Cb400 går dåligt

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Min Honda cb400n -81 började gå sämre i slutet av förra säsongen. Det hände från ena dagen till den andra. Symptomen är: väldigt låg tomgång, tveksam, ryckig acceleration, och toppfarten max 80, kraftlös. Hackar lite till och från, känns som den inte får bränsle. Men bränslet rinner som det ska från tanken.
För ett par veckor sen bytte jag tändspole, kablar, kabelskor och tändstift. För säkerhets skull tömde jag tanken och fyllde på ny bensin. Först märktes ingen skillnad alls, men efter några kilometer började det lossna, accet kom tillbaka, toppfarten också och den gick hur bra som helst. Ett tag. Precis när jag trodde problemet var löst, började den hacka och tvärdog därefter. Stendöd. Inget hände när jag tryckte på startknappen, inte ett liv, startmotorn rörde sig inte. Jag trodde batteriet hade dött, så jag började plocka av sidokåpan och drog ut batteriet. Bestämde mig för att testa en sista gång, och hojen hoppar igång igen. Körde direkt hemåt, men det gick trögt. Max 80, och den ville dö på tomgången.
Vad kan ha hänt? Är det mening att fortsätta byta elprylar, återstår väl likriktaren/rectifier, cdi-box eller vad mer? Kan det vara kortslutning nånstans? Glapp, okontakt? Nån som känner igen symptomen? Den startar lätt, men går inte bra.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Brist på laddning gissar jag.

Men mer konkret, kan det vara generatorn? Hojen har ju bara gått drygt 4000 mil, den borde väl hålla längre än så? Sen borde väl laddningslampan lya om generatorn inte laddar, och det gör den inte.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Byt hoj, problem solved :hihi
Det finns de som har en tillräckligt stor och inte behöver äga en literhoj som kompensation..:)

Ladda batteriet och pröva om det hjälper.
Soppakranen fungerar? Prova med den i res läge så att det inte ska krävs vakuum för att den ska funka
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Det finns de som har en tillräckligt stor och inte behöver äga en literhoj som kompensation..:)

Ladda batteriet och pröva om det hjälper.
Soppakranen fungerar? Prova med den i res läge så att det inte ska krävs vakuum för att den ska funka

Det rinner faktiskt av sig själv, jag har tömt tanken genom att öppna soppakranen och låta det rinna ut. Men så kanske det inte ska vara..?
Men eftersom hojen tvärdog och elstarten inte fungerade var jag mer inne på elfel, kanske batteriet som du nämner. Hur är det, kan ett dåligt batteri påverka hojens prestanda under färd, eller går strömmen direkt från generatorn till tändspole osv?

För övrigt är jag helt nöjd med denna 400, används som stugmoppe på landet för kortare nöjesturer och till Konsumbutiken ibland. Precis lagom stor för detta.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
I och med att den helt plötsligt dör på tomgång och är trött så är jag hyfsat säker på att den är i behov av en förgasarrengöring (tätt lågfartsmunstycke och/eller sprickor i membran pga ålder) Plocka ner och rengör förgasarna, kolla så att insugspackningar etc inte har torrsprickor också.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
I och med att den helt plötsligt dör på tomgång och är trött så är jag hyfsat säker på att den är i behov av en förgasarrengöring (tätt lågfartsmunstycke och/eller sprickor i membran pga ålder) Plocka ner och rengör förgasarna, kolla så att insugspackningar etc inte har torrsprickor också.

Insugningsgummina borde det inte vara. Jag testade att spraya startgas rund där medan motorn gick på tomgång, varvtalet borde väl ändras om den drar i sig startgas under gång?
Plocka ner förgasarna låter som ett stort projekt, får nog vänta till semestern när man har tid. Sen lär det väl vara svårt att få tag i delar till en så pass gammal modell, var hittar man membran och munstycken till en -81:a?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Sen lär det väl vara svårt att få tag i delar till en så pass gammal modell, var hittar man membran och munstycken till en -81:a?

Dessa gamla radfyror är, enkelt uttryckt, i trafik så länge de håller. Det är löjligt dyrt att renovera och köpa nya delar när det är fyra st av allt. En uppsättning insugsgummin spräcker kalkylen omgående. Membran kan kosta 2000,- för alla fyra.

Det är därför encylindriga hojar från samma tid håller priserna bättre, du kan skaffa en ny förgasare av "valfri" sort om det behövs. En kolv, en honing osv osv
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Eeh... "Dessa gamla radfyror..." CB400N:en som jag körde en kort stund för lääänge sedan var i.a.f. den en parallell-twin.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Dessa gamla radfyror är, enkelt uttryckt, i trafik så länge de håller. Det är löjligt dyrt att renovera och köpa nya delar när det är fyra st av allt. En uppsättning insugsgummin spräcker kalkylen omgående. Membran kan kosta 2000,- för alla fyra.

