För tyst mc. Farligt?

Blixten.

Medlem
Gick med
14 May 2016
Ort
Vid vägens ände
Hoj
Yamaha Mt07
Hej jag har nu kört runt på min 125a sen juli 2015 och har uppmärksammat att folk är totalt döva. Då jag bor inne i stan så är det mycket gång/cykel trafik. Och det är mycket vanligt att jag inte blir uppmärksammad då min hoj knappt låter mer en en symaskin. Det är en duke 125. Då jag helst inte vill köpa ngn pipa till den då jag tycker att det är fånigt när det bara låter en massa och inte händer något och att den låter så fult i alla youtube klipp. Då till min fråga. Finns det något alternativ till att köpa nytt avgasrör? Och om inte är det någon som har eller har hört någon 4t 125 a med eftermarknadsrör? Och hur är det isåfall?

https://youtu.be/bq5k7mK8FCY
 

JwBob

Medlem
Gick med
26 Nov 2013
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R6 2002
Hej jag har nu kört runt på min 125a sen juli 2015 och har uppmärksammat att folk är totalt döva. Då jag bor inne i stan så är det mycket gång/cykel trafik. Och det är mycket vanligt att jag inte blir uppmärksammad då min hoj knappt låter mer en en symaskin. Det är en duke 125. Då jag helst inte vill köpa ngn pipa till den då jag tycker att det är fånigt när det bara låter en massa och inte händer något och att den låter så fult i alla youtube klipp. Då till min fråga. Finns det något alternativ till att köpa nytt avgasrör? Och om inte är det någon som har eller har hört någon 4t 125 a med eftermarknadsrör? Och hur är det isåfall?

https://youtu.be/bq5k7mK8FCY

Ett slip-on är väl som gäller även då. Det går ju ändå inte så fort inne i stan att 125an hamnar på efterkälken så inget att oroa sig för. En grabb på min skola har en duke med slip-on och det låter inte så dumt, tycker det låter fånigare med original.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Händer att jag inte ens blir uppmärksammad när jag kör bil, och då kör jag ändå en vito skåpbil..:död

Tysta hojar är grymma! Så lägg pengarna på soppa och var uppmärksam när du kör :tummenupp
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Var en kille som körde en yzf125r med leovince slipon när jag gick gymnasiet för några år sen, lät som en gräsklippare typ.
Dvs, förjävligt
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jamen vafan. Ditt problem är inte att din hoj låter för lite, ditt problem är att du måste tänka och agera som en motorcyklist.



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det blir aldrig som när Moses skilde flodvågen med staven när du kör en 125-a, oavsett om den låter fult bara lite eller fult lite mer. Låter den mer kommer fler att tycka att du är en moppefuCkoidiot bara. Något att sträva efter?

Om inte folk ser dig så beror det på att du kommer bakifrån eller helt enkelt uppträder fel. Kör för fort på fel ställen, inte fixar ögonkontakt med andra osv.

Använd signalhornet om du är orolig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Vilket pip det var här, TS har ju rätt. Hörs man inte så syns man inte. Klart att det är störigare med en hoj som brölar med visst fan är det säkrare.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Loud pipes saves life.
Kör med raka rör. Kan HD-åkarna, kan du. Asfränt.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
amen vadårå?
tanken är inte att kunna fågelskåda medans jag kör.
Det spelar ingen roll vilket avgassystem som du hänger på...den kommer iaf att låta lite klent...högt kanske men tunt.
En 125:a på 40+ pållar låter även den rätt skojigt.

Ingen bilist uppmärksammar dig på "rätt sätt" för att du bullrar...när det gäller deras överlevnad så är du, jag och alla andra motorcyklar oväsentliga oavsett hur illa och mycket det låter.
Om du vill bli sedd använd en helvit hjälm...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ljudet har inte någon större betydelse för hur mycket du uppmärksammas.
Folk är såpass borta i trafiken och många cyklar/går med hörlurar i och då hör man ingenting. Bilister sitter ju i ljudisolerade bilar tillsammans med en bilstereo så dom hör inte heller.

