Tröga växlar samt drag i koppling

Dunderbalken

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2014
Ort
varberg
Hoj
2001, Yamaha R1
Växel problem?!?!

Patient: Ktm 530 exc 2008 (motard)

Tjena! Inskaffa mig en sådan här pärla för ett par veckor sen.
Märkte snabbt att växlingen blev ganska hård och kopplingen ville inte ta riktigt. Lite svårt att förklara men ska försöka ☺.
Men när jag drar in kopplingen i fart därefter släpper gasen så tuggar cykeln lite framåt. Men vid ett gaspådrag släpper det. Samt att växlarna är svåra att få i. Men att starta hojen på 1:ans växel med indragen koppling går hur bra som helst.

Misstänkte att det var något lurt med oljetypen.
Investerade i Castrol Power1 Delsynt. 15W50. Som jag har både i motor och låda. Blev inte bättre. :/

Bytte då olja i kopplingen och luftade den. Blev inte bättre.

Rev isär för att kolla slitage på kopplingskorgen. (se bild) för mig ser de bra ut va tycker ni?

Tvättade lamellerna och satte ihop.
Får för mig att det känns lite bättre med kopplingen men själva växlandet blir trögt när hojen är varm.. Speciellt direkt efter man över på bakhjul.
Börjar ju självklart oroa mig över växellådan. Inte så sugen på att riva ner nu innan sommaren.

Ha en fin kväll Mvh Anders
IMG_7063_zps74a5d19c.jpg
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Dessa hojar ska ha helsyntetolja inget annat. Rekommenderad olja är Motorex Crosspower 10W50. Har du använt Magura Blood till kopplingsvätskan? Testa att byta kopplingsvätska med.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Bilden på lammellkorgen säger inget de är den andra delen "yttre halvan vi vill se. Men även om den är sliten vågigt så brukar motorn frikoppla fullt ut de enda problem man får med vågig ytterkorg är huggande koppling. Om den är vågigt sliten så slipa bort de värsta vågerna innan du skruvar ihop den.

Jag tror de är fel på kopplingens slavcylindern nere på motorn den trycker inte in stången fullt ut. Bromspumpen kan även ge för lite slag men de brukar vara slavcylindern som ger upp först. De stämmer även bra med att de blir värre med varm motor för då sväller lammellerna så de krävs ännu längre slag. Om du har justering på bromspumpen på styret så skruva så den slår ut maximalt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top