Tillfälle: Transport av skåpbil från Norrbotten under juli/augusti 2016

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Undrar vilket som är det riktiga äventyret, hojåka i Norrland eller 200 mil i en Transit?
Det lär ju tyvärr kosta en slant att få ner den, har ni räknat med att flyga upp en chaffis eller?
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Undrar vilket som är det riktiga äventyret, hojåka i Norrland eller 200 mil i en Transit?
Det lär ju tyvärr kosta en slant att få ner den, har ni räknat med att flyga upp en chaffis eller?

Reservplanen är såklart att själva flyga upp senare och köra ner den. Tidsplanen, hojtyp (skogshojar) och rutten möjliggör inte riktigt att vi tar hojarna tur-retur. Skåpbilsfärden kommer vara en dans på rosor jämfört med den tripp på ca 250 mil skogsvägar, stigar, kraftledningsgator och grusvägar vi avser sick-sacka oss fram via :)

Mest en allmän möjlighet att synka behoven. Någon som vill transportera ner hoj, någon som vill ner till Europa men kapa kanske 100-150 mil på resan, eller någon som vill köra ner bohag pga flytt osv. Ska slänga ut lite trådar på samåkningstjänster/Blocket mm sen. Ner kommer den oavsett :tummenupp
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Gott att komma ut och röra på sig. :fyllisar

Tips: studenter som bor i Norrbotten och skall köra sitt bohag ner till lärosätet inför terminstart.
www.plugghEst.se kanske?



Glöm inte att skriva i gästboken!
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Gott att komma ut och röra på sig. :fyllisar

Tips: studenter som bor i Norrbotten och skall köra sitt bohag ner till lärosätet inför terminstart.
www.plugghEst.se kanske?



Glöm inte att skriva i gästboken!

Japp, studenter i Luleå är en tilltänkt målgrupp. Men ambitionen är att kunna dumpa den i Kiruna, vilket direkt inte är någon metropol. Tack för tipset.

XRVdaniels gamla hojgästbok är tilltänkt startpunkt :tummenupp
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kör ju hellre en gammal Husqvarna 390 än en Ford Transit... ;)

Man kunde ju tänka sig att några norrbottningar som tänker sig att hoja söderut kan åka första hundra milen i en Transit (hemska tanke)?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Ping

Skydiver
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 954 -03 SÅLD, Yamaha YZ-R1 -03 SÅLD
Äre bara jag som inte fattar hur skåpbilen teleporterats från norrbotten till belgien? :va och sedan plötsligt teleporteras av sig själv till norrbotten igen? :va

Jag har bannemig läst texten 10 gånger och fattar fortfarande inte hur skåpbilen plötsligt teleporterats :7peta
Jag vet ju vad ni vill ha hjälp med, men texten :va men det kanske är en 2a skåpbil med i bilden :7peta
 

Ucklahoma

Medlem
Gick med
2 May 2013
Ort
Borås
Hoj
Affar
Va fan det är väl inte så svårt att fatta! det är ju ett guldläge om det är någon som vill göra samma resa fast åt andra hållet.
Bo i södra sverige, ta din geggmoppe och kör den upp till lapphelveteträsk, kasta in resterna av den i en transit och köra hem skiten.
Fantastisk möjlighet för rätt person.

Glöm inte reserapporten sen grabbar!

/A
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Äre bara jag som inte fattar hur skåpbilen teleporterats från norrbotten till belgien? :va och sedan plötsligt teleporteras av sig själv till norrbotten igen? :va

Jag har bannemig läst texten 10 gånger och fattar fortfarande inte hur skåpbilen plötsligt teleporterats :7peta
Jag vet ju vad ni vill ha hjälp med, men texten :va men det kanske är en 2a skåpbil med i bilden :7peta

Förtydligade de geografiska förutsättningarna, då det uppenbarligen fanns tolkningsutrymme för vissa (...som kanske börjat smutta tidigt på fredags-ölen).
Detta gäller alltså transport från Kiruna med omnejd till Stockholm med omnejd.
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Geografin säger ju:
dom flesta(inkl studenterna) bor ju vid kusten, typ Luleå. Kiruna ligger lite i "världens ände". Resan till Stockholm börjar då med 70 mil t o r upphämtning och sen 90 mil från Luleå till Stockholm.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nja, den är belgisk-reggad och dess ägare kommer sedan köra hem den från Stockholm senare i sommar.

