Fundering kring fälg/däckbredd på bil

Snowman89

Guest
Efter massa funderade så köpte jag mig en Mercedes CLC 350 som "sommarbil".
Bilen har 7.5"x18" fram och 8.5"x18" bak, fram sitter det 225 breda däck och bak 245 original.
Om jag nu skulle vilja byta fälgar/hjul, kan jag tex montera hjul där alla 4hjul är tex 8" breda och där det sedan sitter 225 eller 235 däck?

Original så borde min bil alltså ha olika spårvidd fram/bak och med andra hjul med samma bredd så bör alltså bilens spårvidd ändras, instinktivt känns detta som något man starkt bör undvika eller hur är det?

Sen tänkte jag också kolla hur dålig ide det är att köpa fälgar med 114,3x5 i bultcirkel och montera med bultar med flytande kona, på en bil som har 112x5 i bultcirkel?
Givetvis med passande centreringsringar så den passar på naven.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Spårvidden ändras inte med däckbredden, den mäts ju mitt på däcket.

Det är alltid dålig ide med flytande kona, köp fälgar med rätt cirkel!
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Läs på lite på något MB-forum eller så; För det första kan Merca ha bra knepig inpressning/ET/offset vad det heter och för det andra kan våldsamma däckslitage förekomma trots rätt hjulinställning. Lösningen sägs ha varit att skifta plats på hjulen var 1000-mil, säg det till en taxi-åkare om ni törs ;)

Kan bli lite lattjo när tyskarna tänker till ibland, rostskyddsbehandling kan även vara något att fundera på, kolla upp status för din vagn.
 

Snowman89

Guest
Läs på lite på något MB-forum eller så; För det första kan Merca ha bra knepig inpressning/ET/offset vad det heter och för det andra kan våldsamma däckslitage förekomma trots rätt hjulinställning. Lösningen sägs ha varit att skifta plats på hjulen var 1000-mil, säg det till en taxi-åkare om ni törs ;)

Kan bli lite lattjo när tyskarna tänker till ibland, rostskyddsbehandling kan även vara något att fundera på, kolla upp status för din vagn.

Hur menar du egentligen med att skifta plats på hjulen?
Framhjulen går ej att skifta pga rotationsriktning.
Att kasta på 245or fram och köra med 225or bak känns inte heller som någon jättebra ide..
Att kolla upp "statusen" på min bil så antar jag att du menar hissa upp den och kolla in underredet?
 

Snowman89

Guest
Spårvidden ändras inte med däckbredden, den mäts ju mitt på däcket.

Det är alltid dålig ide med flytande kona, köp fälgar med rätt cirkel!

Hum så kan det gå när man tänker till lite snabbt, tack!
Då skippar jag fälgarna med 114,3!

Hur är det däremot att skifta över till 4hjul med samma bredd på fälg samt däck då?
Bortsett från att jag bör ha lite sämre grepp då, är det några direkta nackdelar med det?
Upplever det idag som att bilen vill vandra lite till höger/vänster.
Har aldrig haft en bil med så "breda" däck tidigare så det kanske är såhär det bör vara, bör det bli bättre med tex 4st 225or?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hur menar du egentligen med att skifta plats på hjulen?
Framhjulen går ej att skifta pga rotationsriktning.
Att kasta på 245or fram och köra med 225or bak känns inte heller som någon jättebra ide..
Att kolla upp "statusen" på min bil så antar jag att du menar hissa upp den och kolla in underredet?

I bästa fall är bara modeller med samma däckdimension runtom drabbade men.. i annat fall får man förhandla med en däckmaskin =)

Hissa upp kan du göra men du kommer förmodligen inte se så mkt p.g.a. all plast, däremot kan du säkert läsa dig trött på nätet om Mercedes rostbekymmer. Vidare så går det naturligtvis även att kontrollera överredet:

Alla kanter/skarvar du kan hitta = där det börjar förutom lack/plåtskada, lister som skapar fukt/smutsfällor, nederkant på alla dörrar även insida, bagagelucka, motorhuv, skärmkanter och runt vindrutan.. typ. Ramen för vindruta är i.o.f.s. inget specifikt MB-problem men det räcker med en trött glasmästare för att det ska bli ett jack där bakom, sen gror det.

Om din modell anses ligga inom riskzonen så vårda lacken och åtgärda stenskott m.m. så fort det går.

Förhoppningsvis är det en kalasbil men bättre att förekomma än...
 

Snowman89

Guest
I bästa fall är bara modeller med samma däckdimension runtom drabbade men.. i annat fall får man förhandla med en däckmaskin =)

Hissa upp kan du göra men du kommer förmodligen inte se så mkt p.g.a. all plast, däremot kan du säkert läsa dig trött på nätet om Mercedes rostbekymmer. Vidare så går det naturligtvis att även kontrollera överredet:

Alla kanter/skarvar du kan hitta = där det börjar förutom lack/plåtskada, lister som skapar fukt/smutsfällor, nederkant på alla dörrar även insida, bagagelucka, motorhuv och runt vindrutan.. typ. Ramen för vindruta är i.o.f.s. inget specifikt MB-problem men det räcker med en trött glasmästare för att det ska bli ett jack där bakom, sen gror det.

Om din modell anses ligga inom riskzonen så vårda lacken och åtgärda stenskott m.m. så fort det går.

Förhoppningsvis är det en kalasbil men bättre att förekomma än...

Tack för din input!
Förhoppningsvis ska den klara sig ett tag till utan rost då den bara gått 3500mil, men jag ska absolut tänka på det och kolla över den.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Desto viktigare att göra en grundlig kontroll av nyförvärvet, åtminstone för trogna kunder så har jag bara hört gott om MB´s garantiåtaganden ang. just rost :tummenupp
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top