Ska du göra något med avgassystemet så att du hörs så måste du i så fall köra med öppna pipor och göra om så att avgasröret riktas framåt vilket knappast är snyggt.

Avgassystemet på hojar är ju riktat bakåt och av den anledningen går det mesta av ljudet också bakåt. det leder till att det hörs ganska lite framför dig. Ett lite ljudligare system gör inte så stor skillnad.

det du behöver göra är helt enkelt lära dig att köra mer defensivt som en motorcyklist. Dvs ha hög beredskap och planera för att folk gör dumma grejor när du är inne i stan och kör.
 

Blixten.

Medlem
Gick med
14 May 2016
Ort
Vid vägens ände
Hoj
Yamaha Mt07
saken är inte den att jag nätt och jämt är nära på att köra på folk. saken är den att jag är trött på folk som springer rakt ut i gatan utan att lägga märke till mig och anledningen till det enligt mig är att min mc inte låter någonting.
visst, en bil låter knappt något heller men är betydlig större.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
saken är inte den att jag nätt och jämt är nära på att köra på folk. saken är den att jag är trött på folk som springer rakt ut i gatan utan att lägga märke till mig och anledningen till det enligt mig är att min mc inte låter någonting.
visst, en bil låter knappt något heller men är betydlig större.

Det kommer inte att göra någon skilnad om den låter lite mer. Dels går det mesta ljudet bakåt men folk har i alla fall hörlurar i öronen eller är försjunkna i sina mobiltelefoner till den graden att dom knappt märker utryckningsfordon med sirener.

Folk varken hör eller ser med andra ord och det beror inte på att du blinkar eller låter för lite. Det beror på att dom är dumma i huvudet.

du skulle kunna sätta en trumpet på avgasröret och det skulle inte göra någon skillnad om du frågar mig.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
saken är inte den att jag nätt och jämt är nära på att köra på folk. saken är den att jag är trött på folk som springer rakt ut i gatan utan att lägga märke till mig och anledningen till det enligt mig är att min mc inte låter någonting.
visst, en bil låter knappt något heller men är betydlig större.

Saken är den att du har fel, på samma sätt som alla andra som inte tänker efter innan de drar slutsatser.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Tyckte folk märke mig betydligt bättre när jag körde 2-cyl literklubba med slipon än när jag körde en knallgul ER6 med original blås.
Man startade ju billarm om man gasade till inne i stan :rofl

Klart som fasen att det hjälper till, men du kommer fortfarande stöta på massor med folk som inte har någon som helst koll på att du kommer i körandes, oavsett hur mycket din hoj låter.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
saken är inte den att jag nätt och jämt är nära på att köra på folk. saken är den att jag är trött på folk som springer rakt ut i gatan utan att lägga märke till mig och anledningen till det enligt mig är att min mc inte låter någonting.
visst, en bil låter knappt något heller men är betydlig större.

Du kan antingen tuta eller dra in kopplingen och gasa till om du vill att folk ska uppmärksamma dig/reagera. Originalsystem och varva låter troligtvis mer än eftermarknadssystem (slipon eller helsystem) på låga varv, även om slipon + varva låter mer.



Tyckte folk märke mig betydligt bättre när jag körde 2-cyl literklubba med slipon än när jag körde en knallgul ER6 med original blås.
Man startade ju billarm om man gasade till inne i stan :rofl

Klart som fasen att det hjälper till, men du kommer fortfarande stöta på massor med folk som inte har någon som helst koll på att du kommer i körandes, oavsett hur mycket din hoj låter.

Tror du är närmast verkligheten.
Att en mer högljudd hoj kan göra skillnad. Men att man inte ska ha någon övertro på "loud pipes save lifes" eller dylikt. Att man fortfarande kommer stöta på situationer att andra inte märker att man kommer fören det är för sent, om man inte kör med marginaler och "tänker åt andra".
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top