Öppningsbar ram till nummerplåt.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Någon som vet ett enkelt sätt att montera en liten ram som finns i handeln till eventuellt annat ändamål till en nummerplåt där denna nummerplåt med ett lyft kan monteras bort där ramen ska gå att öppna nedtill, allt med tanke på nitiska parkeringsbolag mm.Och nej, det var längesedan jag blev lappad men nu ska det förmodligen botas innan det eventuellt händer igen.
 

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Surahammar
Hoj
KTM Duke II
Jag antar att målet är att det ska gå lätt och snabbt att demontera registreringsskylten, så torde inte det gå att lösa med ett par vingmuttrar istället?
 

Dr Vespa

Vespaholic
Gick med
20 May 2016
Ort
Sverige / Italien
Hoj
Vespa
Någon som vet ett enkelt sätt att montera en liten ram som finns i handeln till eventuellt annat ändamål till en nummerplåt där denna nummerplåt med ett lyft kan monteras bort där ramen ska gå att öppna nedtill, allt med tanke på nitiska parkeringsbolag mm.Och nej, det var längesedan jag blev lappad men nu ska det förmodligen botas innan det eventuellt händer igen.

Varför inte bara göra rätt för sig och betala som alla andra?

Har hojen ingen registreringsskylt letar man efter ramnumret och så spåras du via detta och får en bot. Finns inget så utgår man från att hojen är stulen och då tillkallas polis eller så görs en anmälan.

Om ramnumret finns kvar men registreringsskylten är bortplockad så kommer man tillbaka och ser om ägaren flyttat hojen. Har han inte det blir det ytterligare en bot och efter att ha kollat hojen en tredje gång blir det ytterligare en bot till. Vid fjärde tillfället görs en ansökan om "flytt av fordon" vilket tar ungefär en vecka att genomföra. Beslut om "flytt av fordon" (bärgning) kan tas av polisen, kommunen eller trafikverket beroende på var fordonet står. Man kan också bärga hojen direkt om den är helt oidentifierbart eller om det står illa.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Såg något på jobbet nyligen som satte igång tankeverksamheten när ett diplomliknande papper kom i något som påminner om en tunn tavelram i plast där man kan föra in dokument mm och där ena delen i denna ram gick att öppna.Tyvärr var där ingen vettig bakdel att fästa i men något liknande var ju tanken.Annars är ju både kardborrband och vingmutter ett alternativ.. :crash
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Varför inte bara göra rätt för sig och betala som alla andra?

Har hojen ingen registreringsskylt letar man efter ramnumret och så spåras du via detta och får en bot. Finns inget så utgår man från att hojen är stulen och då tillkallas polis eller så görs en anmälan.

Om ramnumret finns kvar men registreringsskylten är bortplockad så kommer man tillbaka och ser om ägaren flyttat hojen. Har han inte det blir det ytterligare en bot och efter att ha kollat hojen en tredje gång blir det ytterligare en bot till. Vid fjärde tillfället görs en ansökan om "flytt av fordon" vilket tar ungefär en vecka att genomföra. Beslut om "flytt av fordon" (bärgning) kan tas av polisen, kommunen eller trafikverket beroende på var fordonet står. Man kan också bärga hojen direkt om den är helt oidentifierbart eller om det står illa.

Tänker betala så lite som möjligt till dessa utsugare där min senaste bot på personbil för över ett halvår sedan efter att ha suttit hos döende anhörig några minuter för länge inte gick att häva.Denna bot såldes till ett ljusskyggt företag som betalar för fakturor och där jag efter kontakt med kronofogde mycket riktigt fick veta att dessa företag ibland ägnade sig åt ganska mycket svineri rent ut sagt i sin branch och var klart ifrågasatta som verksamhet.Så nej, det ska försvåras så långt som möjligt för dessa pajasar till parkeringsbolag och inkassoföretag med sina företagschefer och dess personal som tydligen har samma form av tankeverksamhet. :fakta
 