Det är därför encylindriga hojar från samma tid håller priserna bättre, du kan skaffa en ny förgasare av "valfri" sort om det behövs. En kolv, en honing osv osv

Det är, som någon påpekar, mycket riktigt en parallelltwin. Jag köpte en sån just för att undvika de mer komplicerade radfyrorna. Men det kanske är illa nog med två cylindrar. Delar är svårt att få tag i, och det man hittar kostar tusenlappar. Att byta ut lite elprylar kostar mycket mer än hojen är värd.
Det är nog som du säger en engångshoj". Kul så länge allt fungerar, men när det börjar krångla är det skroten som gäller. Får väl hoppas på att jag hittar nåt billigt fel, glappkontakt eller dåligt batteri eller nåt sånt.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Har nu också bytt likriktare/laddningsregulator utan någon förbättring. Har också bytt säkringar, och filat på detaljer som batteriets jordkabel och liknande för att undvika jordningsfel. Inget hjälper. Så nu återstår bara två saker till så har jag bytt alla laddnings/tändningsprylar: cdi-boxen och generatorn.

Hjälper inte det heller återstår att börja riva ner förgasarna, även om jag är övertygad om att problemen ligger på el-sidan.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Att ta loss och göra rent förgasarna är kanske den första åtgärden man gör på en 35år gammal hoj. Om inte annat för att veta att det är jysst och för att förebygga långa promenader :)
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
I och för sig, men i och med att problemet kom plötsligt, från ena dagen till den andra, så känns det som att förgasarna är mindre troligt. Sen verkar det väldigt komplicerat, det är nog större fel ett den går ännu sämre efter att jag plockat isär och satt ihop dem...
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Insugningsgummina borde det inte vara. Jag testade att spraya startgas rund där medan motorn gick på tomgång, varvtalet borde väl ändras om den drar i sig startgas under gång?
Plocka ner förgasarna låter som ett stort projekt, får nog vänta till semestern när man har tid. Sen lär det väl vara svårt att få tag i delar till en så pass gammal modell, var hittar man membran och munstycken till en -81:a?

David Silver Parts i England har delar till din hoj bland annat renoveringssatser till dina förgasare och insugsgummin.

https://www.davidsilverspares.co.uk/CB400NB-SUPER-DREAM-1981/

PCRK CB400N_large.jpg

Hoppas att du får ordning på hojen.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
I och för sig, men i och med att problemet kom plötsligt, från ena dagen till den andra, så känns det som att förgasarna är mindre troligt. Sen verkar det väldigt komplicerat, det är nog större fel ett den går ännu sämre efter att jag plockat isär och satt ihop dem...[/QUODetTE

Ja det är möjligt att du inte klarar det, men då bör du lämna in hojen för förgasarrengörning i.s.f. att blunda för en behövlig åtgärd... Det löser inga problem.
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
David Silver Parts i England har delar till din hoj bland annat renoveringssatser till dina förgasare och insugsgummin.

https://www.davidsilverspares.co.uk/CB400NB-SUPER-DREAM-1981/

View attachment 430927

Hoppas att du får ordning på hojen.

Tack. Det där skulle kunna vara nåt, rätt överkomligt pris också. Man vill ju inte lägga hur mycket som helst på en gammal 400. Får bli nästa steg om det inte hjälper att byta tändprylar, återstår bara att byta cdi-box och stator som jag har liggande sen tidigare.
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Kanske missat det i något inlägg, men...

Kanske två flottörhus fulla med vatten?
Vad händer om du ger full rulle från låga varv? Varvar den villigt för att sen tappa kraft efter något speciellt varvtal eller belastning? Kanske membran eller munstycke isf.
Går den att smyga upp i fart utan att den hickar till?
Är stiften torra eller blöta?

Min DR betedde sig på ett liknande sätt, men där var det membranet som ibland inte lyfte trottlen som det skulle. Då blev den orkeslös och med fruktansvärt dålig toppfart. Felet kom och gick. Däremot påverkades (av naturliga skäl) inte tomgången.

Börja iaf med att tömma flottörhusen och se om där finns vatten som stör gången. På vissa förgasare så hämtas bränslet från olika höjd i flottörhuset. Något av munstyckena kanske badar i vatten.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Kanske missat det i något inlägg, men...

Kanske två flottörhus fulla med vatten?
Vad händer om du ger full rulle från låga varv? Varvar den villigt för att sen tappa kraft efter något speciellt varvtal eller belastning? Kanske membran eller munstycke isf.
Går den att smyga upp i fart utan att den hickar till?
Är stiften torra eller blöta?
Stiften är torra. Det är svårt att säga om problemen finns när man smyger upp i fart, då märks inte ryckigheten på samma sätt. Det är mer påtagligt när man gasar fullt.

Min DR betedde sig på ett liknande sätt, men där var det membranet som ibland inte lyfte trottlen som det skulle. Då blev den orkeslös och med fruktansvärt dålig toppfart. Felet kom och gick. Däremot påverkades (av naturliga skäl) inte tomgången.

Börja iaf med att tömma flottörhusen och se om där finns vatten som stör gången. På vissa förgasare så hämtas bränslet från olika höjd i flottörhuset. Något av munstyckena kanske badar i vatten.
Ska testa detta också, även om det känns mindre troligt eftersom jag alltid tömmer flottörhusen till vinterförvaringen. Och jag har ju också tömt tanken helt och fyll på ny bensin för ett par veckor sedan.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Du har inte kollat batteriet? Ja, all ström går via batteriet även under färd. Vad har du för slags batteri? Slutet? Öppet? Om öppet, kollat vätskenivån? I vilket fall, mätt spänningen med: -allt av, -lysena på, -lysen samt motorn på och olika varvtal?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top