Reparation med begagnad del (bilrelaterat)

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Ådalen
Hoj
Ktm 790 adventure
Har sökt men inte hittat någon info.
Kort historia : Köpt en bil hos handlare. Drygt 10år gammal men lågmilad (11000) och "rätt" utrustad. Har nu problem med växellådan som med stor sannolikhet kommer att bytas av firman. Problemet för mig är att pga det dåliga utbudet av begagnade växellådor med dessa låga miltal, kommer det förmodligen monteras en växellåda som kanske har averkat närmare 20000mil istället. Har jag några rättigheter när det gäller detta? Prislappen på denna bil låg ju en bra bit högre än motsvarande med mera mil. Firman har skött sig mycket bra hittills och jag tror verkligen att dom vill göra rätt för sig men jag misstänker att vi inte har samma syn på värdet av låga mil.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
vad är det för bil ?

manuell eller automat ?

är det konstaterat att det verkigen är växellådan som är problemet ? och vem har gjort det i så fall ?
 

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Ådalen
Hoj
Ktm 790 adventure
vad är det för bil ?

manuell eller automat ?

är det konstaterat att det verkigen är växellådan som är problemet ? och vem har gjort det i så fall ?
Bmw 5-serie automat. Bilen har varit in på auktoriserad verkstad där lådan dömdes ut. Tycker det är märkligt att jag inte kan hitta något om vad som gäller i liknande situationer. Eller också är jag bara dålig på att söka
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Varför inte renovera lådan?
Håller Raymond fortfarande på?

Det är förstås en bit mellan Ådalen och Stockholm men han är en
fantom på automater. Hans firma heter/hette Alexandra Engineering.

Mvh,
Ingvar
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

sedition

Medlem
Gick med
9 Jul 2015
Ort
Linköping
Hoj
FXSTBI 06
Kan verkligen inte en normal bilverkstad renovera en automatlåda? :va
Kan och kan, inget är väl omöjligt. Men det är inget som görs mig veterligen på en vanlig bilverkstad.

Inte många verkstäder som river en automatlåda.
På mitt jobb renoverar vi motorer, bakaxlar och vanliga växellådor på våra fordon. Men en automat skickas iväg direkt om det är något invändigt fel på den.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Bmw 5-serie automat. Bilen har varit in på auktoriserad verkstad där lådan dömdes ut. Tycker det är märkligt att jag inte kan hitta något om vad som gäller i liknande situationer. Eller också är jag bara dålig på att söka

Man kan INTE lita på en auktoriserad BMW verkstad !!!

Min erfarenhet, -jävla klåpare :huvet
De kan säga att något är fel, utan att ha någon jävla aning om någonting ( utan att det blir dyrt ...)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Utan att veta hur bra just BMW:s automatlådor är så är det generellt sett mer tillfälligheter som avgör om en låda packar ihop efter den körsträckan. Det är oftare andra saker som ger upp först på bilen under förutsättning att den fått den service och underhåll den ska ha.

Dvs det finns väl egentligen inte något som säger att en låda som gått 20 000 mil skulle ge upp innan resten av bilen om den bara är underhållen likaväl som en låda som gått 11 000 mil mycket väl kan ge upp i förtid om någon tidigare slarvat med underhållet.

Och då menar jag inte att någon stämplat i en servicebok utan att någon faktiskt genomfört dom saker som ska genomföras.

Jag är lite osäker på om man kan anse att det är något som du kan kräva ersättning för om dom blir tvungna att sätta i en låda som gått lite längre men du kan ju alltid försöka få någon form av kompensation med hänvisning till att du köpt en bil om gått kort.

Troligen kommer du att få det korrekta svaret att körsträckan är i stort sett irrelevant för priset.
Samma svar för du för övrigt om du vill byta in en bil med få mil och vill ha lite mer för den.
Däremot är dom snabba att ta mer betalt när dom säljer en bil med få mil.

Sanningen är att om du bara underhåller bilen så är det ytterst troligt att det är rosten som kommer att ta den innan den är maskinellt utsliten. Detta oavsett om lådan som stoppas i har gått 11 000 eller 20 000.

Så jag skulle säga att du absolut ska försöka få någon form av kompensation för att dom sätter i en äldre låda (Under förutsättning att det är under deras garantitid och dom står för fiolerna).
Dock. Om du inte får kompensation så skulle jag säga att det inte är hela världen för sannolikt kommer du inte att hinna slita ut lådan i alla fall innan rosten börjar sprida sig som fläcktyfus över bilen.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Det är inte på BMW som på Audi då. Automatlådan behöver aldrig oljebyte. Om den inte sitter i en taxi, då skall oljan bytas varje 6000 mil. För på en taxi hinner milen ifatt automaten innan garantin gått ut annars...
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Bmw använder getrag eller ZF växellådor där de säger att oljan aldrig behöver bytas kallas "lifetimeolja"

Pratar man med getrag eller ZF så rekomenderar de starkt ett oljebyte senast var 10 000 mil eller något...:banana
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Bytte precis från en 523ia-99 med 46k mil på mätaren mot en fem är gammal Nissan. Bmwns låda är fortfarande den mjukaste och skönaste automatlådan jag har stött på. Växlande lika mjukt vid 2k mil som vid 46k mil. Så jag hade inte oroat mig.

Skickat från min A0001 via Tapatalk
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det kan vara en billig skit-pryl som är trasig eller ur funktion, som de inte orkar leta efter....
" sportbike" bytte en magnetventil till EGR´n när min låda växlade skumt. ventilen kostade 1200:- + arbetet att byta den.

Det går aldrig att lita på en auktoriserad BMW verkstad. Det KAN finnas riktiga bilmekar där, men det är ovanligt...:va
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Det kan vara en billig skit-pryl som är trasig eller ur funktion, som de inte orkar leta efter....
" sportbike" bytte en magnetventil till EGR´n när min låda växlade skumt. ventilen kostade 1200:- + arbetet att byta den.

Det går aldrig att lita på en auktoriserad BMW verkstad. Det KAN finnas riktiga bilmekar där, men det är ovanligt...:va
Går den fortfarande bra?
 

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Ådalen
Hoj
Ktm 790 adventure
Ojdå hade visst glömt att jag startade denna tråd. Det har nu löst sig. Min kontakt på verkstaden fick tag på en lågmilad utbyteslåda, så nu fungerar allt som det ska igen. Har dock inte hittat något svar på den ursprungliga frågeställningen.....
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top