Vad är viktigt för DIG när du köper hoj?

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Är det pris, färg, design, vad andra tycker, försäkringspremie, motorstorlek/styrka, vikt, lätt att serva, nära till ÅF, rykte, kvalitet, ljud, chassi, bromsar...

När jag väljer hoj är motorljud/karaktär, design och chassikontroll/feedback de viktiga. Superhög effekt inte intressant, alla literklubbor är nog med pulver för min förmåga.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
För min del så är det en kompromiss mellan några olika faktorer.

Jag vill ha en relativt körglad hoj med tillräckligt med effekt för mig samt att den ska kännas stabil och lättkontrollerad under inspirerad körning efter valfri kurvig väg.
Samtidigt ska den vara tillräckligt bekväm för att man ska kunna ta en längre tur utan att få alltför mycket träsmak i baken.

Dvs den ska vara hyfsad både på inspirerad nöjeskörning och touringkörning samtidigt som försäkringen helst skall vara relativt sansad.
Servicekostnader har mindre betydelse. Dom flesta hojar ligger ungefär i samma prisklass när man kollar på servicekostnader.

Min ganska lagom kompromiss idag är en VFR 800. Innan var det en TDM 850. VFR är bättre på nöjesrundan. TDM var bättre på långturer. Båda är sansade i försäkring och tillräckligt roliga för mig.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Körglädje, ljud, bra med krut, någorlunda komfort, ägarkostnader och inköpspris, kvalitetskänsla, design till viss del med
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Funktionen.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Tutan!

Nä då, hästkrafter, effektkurva, utseende, ljud, serviceintervaller, pris och försäkringskostnad.
Men allt det där är ju olika beroende på vad för kategori av hoj det är!
Man tittar ju inte riktigt på samma sak om man ska köpa en touringhoj som om man skulle kolla en enduro.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Låter kanske konstigt men säljaren är viktig för mig. Har varit både hos en och tre säljare där känslan varit sådär och oftast sen visats sig stämma på hojen. Är det däremot en hyvens typ som säger som det är, är hojen oftast i beskrivet skick om inte bättre.

När det kommer till själva hojen så är det vad jag gillar för stunden som är viktigt eller vad den ska användas till.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det optimala när man köper sporthoj är när man märker att ägaren är ärlig, inte kan köra hoj och knappt kört alls utan bara putsat och haft filtar över hojen i ett rent garage. Jag köpte en GSX R1000 -01 under sådana förhållanden för några år sedan och den kändes och lät som ny och kostade inte mycket.
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Det låter kanske lite märkligt, men jag är 2 meter lång och det blir väldigt viktigt hur jag sitter på hojen. (För övrigt en av de viktigaste faktorerna även när jag köper allt från bilar till flygbiljetter) :)

Bortsett från det - det viktigaste, liksom samtidigt svårigheten, är ju alltid den där kompromissen mellan alla egenskaper jag vill åt. Jag vill ju egentligen både ha den lätta vikten, smidigheten och kraften hos en sporthoj, men samtidigt en stor bekväm hoj som jag kan lasta med väskor och skjuts och sträckköra i 50 mil utan att bli trött. Sporttouringsegmentet känns ganska dött numera, så det blir allt svårare... nu fick det bli att testa adventuresegmentet lite, så får vi se vilket fokus jag har nästa gång.

Och ska jag köpa nåt begagnat, hoj som bil eller nåt annat, så håller jag med några föregående talare. Säljaren och den trovärdighet man upplever där är enormt viktig.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Puls.

Cykeln skall ha puls.
Jag ska få puls av att se den, sitta på den, köra den.

Sedan finns det en massa annat - men det är sekundärt.
Kan inte hojen driva upp min hjärtfrekvens så kan jag lika gärna åka bil.
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Ska ge pirr i magen varje gång man är på väg till garaget, alltså så oförnuftig som möjligt, så rolig och karaktärsfull som möjligt.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Det låter kanske lite märkligt, men jag är 2 meter lång och det blir väldigt viktigt hur jag sitter på hojen. (För övrigt en av de viktigaste faktorerna även när jag köper allt från bilar till flygbiljetter) :)

Är inte fullt så lång själv men.. Det blir ju en rätt viktigt faktor snabbt.
Vill ju inte att det ska se ut om att man är ute på en Puch Dakota fast i full stridsmundering... :gnissla
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Vill ju inte att det ska se ut om att man är ute på en Puch Dakota fast i full stridsmundering... :gnissla

:rofl Haha, välkommen till min vardag så fort jag sätter mig på en sporthoj. På lite håll så är det nog faktiskt bara motorljudet som gör att folk inte tar för givet att jag kör Puch Dakota! :)
 

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Mina kriterier:

  1. Kurvglad
  2. Lätt
  3. Jag skall nå ner med fötterna
  4. Utseende :)
  5. Kvalitet
  6. Försäkring
  7. Pris
  8. Motor
  9. Bromsar
  10. Ljud
  11. Bekvämlighet

Kanske att Kvalitet och Utseende borde byta plats.
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Hojen ska ha så pass mycket pulver att man alltid är nöjd efter en busrunda, den ska vara bekväm och kurvglad sen att den ser bra ut är ett plus. Att det är dyrt skiter jag i, det är upplevelsen man vill åt , att få känna att just min hoj har det där man söker det är det som gör det.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Att det är bra riktig fjädring som någon variant av hossack-designen och inte nån fattig teleskopgaffel kopierad från en 30-tals zündapp som på wsbk och motoGP cyklar
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top