Skrev för att jag tror den är mer värd i Kiruna än i Stockholm men jämfört med Belgien så är ju skillnaden ännu större.
Tror den är mer värd i Kiruna än i Belgien och det vore väl inte den första bilen som importerats från Belgien.

Jag kan vara intresserad om den milen och priset är rätt, särskilt om det är en 3.5 tons bil men jag betalar inte lika bra som Kirunaborna.
Kan ragga upp nån gammal Opel Rekord som ni kan köra ner och sälja dyrt i Belgien istället. :D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Geografin säger ju:
dom flesta(inkl studenterna) bor ju vid kusten, typ Luleå. Kiruna ligger lite i "världens ände". Resan till Stockholm börjar då med 70 mil t o r upphämtning och sen 90 mil från Luleå till Stockholm.

Kiruna har ju rymdteknik men antalet studenter där lär väl vara begränsat och datumet stämmer ju inte så bra. Det studenter som söks är väl i så fall då Kirunaungdomar som läser på KTH, SU eller Karolinska och vill ha en gratis resa ner efter sommarlovet. Fast skolan startar väl dessutom lite senare än sådär så det ska väl vara en student med omtentor att avlägga i augusti då.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Skrev för att jag tror den är mer värd i Kiruna än i Stockholm men jämfört med Belgien så är ju skillnaden ännu större.
Tror den är mer värd i Kiruna än i Belgien och det vore väl inte den första bilen som importerats från Belgien.

Jag kan vara intresserad om den milen och priset är rätt, särskilt om det är en 3.5 tons bil men jag betalar inte lika bra som Kirunaborna.
Kan ragga upp nån gammal Opel Rekord som ni kan köra ner och sälja dyrt i Belgien istället. :D

Möjligheter! Livet är fullt av möjligheter.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur är det med att köra en bil registrerad på en belgare (ej belgiskt företag) i Sverige som svensk ?
Fritt fram ?
Eller mer allmänt, köra ett utlandsregistrerat fordon i Sverige för en svensk ?
Fritt fram ?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur är det med att köra en bil registrerad på en belgare (ej belgiskt företag) i Sverige som svensk ?
Fritt fram ?
Eller mer allmänt, köra ett utlandsregistrerat fordon i Sverige för en svensk ?
Fritt fram ?

Inga problem att köra bilen, men att förklara varför ni kör en utlandsregistrerad skåpbil vars ägare ni inte känner kan bli problematiskt och väcka visst intresse i en kontroll...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kör ju hellre en gammal Husqvarna 390 än en Ford Transit... ;)

Mja, mjaä...
Vi brukar inte direkt vara oense i vanliga fall, men här skär det sig lite:

05081e45-aca8-497a-9233-3f4f6d8d5356_zpskeix1f2u.jpg

Jag visste att jag hade en bild någonstans på en gammal 390. Jäddrar vad jag har letat.

390 hade kvaliteter, absolut. Som stubbryckare, som hjälpfordon i jordbruket, som grönytefräs.
Men 100 mil på landsväg? Nej, där skär det sig. Verkligen!
Jag kan fortfarande höra avgaspulserna eka i expansionkammaren, och känna skriet i benmärgen när en sådan hoj drar iväg, men inte ens då - på schuttitalet skulle jag kommit på idén att köra landsväg med den.


Nå, det om det.

@TS
Jag skall faktiskt upp och köra Naruska Tour med Finska BR i månadsskiftet Juli/Aug.
http://www.brbikers.com/700-2/

Tanken var nog att efteråt antingen dra gästboken, Postvägen och gratta lite IBA-vänner på Nordkapp som kör upp från Gibraltar - eller att linka ner direkt till färjan och slicka såren i baren på vägen hem.

Hittar ni ingen seriös och pålitlig människa så finns det kanske ändå en nödlösning, alltså.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har kört både Hva 390 och Ford Transit.

Enough Said.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top