmåga är inte direkt kopplad till viskositet. Läs på klassificering, åk sedan till Biltema och köp MC-oljan som har bättre klassificering än både Motul och Castrol...

Det var därför jag tog upp frågan med den korta framskärmen på hojen, den är ett tydligt (och otekniskt) exempel på att det du säger här är helt ovidkommande. Hade det varit som du säger hade det suttit en framskärm som skyddat kylare och oljekylare samt framsidan av motorn från skada. Så du kan sätta dig på avbytarbänken så kommer nästa dogmframläggare ta din plats.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det var därför jag tog upp frågan med den korta framskärmen på hojen, den är ett tydligt (och otekniskt) exempel på att det du säger här är helt ovidkommande. Hade det varit som du säger hade det suttit en framskärm som skyddat kylare och oljekylare samt framsidan av motorn från skada. Så du kan sätta dig på avbytarbänken så kommer nästa dogmframläggare ta din plats.

double-facepalm.jpg

Japp, jag går tillbaks till att jobba med lagstiftning inom fordonsindustrin och låter dig briljera...

För att vara lite saklig. Konsumentlagstiftning säger att om en tillverkare medvetet bygger en undermålig lösning som drabbar kund genom ökade kostnader så kan tillverkaren bli ersättningskyldig, även efter garantitiden gått ut. Att dessutom bygga en lösning i en högtrimmad motor (sporthoj) där uppåt 200 literhästar börjar bli vardag och medvetet försämra smörjning är ungefär precis så korkat som det låter. En rimligare förklaring är kanske att världens samlade MC-industri kommit fram till att dagens lösning är fullt tillräcklig och inte har någon negativ inverkan på motorns funktion, Men du vet ju bäst så jag låter nästa dogmframläggare ta vid.

Du har en strålande framtid framför dig här på SH...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För 15-20 år sedan kan man säga en tjockare olja skyddade bättre men i dag är oljerna så bra att tävlingsteam och familjebilar kör raka 20 oljer eller 0w-30 0w20 olja inte bara för effektens/ecco skull. Men obs motorerna är också anpassade för den tunna oljan typ snabbare oljepump så den bygger samma oljetryck som de gjorde förr på en 10w-40---20w-50 olja. De har vïsat sig att en motor som är anpassad för tunnare modern olja håller bättre än en som är anpassad för rel tjock olja för oljan flödar fortare genom motorn förutsatt samma oljetryck som 20w-50. De flesta bilar i dag rek tillverkaren 0w-20/30 olja som ex och den motorn håller då lika bra som en 20 år äldre motor med 10w 40 olja.

Men då de gäller din hoj så är oljepumpen och kanalerna anpassade för den olja som tilverkaren rek så kör på valfri wisco som tilverkaren anger så är de lugnt.
Ang framskärmen så är jag lika brydd i hur kort den är i bak. Den enda förklaring jag ser är att de är fult med förlängd framkärm. Jag har en ktm 990 sm som jag satt en låg superduke skärm på men den va som sagt löjligt kort så jag har förlängt den 15cm. Nu får jag inte lera i kylaren längre men hojen ser ut som den har en Tysk ww2 hjälm över hjulet ,,bra men fult :tummenupp

Kan den tunnare oljan vara orsak till att en väns Volvo V50 Diesel eDrive har ramlagerhaveri vid 20000mil ?
En svensk / amerikansk / kinesisk Volvo diesel som är slut efter 20000mil ! :gråta

Vad det gäller olja i gixxern så kör jag och många andra här på SH på SBK Racing 10W-50.
På OKQ8 mack 189kr/liter, hos SWEDOL i 20liters dunk ca 1400kr eller ca 70 kr/liter. SWEDOL har också 4 literdunk men då blir det ju dyrare / liter. Vad Suzuki tycker själva, ja kör du inte när det är minusgrader ute så kan du köra 10W-40, 15W-40, 10W-50, 15W-50, 20W-50.
Vad jag sett så skyddas kugghjulen i växellådan bättre av -50 än av -40 olja.

