Mobil basstation 10 meter från min säng - vad gör jag?

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ur strålsäkerhetsperspektiv så tror jag inte att du behöver oroa dig. Det är ganska låga effekter på sändarna i basstationerna och det sitter sådana där utplacerade överallt i städerna.

Den sänder inte mer än den just för tillfället behöver vilket betyder att större delen av tiden så ligger den mer eller mindre i viloläge.
det kan också vara bra att tänka på att ju längre bort basstationen är desto högre effekt sänder telefonen med. Och det gäller även dina grannars telefoner.

Dvs pga att basstationen är så pass nära så kommer din och dina grannars telefoner (Om dom har telenor) att sända på lägsta effekt eftersom det är så pass nära.

Dvs du får lite mer från basstationen eftersom den är nära men du får mindre från din och dina grannars telefoner eftersom dom istället kan gå på en lägre sändeffekt för att nå basstationen.
så jag tror att det är ett nollsummespel egentligen.

Kollar du på graferna på sidan som länkades här ovan så ser du att redan på 10 meters håll så är signalen från basstationen nere på nivåer som nästan är i paritet med det som din telefon avger när den har lite längre till basstationen och den håller du ju alldeles intill dig.

Så frågan är om du inte nästan tjänar på det strålningsmässigt.

Dessutom är strålningsnivåerna så låga att det är långt under gränsvärdena och redan gränsvärdena är lågt satta. Jag är osäker på om någon har lyckats påvisa några biologiska effekter av strålningen förutom vid mycket höga effekter.

Vad gäller uppvärmning så är effekten så låg från basstationerna att du inte kan få någon sådan ens om du ställer dig och kramar masten.

Däremot kan jag förstå om du inte gillar utsikten för estetiskt snyggt är det ju inte.

Däremot tror jag inte att strålningen är något att oroa sig över.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F

Utgår man från det diagrammet så ser det ut som att man helst inte vistas längre tider inom 8 meter från basstationen/bastationerna.

Även denna texten tyder på det:
"kan referensvärdet överskridas inom ungefär åtta meter från antennen"


Avståndsdiagrammet bör baseras på avstånd i luft. Det mesta har högre densitet än luft.
Så har du exempelvis en husvägg mellan dig och masten så motsvarar väggen mer avstånd än väggens tjocklek, ur strålningssynpunkt.

Sen är det klart att olika ämnen är olika bra ur strålningsskyddsperspektiv.
Exempelvis guld är väldigt bra.
CFr: Be Telenor att stapla guldtackor från golv till tak mot den ytterväggen som är mot masten. Sen kan de säkra guldtackorna med något nät och/eller reglar eller dylikt och sätta upp gipsskivor innanför guldtackorna som ny innervägg.
Då har du väldigt bra strålningsskydd!
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Vilket är värre att bo under masten eller mitt emot den?

Beror på, om strålningen är helt sfärisk med lika mycket/lite strålning i alla riktningar så bör det vara värre att bo under den. Om inte taket är avskärmat mot strålningen mellan mast och boende.
Om strålningen är riktad så att det mesta av strålningen går i en ungefärlig riktning (ungefär som en strålkastare), så kan det vara värre att bo i den riktningen (beroende på avstånd).


Exempelvis trådlösa accespunkter för Wifi, de modeller med externa antenner så brukar strålningen i huvudsak gå parallellt med antennerna. Så om man bor enplans så ska det ge bäst mottagning att ha antennerna riktade rakt uppåt. Medan om man bor i flera plan så kan man få bättre mottagning på våningen ovanför/under om antennerna är vinklade.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Dom panelantenner du har utanför fönstret är kraftigt direktiva, så kraftigt att det är möjligt att det är helt lugnt inne hos dig.

Enda sättet att veta är att göra en fältstyrkemätning, det finns säkert en app för det.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det finns ju film man kan klistra på rutorna som minimerar strålningen om du är orolig. Du får usel mobiltäckning på köpet
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kollar du på graferna på sidan som länkades här ovan så ser du att redan på 10 meters håll så är signalen från basstationen nere på nivåer som nästan är i paritet med det som din telefon avger när den har lite längre till basstationen och den håller du ju alldeles intill dig.

Så frågan är om du inte nästan tjänar på det strålningsmässigt.

Dessutom är strålningsnivåerna så låga att det är långt under gränsvärdena och redan gränsvärdena är lågt satta. Jag är osäker på om någon har lyckats påvisa några biologiska effekter av strålningen förutom vid mycket höga effekter.

Ja, allt det där känner jag till sedan tidigare och jag kan tycka att det är lite märkligt hur folk kan bli livrädda för en mast som placeras 50 meter bort, men nu snackar vi om en basstation som i princip är parkerad i mitt sovrum.

Utgår man från det diagrammet så ser det ut som att man helst inte vistas längre tider inom 8 meter från basstationen/bastationerna.

Även denna texten tyder på det:
"kan referensvärdet överskridas inom ungefär åtta meter från antennen"

Skönt då att min säng befinner sig på hela 10 meters avstånd :banana På samma sätt som de flesta rekommenderar försiktighetsprincipen när det gäller användning av handsfree skulle jag nog vilja ha lite ytterligare marginal även här.

Sen är det klart att olika ämnen är olika bra ur strålningsskyddsperspektiv.
Exempelvis guld är väldigt bra.
CFr: Be Telenor att stapla guldtackor från golv till tak mot den ytterväggen som är mot masten. Sen kan de säkra guldtackorna med något nät och/eller reglar eller dylikt och sätta upp gipsskivor innanför guldtackorna som ny innervägg.
Då har du väldigt bra strålningsskydd!

