Granska komponenter

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Hägerstensåsen/telefonplan
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Hej

Står i färd att köpa mig hoj igen. Hittat ett objekt med 2600mil på mätaren. Av bilderna att döma är kåpor och tank i mycket gott skick ! Drivpaket likaså. Haft en liknande hoj med samma miltal och vill minnas att den var mindre sliten runt tändlåset. Ni undrar nog vad syftet är med min tråd. Hojen har varit avställd sen 2010. Ägaren säger sig ha tappat intresset vilket är full möjligt.
Paranoid som man är vill jag ha tips på hur jag kan granska denna radfyra på 1000 kubik. Se om dessa miltal stämmer eller om han nött bana med den senaste 5 åren.

Kul att åter skriva på SH va ett tag sen.

Med vänlig hälsning, adde
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Om killen inte har tänkt på att smörja fotpinnar, växelreglage m.m. så är de märkbart glappa efter t.ex. 5000 mil. Efter 2600 mil ska det fortfarande kunna kännas som nytt.
 

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Hägerstensåsen/telefonplan
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Tack för tipset Sydney ! Nått mer som som uppenbart blir mer slitet efter 2600mil? Som jag förstår så reggar inte en hoj från 2002 miltal annat än i mätaren.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Bromskivorna ska knappt vara märkbart slitna efter 2600 mil om inte hojen har gått på bana. Kolla även skivan bak för en del som inte kan köra använder bara bakromsen. Mycket märken på fälgkanter kan tyda på många däcks byten men det kan göras utan att det syns också.

Om du tar bort bakhjulet så ska distansrören mot packboxarna inta vara urgröpta.

Kolvarnas skick i bromsoken säger också en del.

Det ska inte finnas märkbart slitage på kamnockarna om du tar bort ventilkåpan och kollar.

Allt det här är inget man normalt kollar men kan vara aktuellt om man misstänker mätarfusk. Även om en hoj är välskött så fåt man ju aldrig tillbaka förbrukade mil. Därmed inte sagt att det behöver vara några problem alls även om hojen har gått det dubbla, men milen är borta.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om motorn är på 1000 Liter som ts skrev så behöver man inte oroa dig om den gått de dubbla för de är bara knappt inkört för en finlandsfärja motor :D
 

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Hägerstensåsen/telefonplan
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Nån som har mått tjock på nya bromsskivor till r1 02/03. Hur mycket slits en skiva på 3000mil ?skivorna mäter nu 5mm. Beror självklar på hur aktivt man kört men nu talar vi om vanlig tjej/kille som glider runt 3000 mil och kör medelmåttigt på gata
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top