Efter fått Motul 10W-40 i Triumphen så tycker jag en skillnad i Triumphen är mer lättväxlad med SBK Racing 10W-50. Suzuki märks inget i, Suzukis växellådor är ju som dra en kniv i varmt smör. Lättväxlat :)
 

Bifogat

  • Hayabusa-2008-2012-Oil.jpg
    Hayabusa-2008-2012-Oil.jpg
    84.2 KB · Visningar: 99
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Med det ovan som underlag, återigen, en bärigare oljefilm måste ju leda till mindre slitage (att jag ens ställer frågan, självfallet är det så), så därför borde en 15W50 i gixxern få den att hålla längre, precis som KTM rekommenderar på t.ex. sin superduke (som av någon outrönlig (obs ironi) håller väldigt länge).[/QUOTE]

En tjockare olja bär bättre där de är öppna ytor typ typ växellåda och släplyftare kammar. Men de kan vara nackdel med trögflytande olja i glid vevlager ramlager sålänge man kör som en kärring. Kör man gata med 10w-40 olja så går i regel vevlagren kallare än med en 20w-50 olja. Kör man bana blir de tvärtom. JU hetare dagstemp och hårdare körning desto tjockre olja ska man köra (som fabrikant rek)
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1

Så ni kan slänga er i väggen som vill säga emot detta på samma sätt som "sydney" bara genom att säga "Nej" utan förklaring och drönaraktigt tro att man ska köpa detta "nej" som ultimat sanning.

Så om alla "sydney"-typer kan sluta skriva, så kan de som vill och kan resonera skriva istället.



Jag gav ett entydligt och enkelt svar för att du inte skulle behöva trassla in dig och bli förvirrad. :krama Man ser i ditt inlägg att du redan har tillräckligt med funderingar.

Det finns några saker som man bör känna till i samband med viskositet. I en vattenkyld motor där termostat och fläkt fungerar finns det ingen anledning att ha högre viskositet än 10W-40 (30 räcker också bra upp till ca 130 graders oljetemperatur). Har man en 50-olja drar det med sig att oljan får ett högre kall-nummer, när oljan egentligen behöver vara tunn för att smörja bra vid kallstart då merparten av slitage uppstår. Samtidigt så försämras oljans egenskaper ju mer viskositetsspannet breddas så om man kör med en 50-olja så bör det låga värdet inte vara lägre än 20w. Men det innebär också att hojen inte ska startas vid riktigt låga temperaturer ( t.ex. under -10 grader). Viskositeten går alltid mot det låga värdet efterhand den slits.

Det som kommer att påverka motorns livslängd negativt är inte att du kör enligt tillverkarens rekommendation i.s.f. en 50 olja. Det är antalet kallstarter, om hojen får stå på tomgång länge efter kallstart eller om den varvas hårt direkt efter start. Sådana saker och slarv med byte av olja och filter tillsammans med mycket körning på maxvarv gör att en motor får sämre livslängd än den förväntade.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Samtidigt så försämras oljans egenskaper ju mer viskositetsspannet breddas så om man kör med en 50-olja så bör det låga värdet inte vara lägre än 20w.

Hur ska ordet "bör" tolkas här?
Är en 10w-50 API SL sämre än en 10w-40 API SL.

SBK Racing som (relativt) många verkar köra på har viskositeten 10w-50.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det jag menade är att en 20W-50 kommer att hålla längre än en 10W-50 innan oljan är utsliten så att oljefilmen falerar vid höga temperaturer. Det behöver man bara ta hänsyn till i luftkylda motorer där oljan utsätts för högre påkänningar än i en vattenkyld motor.

Din fråga kan jag inte svara på annat än att 10W-50 SBK Racing är en utmärkt olja och att ingen hoj kommer att hålla längre (eller kortare) för att den körs med den eller en 10W-40 av godkänd kvalité.
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
View attachment 430981

Japp, jag går tillbaks till att jobba med lagstiftning inom fordonsindustrin och låter dig briljera...

För att vara lite saklig. Konsumentlagstiftning säger att om en tillverkare medvetet bygger en undermålig lösning som drabbar kund genom ökade kostnader så kan tillverkaren bli ersättningskyldig, även efter garantitiden gått ut. Att dessutom bygga en lösning i en högtrimmad motor (sporthoj) där uppåt 200 literhästar börjar bli vardag och medvetet försämra smörjning är ungefär precis så korkat som det låter. En rimligare förklaring är kanske att världens samlade MC-industri kommit fram till att dagens lösning är fullt tillräcklig och inte har någon negativ inverkan på motorns funktion, Men du vet ju bäst så jag låter nästa dogmframläggare ta vid.

