Styrändar: Vad ska man välja?

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Tjenare gottfolk! körde som sagt omkull på bana och förlorade vänster styrände, den satt lös innan (samma dag och började lossna/glida ut, insatsen gled ut o hamnade på sniskan).
Det var suzukis original och tydligen har andra haft problem med det innan.

Vad ska man tänka på när man köper styrändar? Jag vill ha något som är skönt o hålla på när jag kör bana och som inte ramlar ut när man stödjer mycket emot dom med handflatan

Kan tillägga att även handtaget (gummi biten) var påväg utåt ifrån pinnen, antar att den bidrog med o trycka på styränden, även tips på hur jag säkrar den på ett bra sätt

Tacksam för svar :)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Styrändens uppgift är inte att hålla handtaget på plats utan eliminera vibrationer från motorn så se till att fixa handtag som sitter fast. En av dom billigaste och bästa moddarna är byta till renthal racegrips.
Styrändar är ju inte raketforskning direkt och jag har haft orginal och Kina gjorda utan att märka någon skillnad.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Styrändens uppgift är inte att hålla handtaget på plats utan eliminera vibrationer från motorn så se till att fixa handtag som sitter fast. En av dom billigaste och bästa moddarna är byta till renthal racegrips.
Styrändar är ju inte raketforskning direkt och jag har haft orginal och Kina gjorda utan att märka någon skillnad.

Okej de e inte så noga med andra ord? bara dom finns där antar jag, gillar original handtaget förutom att de glider av nu, vågar ja limma de? eller är det dumt?
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Naja fast gummigreppet, alltså runt greppet. Ett tips som jag fått och som funkat bra. :fakta
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Naja fast gummigreppet, alltså runt greppet. Ett tips som jag fått och som funkat bra. :fakta

med någon bra ståltråd? eller finns det någon färdig variant o köpa? var lite sådär kul när jag insåg att den hade glidit ut ca 1cm ifrån den där klumpen med blinkers osv på, nu behöver ja ju förvisso ny styrända oxå, vi kunde inte hitta den gamla efter kraschen, men ja antar de inte blir någon dyr historia de där iaf
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Okej de e inte så noga med andra ord? bara dom finns där antar jag, gillar original handtaget förutom att de glider av nu, vågar ja limma de? eller är det dumt?

Du gillar bara orginal för att du inte provat andra....:)

Nej styrändar spelar ingen som helst roll!
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Du gillar bara orginal för att du inte provat andra....:)

Nej styrändar spelar ingen som helst roll!

stämmer nog! =) eller ja, jag har provat på moppe men de va skit saker som var på hojen, så de e en annan sak ;) hur mkt gör det i skillnad på olika gummi grepp? är det lite, smaksak eller måste ha?
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
med någon bra ståltråd? eller finns det någon färdig variant o köpa? var lite sådär kul när jag insåg att den hade glidit ut ca 1cm ifrån den där klumpen med blinkers osv på, nu behöver ja ju förvisso ny styrända oxå, vi kunde inte hitta den gamla efter kraschen, men ja antar de inte blir någon dyr historia de där iaf

Jag har buntband på instruktörs-/lekhojen och 0,8 mm najtråd på banhojen (ståltråd från Clas Ohlson som uppfyller Svemo-kraven. http://m.clasohlson.com/se/Rostfri-tråd-0,8-mm/30-6026 ).
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
de där va ju billigt, kanske borde köpa en sådan rulle, kan man använda den på andra saker oxå om man vill race preppa?

Japp, den uppfyller kraven på tjocklek och kvalitet. Jag har inte hittat billigare. Jag har najat "allt" med den tråden och ingen har klagat vid inspektioner och inte har den gjort mig besviken heller.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
stämmer nog! =) eller ja, jag har provat på moppe men de va skit saker som var på hojen, så de e en annan sak ;) hur mkt gör det i skillnad på olika gummi grepp? är det lite, smaksak eller måste ha?

Vi kan säga att så lite gummi som möjligt ger desto mer känsla.....
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Vi kan säga att så lite gummi som möjligt ger desto mer känsla.....

Kanske får prova när kulorna rullar lite bättre efter sommaren, ska även köpa "race kåpor" efter sommaren, det här med bana är ju skit kul, ja tänker inte sluta! och då kan man lika gärna satsa lite när man har råd med mer lull lull :fyllisar
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Välkommen till banknarkarna! :hej

Tackar tackar ;) oskulden inom krasch e avklarad. undra vad jag har kvar
*Köra på bana: Check
*Krascha: Check
*Race preppa: inte klart
*Ta licens: Inte klart
*Få ner armbågen i kurvorna: Inte klart
*Tävla: Vet inte?
:yoparty
Något mer man ska ha på att göra listan måntro ;) :tummenupp
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
* Sälja en njure så man har råd att banknarka.

haha :yoparty får väl ställa mig i en smutsig gränd om nätterna annars :tuttar :3freak :hihi


EDIT: AJ AJ AJ och djävlars aj vad de gör ont o skratta just nu, de här e inte bra för mig ^^ inte bra o skratta åt sina eller andras skämt speciellt inte om man rätt nyligen har kraschat och kommit inte kommit så långt i återhämtningen
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top