Last edited:

sportgaraget

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Malaga
Hoj
-07 Honda CBR
Jag kör med liknande lösning men plockar bara bort skylten när jag står på min parkering, på allmän plats är ett oidentifierat fordon föremål för borttransport och då får man pröjsa bärgningen osså
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Jag kör med liknande lösning men plockar bara bort skylten när jag står på min parkering, på allmän plats är ett oidentifierat fordon föremål för borttransport och då får man pröjsa bärgningen osså

Nu blev jag nyfiken... vad i hela fridens dar får dig att ta bort skylten på din egen plats??
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Istället för att ta bort plåten kan man väl skifta med bilen? När boten sedan kommer in skriven på en Honda med regnr ABC123 men det är bara överklaga eftersom regnr: ABC123 är en Volvo. :banana

Fast det funkar väl bara en gång...
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Jobbar på typ Östermalmstorg. Alla mc-parkeringar är upptagna av mopeder och tre/fyrhjulingar när jag kommer till jobbet. På vanlig parkering får jag böter om jag inte betalar det sinnessjuka parkeringspriset (och så blir hojen omkullvält av parkerande tanter, har hänt tre ggr). Har dock upptäckt att ju jävligare jag ställer hojen desto mindre är risken för böter. Ställer jag den mitt på torget (numera går ju inte det då det står en tillfällig saluhall där), i cykelställ, i en park eller på kyrkans grusgång mm så får jag aldrig böter. Tog upp det med en trevlig p-vakt. Fick svaret att de endast har i uppdrag att lappa på gator och parkeringar? Stämmer det? Isf är jag något på spåret.
Har haft den på en lastplats under tak (den står inte i vägen) i månader utan bot, så det verkar fungera.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jobbar på typ Östermalmstorg. Alla mc-parkeringar är upptagna av mopeder och tre/fyrhjulingar när jag kommer till jobbet. På vanlig parkering får jag böter om jag inte betalar det sinnessjuka parkeringspriset (och så blir hojen omkullvält av parkerande tanter, har hänt tre ggr). Har dock upptäckt att ju jävligare jag ställer hojen desto mindre är risken för böter. Ställer jag den mitt på torget (numera går ju inte det då det står en tillfällig saluhall där), i cykelställ, i en park eller på kyrkans grusgång mm så får jag aldrig böter. Tog upp det med en trevlig p-vakt. Fick svaret att de endast har i uppdrag att lappa på gator och parkeringar? Stämmer det? Isf är jag något på spåret.
Har haft den på en lastplats under tak (den står inte i vägen) i månader utan bot, så det verkar fungera.

Upplevde samma sak när jag körde gata. Parkera riktigt underligt, typ inne på gårdar, i cykelställ, inne på nån liten gång mellan husen eller nåt så får man aldrig böter. Gjorde det både med bilen och hojen.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Tänker betala så lite som möjligt till dessa utsugare där min senaste bot på personbil för över ett halvår sedan efter att ha suttit hos döende anhörig några minuter för länge inte gick att häva.Denna bot såldes till ett ljusskyggt företag som betalar för fakturor och där jag efter kontakt med kronofogde mycket riktigt fick veta att dessa företag ibland ägnade sig åt ganska mycket svineri rent ut sagt i sin branch och var klart ifrågasatta som verksamhet.Så nej, det ska försvåras så långt som möjligt för dessa pajasar till parkeringsbolag och inkassoföretag med sina företagschefer och dess personal som tydligen har samma form av tankeverksamhet. :fakta

Så du parkerade för länge, fick en bot som var helt korrekt utfärdad, och blev därför sur?

Ledsen men parkeringsbolag är även de företag som vill tjäna pengar så det är klart som FAN de inte tar tillbaka böter som är korrekt utfärdade.

