Problem växellåda/koppling?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Var ute och körde idag, ganska plötsligt när jag växlar ner och kör på ettans och tvåans växel så låter det jävligt illa, som att det typ ligger en massa lösa skruvar eller en repig LP-skiva i växellådan(antar jag). Ljudet var högt och hördes klart och tydligt.

När jag fick upp fart och la i trean eller annan högre växel så lät det normalt.

På tomgång med neutral låter det lika illa, om jag drar jag in kopplingen så låter det nästan helt bra.
Ettan är något svår att få i och jag känner att den heller inte kopplar ur helt när kopplingen är indragen, dvs den vill rulla framåt något trots indragen koppling.

Vad kan det vara? Är lådan paj på något sätt eller är det värt att chansa på att byta lameller & skivor i kopplingen?

Obs, gäller en tvåtaktare!
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Uppdatering.

Testade lite ytterligare i garaget.

Stillastående med neutral i låter det som sagt illa och blir bättre om jag drar in kopplingen.
Lägger jag i ettan(med kopplingen indragen) så låter det normalt, oljudet kommer först när jag kör iväg och har lite fart.

Vågar någon gissa på om felet ligger i växellådan eller kopplingen?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Uppdatering.

Testade lite ytterligare i garaget.

Stillastående med neutral i låter det som sagt illa och blir bättre om jag drar in kopplingen.
Lägger jag i ettan(med kopplingen indragen) så låter det normalt, oljudet kommer först när jag kör iväg och har lite fart.

Vågar någon gissa på om felet ligger i växellådan eller kopplingen?
Eftersom växellådan står still när du dragit in kopplingen men låter illa när du börjar rulla, så gissar jag på den.
Lagerhaveri kanske.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Eftersom växellådan står still när du dragit in kopplingen men låter illa när du börjar rulla, så gissar jag på den.
Lagerhaveri kanske.

Borde det inte rassla på alla växlar då och inte bara på ettan och tvåan?
Kanske kan vara ettans och tvåans drev i växellådan har gett upp?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Borde det inte rassla på alla växlar då och inte bara på ettan och tvåan?
Kanske kan vara ettans och tvåans drev i växellådan har gett upp?

Det beror lite på hur det är ihopsatt. På bilar så ligger ju i vart fall växellådan efter kopplingen och då kan det vara växellådan om det låter när man rullar men inte när man står still.

Jag råkade ut för det på bilen. Missljud på 1:ans och 2:ans växel och det var en lagring i växellådan som gett upp. Det var i stort sett helt tyst på 3, 4 och 5. Man använder ju lite olika drevuppsättningar i lådan på olika växlar och då kan det bli så. Dock är hojar och bilar inte helt lika då det dels är sekvensiell låda i hojar och den ser säkert inte exakt likadan ut invändigt.

Med det sagt så skulle jag som du misstänka att det är något i lådan som gett upp. Troligen något drev eller lager som har att göra med 1:ans eller 2:ans växel.

Lådan dras ju runt med hjulen. Så om det låter när du rullar på 1:ans och 2 ans växel med intryckt koppling så skulle jag misstänka att det är lådan. Alternativt lagringen mellan koppling och växellåda. pga att man använder lite olika drev vid olika växlar så kan det hända att dom högre växlarna inte belastar lagret på samma sätt och man slipper missljuden av den anledningen när man växlat upp.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Tack för svar.

Har varit iväg till verkstan och pratat med dem och visade även en film på mobilen.(Försökte lägga upp den här men har varken youtubekonto eller facebook)

De trodde precis som som ni är inne på att det är ett lager i lådan som pajat.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
För säkerhets skull hade jag nog plockat av kopplingskåpan och kikat på kopplingskorgen innan jag skickat iväg hela klabbet på motorklyvning å dyrt sådant.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top