Nybörjarparkering

BrotherJack

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2016
Ort
örebro
Hoj
2012, KTM 690 Duke
Parkeringens grundregler och avancerade tips

Vad är det för "DO's" och "DONT's" när det kommer till parkering?

Jag fick nyligen A-kortet och tänkte få lite tips om vad mn bör och inte blr göra.... Vad använder ni för lås vid kort/långt stopp? Cykelställ? Parkeringsruta? Kappel?
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Är det vid vägkanten bland parkerade bilar så brukar jag sätta hojen lite snett utåt.Lättare för bla bilister att upptäcka om dom fått för sig att där är tomt och kanske inte ser denna mc när de vräker sig in på en plats där det då redan står en hoj parkerad.

Kort stop : Skivbromslås fram med larm.Samt det normala styrlåset.

Längre stop : Skivbromslås fram med larm, Kätting fram, Grovt vajerlås bak med larm, Grov härdad kätting bak.Samt det normala styrlåset.

Långtidsförvaring :- JAS 39 Gripen samt en Boeing B-52 Stratofortress för bombmattsläggning vid misstanke om långfingrades närvaro. :crash
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Parkerar antingen i mc rutan, vanliga bilrutan eller vid husväggen på exempelvis ICA och Biltema.

Kort eller långt stopp under dagen = styrlås och tändningslås.
Nattförvaring = samma + skivlås.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Parkerar antingen i mc rutan, vanliga bilrutan eller vid husväggen på exempelvis ICA och Biltema.

Kort eller långt stopp under dagen = styrlås och tändningslås.
Nattförvaring = samma + skivlås.

Parkerar du där det står P + en bild av Personbil så felparkerar du med MC. Bilden av Personbil innebär att det är Personbilsparkering, dvs att fordonet är Personbilsregistrerat. Har drabbat företagare med lastbilsregistrerad Tex VW Caddy.
Som betalar parkering och kommer ut och hittar en felparkeringsavgift på bilen.
Så jag gissar det kan drabba MC också.
På Personbilsparkering.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kortare utanför butik, Styrlås/tändningslås.
Över natten utomhus, Styrlås/tändningslås + Godkänt skivbromslås + Kapell + (på grus Biltema stödplatta)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Kapell/Helkapell-for-MC-2000017431/
Köp största så kan du med lite tricksande ställa hjulen på kapellet, försvårar "oskyldig" tjuvtitt.

Hemma i garaget: Styrlås/tändningslås + Godkänt skivbromslås + Tjuvlarm i garaget som går redan när de börjar bryta i garagedörren. Larmet drar igång 3 Signalhorn och en Siren, Tut, Tut, Tut i Minst 2 minuter.
Slutar dom inte bryta i dörren, ja då fortsätter larmet bara Tut, Tut, Tut osv.

Larmet sattes in efter inbrott Dec natt 2011 när dom tog skyddsutrustning och verktyg.
Tjuvarna kom tillbaka April natt 2012 men gav upp efter larmet lösts ut 3e gången och "Hela FlerfamiljsHuset" över garaget vaknat och hängde ut genom fönstrena och undrade över vad som stod på.

Nybörjarmisstag:
Från huset parkering en bit ovan gatan och söder gatan går en asfalterad väg snett åt vänster/västerut så det inte blir för brant ner till gatan. I praktiken innebär detta att när du kommer ut på gatan så är det köra åt väster på gatan. Svänga åt öster är svårt, Trångt och parkerade bilar.
Så jag tänker jag kör rätt ner och svänger höger åt öster. Det är asfalterat men BRANT och när jag stoppar för att släppa fram trafik sträcker jag benen rakt ner och når inte asfalten. Och välter. (För att nå ner skulle jag sträckt benen bakåt)
Kör aldrig nerför branta backar där du inte når ner med fötterna om du riskera behöva stanna,

Gatan lutar så mycket åt höger så ställer jag hojen vid trottoaren så behövs det bara man snuddar vid den så faller den på trottoaren. Har testat förr. Så jag kör upp den på trottoaren och ut på en "avsmalning" av gatan. Dvs till vänster om trottoaren. Men samma höjd. Där är jag inte ivägen. När jag skall köra därifrån så skymmer parkerade bilar sikten och jag väljer fel. I låg fart kör jag av trottoarkanten snett/nästan parallellt med trottoarkanten. När jag passerar trottoarkanten med framhjulet lägger sig hojen direkt på vänster sida.
Glad jag inte kom under.
Fick senare höra av en polis att det finns hojar som slår i oljetråget om man kör av en trottoar. Så gör inte som jag.
Bättre leda hojen ut säker väg på gatan. Vilket jag hade kunnat....
 
Last edited:

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Ni som kör Honda goldwing, tar ni ut radion och 32" tv också?
Hade jag gjort direCKT!!11!

Fö. Så ställer jag mig nästan alltid så långt ut i rutan som möjligt.
Så container förarna inte behöver köra halvvägs in i rutan för att sen se att där står en hoj.

För visso roligt ibland och köra jättelångt in och sitta och kolla på när folk blir förbannade ;)
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top