Istället för att ta bort plåten kan man väl skifta med bilen? När boten sedan kommer in skriven på en Honda med regnr ABC123 men det är bara överklaga eftersom regnr: ABC123 är en Volvo. :banana

Fast det funkar väl bara en gång...

Funkar inte ens 1 gång eftersom moderna p-vakter direkt ser vilket fordon som regnumret de matat in tillhör. Det är dessutom som en vinst om man lyckas överlista puckon som inte vill betala så några minuter extra för att leta upp ramnummer och göra en slagning på det istället och utfärda en kontrollavgift ändå.

Jobbar på typ Östermalmstorg. Alla mc-parkeringar är upptagna av mopeder och tre/fyrhjulingar när jag kommer till jobbet. På vanlig parkering får jag böter om jag inte betalar det sinnessjuka parkeringspriset (och så blir hojen omkullvält av parkerande tanter, har hänt tre ggr). Har dock upptäckt att ju jävligare jag ställer hojen desto mindre är risken för böter. Ställer jag den mitt på torget (numera går ju inte det då det står en tillfällig saluhall där), i cykelställ, i en park eller på kyrkans grusgång mm så får jag aldrig böter. Tog upp det med en trevlig p-vakt. Fick svaret att de endast har i uppdrag att lappa på gator och parkeringar? Stämmer det? Isf är jag något på spåret.
Har haft den på en lastplats under tak (den står inte i vägen) i månader utan bot, så det verkar fungera.

Kommunala vakter och polis lappar bara på kommunal mark. Däremot kan privata bolag mycket väl lappa övriga ytor eller helt sonika bogsera bort fordon som står ivägen. Eller varför inte ställa dit två stora jävla containrar på kyrkans gång, en på varje sida din hoj? Det är ju deras mark som de får använda hur de vill.

Upplevde samma sak när jag körde gata. Parkera riktigt underligt, typ inne på gårdar, i cykelställ, inne på nån liten gång mellan husen eller nåt så får man aldrig böter. Gjorde det både med bilen och hojen.

Återigen, parkerar man som man vill på annans mark så tar man istället risken att du inte kommer ut med hojen/bilen igen. Eller fordonet är borta när du kommer tillbaka eftersom det stod ivägen och det därför flyttas till uppställningsplatsen, helt enligt lagen.

Mitt tips är att ställa sig MITT i en rondell. Det stod en bil mitt i rondellen vid E4 i Jönköping i flera veckor en sommar. Den som beslutar om bortforsling var på semester och bilen stod varken ivägen, med fara för trafiksäkerheten eller med risk för miljöskador så polisen fick inte bogsera bort den :hihi
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Tar du bort plåten så är chansen väldans hög att den bogseras bort på rotmos.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Är det zonparkering så är risken stor att åka på bot oavsett vart man ställt hojen eftersom allt annat än markerade platser är att betrakta som otillåtna att parkera på.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ett par dm kardborreband?
BT har?

Kardborrar är inte optimalt alls för det kan lossna - det är för väldigt lätta grejer.
Sen håller faktiskt inte kardborre limmet för dagligt bruk och desutom sätter sig skit i kardborrarna så dom tappar kraft
Tappat några skyltar nämligen.

En gång hitta polisen skylten och väl på stationen så kom dom på att samla hela stationen i ett rum och sedan ringa upp den förmodade brukaren med högtalartelefon och fråga varför varför jag åker omkring med kardborre utrustade skyltar :3freak

Som sagt var det högtalartelefon och man hör tisseltasselfniss ljud i bakgrunden så samtalet har påminner om tonåringsbusrigning :confused:

Na iaf jag sa bara rakt ut spontat , aha jo jag har problem med lapplisor :)

Det var helt ok användningsområde för kardoborrar :rofl

Satsa på att moda skyltramen så du kan dra ut skylten istället i sidled med nån skitstark neodymmagnetbroms för tröghet så den inte sticker
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top