Bra idé - den där bostadsrättsföreningen som tar in hyra för masten får pröjsa!

Vilket är värre att bo under masten eller mitt emot den?
Denna typ av antenner strålar i princip inget neråt. Tyckte teknikern jag pratade med sa att varje antennelement strålade 120 grader i sidled och betydligt mindre i höjdled. Man kan jämföra det lite med ljuskäglan på en fyr.

Dom panelantenner du har utanför fönstret är kraftigt direktiva, så kraftigt att det är möjligt att det är helt lugnt inne hos dig.

Enda sättet att veta är att göra en fältstyrkemätning, det finns säkert en app för det.

Jo, skulle vara intressant att mäta fältstyrkan. Teknikern som satte upp masten menade i alla fall att min lägenhet hamnade mitt i "skottlinjen".
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Dom panelantenner du har utanför fönstret är kraftigt direktiva, så kraftigt att det är möjligt att det är helt lugnt inne hos dig.

Enda sättet att veta är att göra en fältstyrkemätning, det finns säkert en app för det.

Det är 120 graders så om han söker på "120 grader strålningslob gsm/umts/4g"(gör bildsök så får du en bild med strålningen från ovan hur den går till sidorna) , han ligger nog lite dåligt till.
Det normala i Sverige är 120grader men 90grader förekommer - då är han säker nästan

Det han kan göra är att måla väggarna med foliehattsfärg(avskärmade metallfärg med vilken färg man vill , ja det finns sån även från större välrenomerade märken och sen be en glasmästare fixa fram energibesparande metallbelagda fönster och sätta utanpå.

Sen fakturera bostadsrättsföreningen/hyresvärden eller bara ta och äta bajsmackan och pynta själv om det är en scysst lya.

En basstation så nära har viss pulver radiomässigt och den skulle jag inte helt betrakta som ofarlig i långa loppet , den har bra med effekt och rullar säkert hela tiden med bra effekt om du är i tätort
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
För att vara lite seriös nu så är det ingen dum idé att be om att få typ radontapet uppmonterat på väggarna som ligger åt mastens håll. Detta i kombination med skyddsfilm på fönster så kommer du få betydligt mindre strålning än innan masten satt där till och med.
Det borde de kunna bekosta för att du ska ha den där.
Angående utsikten; Du bor i lägenhet så jag misstänker att de inte tar lika stor hänsyn till detta vid bygglovsansökan tyvärr. Hade du haft en altan precis framför den så hade det nog sett annorlunda ut.

Jag tror inte heller att strålningen är något att oroa sig över men å andra sidan så sa de samma sak om de första mobiltelefonerna vilket visade sig vara sanning med modifikationer som gynnade tillverkarna.
Vi vet fortfarande för lite om hur olika sorters strålning påverkar olika typer av organismer och liknande.
En del hävdar ju att bina har problem pga strålningen men ingen kan säga något med säkerhet. Kanske blir vi underrättade om 15-20 år då det visar sig att vi har hittat nya saker som påverkas negativt av all strålning.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är 120 graders så om han söker på "120 grader strålningslob gsm/umts/4g"(gör bildsök så får du en bild med strålningen från ovan hur den går till sidorna) , han ligger nog lite dåligt till.
Det normala i Sverige är 120grader men 90grader förekommer - då är han säker nästan

Du kan om du har mer än en antenn forma strålloben nästan hur som helst genom att fasa antennerna.

Här i stan blev det kaos när Ikea öppnade och det var dålig mobiltäckning där, det löste dom genom att fasa om loben från en närbelägen mast så att den blev kraftigare mot Ikea, på bekostnad av en annan riktning där dom redan hade byggt en ny mast så dom hade överkapacitet åt det hållet.

Så, nej, att titta på panelantennerna säger inte ett skit!
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Du kan om du har mer än en antenn forma strålloben nästan hur som helst genom att fasa antennerna.

Här i stan blev det kaos när Ikea öppnade och det var dålig mobiltäckning där, det löste dom genom att fasa om loben från en närbelägen mast så att den blev kraftigare mot Ikea, på bekostnad av en annan riktning där dom redan hade byggt en ny mast så dom hade överkapacitet åt det hållet.

Så, nej, att titta på panelantennerna säger inte ett skit!

Lägg av :tummenupp

Man kan köra det men inte med dagens antenner - not
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Man kan göra det med dagens antenner, man kunde göra det med gårdagens antenner och man kommer att kunna göra det med framtida antenner.

Ja och det är så man kommer köra bastationer i 4g och 5g på höga frekvensband - typ 40Ghz
Som nosradarn i gripen Generation 5 och 6 samt den som rullas ut 4.

Fastyrda antenner är annars väldigt gammalt , 70 tal - i början på 80 talet så var det vasst.

Nu kör vi vassare grejer:D
 

Raderad medlem 51742

Guest
Pratade precis med den som är ansvarig hos Telenor. Kontentan av det samtalet är väl (iaf enligt Telenor) att de kan göra som de vill och inte behöver något tillstånd annat än från fastighetsägaren i huset som masten står på. Bygglov skall tydligen inte krävas eftersom masten inte är högre än 5 meter. jag får helt enkelt finna mig i att inte ha något att säga till om, få min utsikt förstörd och att få ökade strålningsnivåer i min lägenhet. Det jag kan göra är att fortsätta att driva bygglovsärendet så får vi se vad som händer med det. Skulle det inte utfalla till min vinning får jag gå vidare med strålningsfrågan och då kunde Telenor tänka sig att bekosta en strålningsmätning.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top