"Tomt i expansionskärlet" - "Fullt i kylaren" - KTM Superduke 2008

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
"Tomt i expansionskärlet" - "Fullt i kylaren" - KTM Superduke 2008

Har sett att det är bra mycket lägre nivå än "min" i expansionskärlet (vid kall motor) och tänkte bara hälla i lite vätska i kylaren för att jämna upp nivån.

Imorse när jag skulle fylla på är nivån i kylaren "helt full" och jag kunde endast fylla på typ 5cl. Efter att ha varmkört motorn är nivån fortfarande på "min", eller under, i expansionskärlet och nivån verkar vara samma i kylaren.

Har samtidigt reagerat på att temperaturen som visas i displayen (känns nyckfull generellt då den visar typ 60-70 grader redan vid kallstart/innan start), så uppriktigt har jag ingen aning om vad motortempen ligger på. Kanske är två helt separata teman, eller så är det ett gemensamt problem, och då känns det genast trökigt.

Hojen går rätt kass i övrigt (3krpm-4krpm), men det härleds till att mappen vs. luftburk vs. akrasystem som sitter på.

Luddig frågeställning, men vad fasen tittar jag efter för att felsöka/eller är detta fullt normalt? Känns inte riktigt så...

Edit: Enligt uppgift/servicehistorik ska hojen ha bytt vattenpump vid tidigare service (1, 2 år sedan). Varför har jag ingen aning om.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Expansionkärlet ska klara volymändringarna i kylvätskan mellan stillastående motor med temperatur i området -20C till +20C (liten volym) och vid varm motor med temperatur upp mot omkring +100C (stor volym).
Expansionkärlet är vanligen konstruerat så att anslutningen till motorn är i botten på expansionskärlet eller med en slang som gå in upptill och slutar nära botten på expansionskärlet.
Detta innebär att när motorn svalnar, kylväskevolymen minskar så sugs kylvätska från expansionkärlet in i motorn.
Och det innebär att kylaren alltid är full med kylvätska !
Även med mycket låg nivå i expansionskärlet.
Är det låg nivå i expansionkärlet. Ja då fyller jag med kall motor på till strax över miniminivån.
När motorn blir varm stiger nivån i expansionskärlet och när den svalnar sjunker nivån i expansionskärlet.
Och har man lyckats få luft in i kylsystemet när man lättat på kylarlocket, ja då kan motorn tömma expansionkärlet när motorn svalnar. Häll på mer kylvätska i expansionskärlet !
Men en Kåtte är väl så känslig för luft, så här måste man väl hissa upp framdelen i luften eller nått liknande.
För att fylla på kylvätska. Om man byter kylvätska. Så det är kylvätska överallt när motorn startas.
Läs handboken !
Jag hade ju tagit en titt på oljan. Så det inte är läckage kylvätska till oljan i motorn.
För då är det ju dags för "service".
 
Last edited:

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Som Denåterfödde säger. Fyll på i expansionskärlet inte i kylaren för att få mer nivå i expansionen.

Sen kan det ju ändå vara något knas när det försvinner. Men det är ett grundsvar iaf. =)
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Tackar för bra svar! Klart som fan att jag ska fylla på direkt i kärlet. Vetefan vad jag tänkte på där. :)

Angående tempvisningen får jag kolla om givaren är lite knas. Den sitter någonstans på kylet misstänker jag?
 

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Vattenpump axel och packbox är ett vanligt förekommande på dessa cyklar.
Så jag skulle säga att det är positivt.
Dvs inget att oroa sig för.

Den normala nivån i kylaren är strax över cellerna och i expansionskärlet mellan min och max.
Du fyller inte nivån i expansionskärlet via kylaren utan via att ta bort högra kylarvingen, två insex och två m6 gissar jag på. Längst upp mot tanken har du ett svart lock.

Det behöver inte vara något fel utan bara att du bör fylla på.
Men jag tycker absolut du ska hålla koll på nivån.
Gärna kolla hur olja och oljefilter ser ut så den inte läcker glykol till motoroljan.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top