Leda hojen på vänster sida vid uppkörning?

Topass

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2016
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki er6n 2016
Hej hoppas jag hamnade rätt nu.
Stött på ett litet problem i huvudet precis, det är ju så att man ska leda hojen en bit på uppkörningen.
Och det är nämligen så att jag är vänsterhänt och leder då helst hojen på vänster sida om mig.
Får man göra detta på uppkörningen eftersom att stödet sitter på vänster sida måste jag ju då sätta mig på hojen för att fälla upp och ned det.
Eller måste jag lära mig att leda den på höger sida om mig?
Vilket känns som att det kan bli ganska bökigt för mig. Känns som att det borde finnas fler som stött på samma problem :hihi
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Efter säkerhetskontrollen sätt dig på hojen och fäll upp stödet, kliva av på rätt sida om hojen. Led sedan in hojen i manöverbanan och backa den, lätt som en plätt. Efter att du har lett hojen bakåt så ska du sätta dig på hojen igen och köra krypkörning.
 
Last edited:

Raderad medlem 61114

Guest
Hahaha! Va fan ska man LEDA hojen nu med :rofl Ärligt talat! Hur stort problem kan det vara att leda hojen på båda sidor om en...?
 

Topass

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2016
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki er6n 2016
Hahaha! Va fan ska man LEDA hojen nu med :rofl Ärligt talat! Hur stort problem kan det vara att leda hojen på båda sidor om en...?

Japp när man är klar med detta prov är man nog redo för att flyga rymdfärjan.
Inget som inte går med en del träning skulle jag tro men skulle helst vilja göra det på vänster sida pga att det inte kommer se i närheten av lika klumpigt ut :tummenupp
 

Jimmy

Guest
Hahaha! Va fan ska man LEDA hojen nu med :rofl Ärligt talat! Hur stort problem kan det vara att leda hojen på båda sidor om en...?

Tro mig, leda hojen och ställa upp/ner på centralstöd kuggar fler än man kan tro... De är helt enkelt oförberedda för provkraven, tyvärr.
 

Jimmy

Guest
Japp när man är klar med detta prov är man nog redo för att flyga rymdfärjan.
Inget som inte går med en del träning skulle jag tro men skulle helst vilja göra det på vänster sida pga att det inte kommer se i närheten av lika klumpigt ut :tummenupp

Du får gå på vilken sida du vill så länge hojen är inom markeringarna. Lycka till!
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Det suger om du skall leda hojen på höger sida. Då är du tvingad och gränsla över hojen för att komma på rätt sida.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kan ju vara rätt skönt att kunna sätta ner stödet för att undvika risken för andra fadäser. Nu tänker jag, trots att jag är högerhänt: "hur svårt kan det vara att leda på vänster sida egentligen?". Jag själv (som är högerhänt) har ju trots allt ledit hojen på höger sida ibland och det är fullt hanterbart, även om det kan kännas lite ovant första gångerna. Handlar bara om att göra det några gånger så funkar det hur bra som helst sen.

Jag själv är nog ett bra exempel på att man inte skall låsa sig för mycket vid bara en sida, utan öva både vänster och höger så man känner sig trygg med det. Kuggade min första uppkörning av den anledningen. Hade övat högfartsbanan en massa gånger med körskolan och alltid gjort första svängen (undanmanövern) åt höger. Frågade läraren om jag inte borde öva åt vänster också, men det tyckte han var onödigt då man ändå fick välja håll för första svängen på uppkörningen och jag då kunde välja höger. På uppkörningen stod konerna uppställda så att första svängen var åt vänster. Gissa om detta satte igång en massa nervositet. Touchade konerna på samtliga försök och misslyckades. Med facit i hand skulle jag inte litat på min körskollärare utan på det jag läst mig till kring uppkörningsreglerna och hållit fast vid detta. Nu blev det istället en sur sak att ta med körskolan efteråt och som sen slutade med att jag sade upp relationen med dem, men det fanns andra saker i den ekvationen också, så det är en annan historia.

Mitt råd blir ändå: öva att leda hojen på vänster sida. Du kommer fixa det acceptabelt väldigt fort och det kommer göra dig mycket tryggare inför uppkörningen att veta att det är DU som väljer vilken sida du just då väljer att leda hojen på och att du klarar det oavsett.
 
Last edited by a moderator:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Öva in att leda den på din högra sida bara. Det handlar ju inte om någon finmotorik och sålänge inte din högerarm är avsevärt kortare än din vänstra förstår jag inte hur någon kan ha sådana problem. Armarna och händerna gör ju fortfarande samma grejer oavsett vilken sida din kropp är på.

Det ger ju dessutom bara fler chanser att misslyckas om du ska krångla dig upp och över hojen för att fälla upp och ner stödet och som Murphys Lag klart och tydligt säger så kommer du tappa hojen när du ska klättra upp på den samtidigt som den balanserar på däcken utan något stöd.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Tycker alltid det känns säkrast att leda på höger sida med stödet nere. Skulle man tappa så tar stödet den
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
ja är högerhänt och leder alltid på vänster sida om det är möjligt. bara man har tillräckligt med lut på hojen så är det ju ingen risk att det välter över på höger sida. men som nämnt innan öva massor så ordnar det sig :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hahaha! Va fan ska man LEDA hojen nu med :rofl Ärligt talat! Hur stort problem kan det vara att leda hojen på båda sidor om en...?

Det är försäkringsbolagen som lobbat in detta moment på grund av ett stort antal försäkringsärenden där dagens motorcykelkonsumenter tappat sina hojar i garage och på parkeringsplatser.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Jag leder på den sida där stödet finns. Jag är vänsterhänt.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top