Rejält slag i fälgen, vad kan man göra?

Snowman89

Guest
Köpte mig precis en KTM 690 Duke -12 som har en rejäl skada på framfälgen.
Skadan är ca 10-15cm lång och gissningsvis är den intryckt ca 2-3cm som mest, det är alltså ingen liten bula..
Fälgen är gjuten och av okänt material, en bekant trodde något aluminium-aktigt, jag har ingen aning,
Så frågan är ifall det kan finnas hopp om att renovera och rädda fälgen?
Isåfall vart hittar man någon som kan trolla ihop fälgen och rädda säsongen?

Intera finns ju, men då jag har ca 20-25mil enkel resa dit, så vore det bra att veta om det ens finns en liten chans att fixa fälgen.
Annars kan jag lika gärna lägga tiden på att leta efter en bättre begagnad fälg :)
Så hur skadade fälgar går att rädda?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ring och fråga! De lär nog kunna svara rätt snabbt på om det är möjligt. Men, du kan göra fynd på ebay, blir billigare än att reparera många gånger.
 

Snowman89

Guest
Ring och fråga! De lär nog kunna svara rätt snabbt på om det är möjligt. Men, du kan göra fynd på ebay, blir billigare än att reparera många gånger.

Jo jag har pratat med dem.
De säger åt mig att komma förbi med fälgen då de vill sätta upp den i maskinen och kolla fälgen innan de kan säga något...

Vore dock bra att veta om det finns något hopp alls innan jag spenderar 5timmar i bilen.
Någon annan måste ju ha sopat till en fälg rejält och sedan försökt fått den reparerad.

En reparation verkar kunna gå på ca 2000kr, en originalfälg går på ca 8500kr från en Svensk åf och 6500kr från utlandet.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Om de fixar den och lackar för totalt 2000 så är det ju jättebra. Jag skulle bli förvånad om de inte kan laga fälgen. Det går ju inte bara att rikta ut en så stor bula så den måste svetsas och svarvas för att bli bra.

Jag gjorde iordning en kompis framgaffel i höstas. Hojen hade rasat ner från ett stöd så att örat för axeln knäcktes. Det var inga problem att svetsa med TIG och sedan var det bara att snygga till med fräsning och en brotsch. Jag svetsade i flera omgångar och även från insidan för att vara säker på att inte lämna några brottanvisningar.
 

Bifogat

  • DSC04447.JPG
    DSC04447.JPG
    232.7 KB · Visningar: 113
  • DSC04448.JPG
    DSC04448.JPG
    250.6 KB · Visningar: 105
  • DSC04450.JPG
    DSC04450.JPG
    237 KB · Visningar: 110

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Släng skiten....

En dukefälg är inte dyr nog för att repareras. Ropa in en beg på ebay.
 

Snowman89

Guest
Släng skiten....

En dukefälg är inte dyr nog för att repareras. Ropa in en beg på ebay.
Skicka gärna en länk på en beggad.
Jag har kollat men inte hittat någon.. Så nu har jag bara alternativen att köpa en ny eller försöka få den reparerad...

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
 

Snowman89

Guest
Om han kan spara flera tusen på att få den lagad är det ingen dålig affär.

Problemet för mig är väl att jag inte vet en prislapp för reparationen innan jag väl åker till Sthlm med fälgen.
Med lite tur kanske det går att få den fixad för 2-3k, vilket är iaf 4000kr mindre än om jag behöver köpa en ny fälg..
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tråkiga är att jag befinner mig Sverige och första säljaren skickar inte hit.
Första länken är den typen av fälg jag har, vill helst ha matchande fälgar och då passar inte andra.

De flesta skickar till Sverige om man skickar dem ett PM och frågar. Annars så delar man att man själv bokar frakten och så hämtar DHL fälgen hemma hos säljaren. Bokas sedan via typ parcelmonkey.co.uk
 

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
Att anlita ett åkeri att köra upp fälgen blir inte svindyrt om du nu absolut vill ha ett kostnadsförslag på den.

Här i stan finns Gryviks åkeri, DHL,Postnord m.fl som kör på Stockholm. Annars kollar du med Intera om de accepterar gods via Bussgods, då kan du ju skicka med deras enhetspris för fälgar.

Annars så är Stockholm vackert så här års och Intera ligger ju söder om stan...
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Skicka fälgen med nån kompis som ska upp till stockholm. :)

Edit: En kompis kör till Södermalm i stockholm om en halvtimma, får du in fälgen till linköping till dess kan hon ta med den dit i alla fall, om du har nån bekant som kan leverera den sista biten till verkstan.
 
Last edited:

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Jag hade en gammal Kawasaki där framfälgen i aluminium var lite skev och slog lite i sidled.

Den lämnade jag till Intera. När jag hämtade den sa Intera inget, men när jag senare sätte up pden på bågen var den lika skev och min däckverkstad sa samma sak. Intera försökte övertala mig att det var det bästa de kunde göra på så gammal fälg och att det gör inget på så gammal motorcykel. Jag lyckades i alla fall få mina pengar tillbacka.

Vad jag försöker säga är att det inte säkert att fälgen blir bättre. betala inget förran du har kontrollerat fälgen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag spräckte en framfälg, och bucklade den bakre. Intera fixade och lackade så det blev som nytt.
 

Snowman89

Guest
Får tacka för alla tips och råd.
Jag var i kontakt med Bike mcdemontering och de skulle ha 7000 för båda fälgarna, då kommer jag ändå ha en bakfälg liggande..
Men jag fick tips om en i Linköping som ev fixa fälgen, så jag lämnade in den igår och hoppas på att få ett besked imorgon ifall den går att rädda eller ej.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top