Du har en strålande framtid framför dig här på SH...
Lagstiftning inom fordonsindustrin? Ska jag bli imponerad, är det därför du skriver det? Ska jag vara tyst för att du arbetar med lagstiftning inom fordonsindustrin? Ska jag tillbedja dig för att du arbetar med lagstiftning inom fordonsindustrin? Vad vill du egentligen ha sagt med meningen "Japp, jag går tillbaks till att jobba med lagstiftning inom fordonsindustrin och låter dig briljera...", att vi som inte arbetar med lagstiftning inom fordonsindustrin har något i skallen överhuvudtaget? Att vi inte har någon typ av logik som kan appliceras på detta område?

Med ditt sätt att försöka skrämma mig med meningen "Du har en strålande framtid framför dig här på SH... " så förstår jag hur du fick ditt big-shot "Wall Street"/"American Psycho" jobb med "lagstiftning inom fordonsindustrin", "följ strömmen" råder du mig, "tänk som alla andra" uppmanar du mig, "ligg lågt så går det bra för dig här på SH", "lyssna till mina råd för jag jobbar med lagstiftning inom fordonsindustrin" anvisar du mig. Jag antar att det var på detta sätt som du fick ditt jobb med lagstiftning inom fordonsindustrin (för annars så har du ju inte följt dina egna råd, eller sarkastiska hot ska man nog kalla det), och då kan man ju säga att du inte tillfört något nytt alls i frågan utan endast apat efter dina föregångare utan att tänka själv. Hur tycker du själv att detta låter? Endast med dina egna ord så verkar det väldigt tydligt vara så att du är som en käpp i handen på den gamla mannen som är branschen med alla dess fasta stadgar och orubbliga värderingar. (Obs. såklart så är det inga citat inom citationsmärkena, det är vad man kan fånga upp "mellan raderna av ditt inlägg")

Det är ju så att motorcyklar verkar generellt inte gå lika långt som bilar, jag har aldrig sett en mc (nu talar jag inte bara sporthojar, jag talar även om hojar med relativt lågt effektuttag) som gått mer än 10000 mil (jag kan faktiskt inte minnas någon på rak arm som gått mer än 8000 just nu). Dom finns säkerligen, jag har bara aldrig sett dem varken på blocket eller i verkligheten (och om jag sett dem så minns jag inte dem, för det var isåfall så länge sen att det minnet lämnat mig), så du behöver inte googla fram en massa (eller dra några anektdoter), jag litar på att de finns.

Dock har jag sett en otrolig mängd bilar som gått 30000, 40000 osv. Så jag skulle med ditt inlägg som underlag säga att det är praxis i mc-branschen att hojar har en kortare livslängd, både konsumenter och tillverkare accepterar (klart att tillverkarna accepterar för då får de ju sälja nya hojar) att motorcyklar inte håller lika länge, därför blir det inga konsekvenser av att de sätter en för kort framskärm på framhjulet på sporthojen. Det blir lika lite konsekvenser som ifall jag skulle klaga på yamaha för att min fiktiva r1a har fått en mer och mer klonkig växellåda efter 5000 mil. Det är praxis i branschen, hänger du med på mitt resonemang? Jag hävdar dock att med lite egen tankeförmåga så kan jag förlänga min motorcykels livsspann (t.ex. genom att sätta dit en längre framskärm, eller genom att fila ner de skarpa kanterna på stålplattor och friktionslameller i kopplingspaketet, eller genom att köra med en olja med lite bärigare oljefilm).

Förlåt mig om jag är lite för brutal mot dig, jag blir bara en gnutta irriterad när jag stöter på en "präst" som förväntar sig att jag ska lita på denne för att denne är en "präst" (dock ingen vanlig präst, här har vi en präst som uttalar sanningar gällande lagstiftning inom fordonsindustrin).


Ps. jag är inte det minsta arg, jag tycker bara det är kul att skriva långa inlägg.
 

Täppas

Guest
Varför finns det ingen popcorn smiley i Tapatalk ....



Ihopkrafsat från Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top