Byte av bromspump problem

Mickegsx750

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
Eslöv
Hoj
1983 Suzuki gsx750es
Hej
Har idag bytat bromspump på min gamle härk och har nu problem att jag inte får upp trycket i systemet.
Har luftat som en idiot även uppe vid pumpen, men får inget tryck.
Kommit massa luft men sen har jag pumpat ganska länge utan att kunna se att jag har luft
och ändå får jag inget tryck.
Bromsar överhuvudtaget inte.
Vad gör jag för fel?
 

Tobias.v.nyberg

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2011
Ort
Trollhättan
Hoj
Såld: 1998 Honda CBR 1100 XX. Yamaha XT 1200Z Super Tenere, BMW R1200RT -10
Försök med att fylla systemet med olja nerifrån luftnippeln. Kan vara luftficka på ett omöjligt ställe.
Alternativet att du lossar lite på banjo kopplingen samtidigt som du bromsar lite och ev luft försvinner.
Kan var meckigt att få ut all luft.
 

Mickegsx750

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
Eslöv
Hoj
1983 Suzuki gsx750es
Hej
Provade med flaska och slang att fylla nerifrån, men gick inte att få i nåt.
Ska det gå lätt att fylla nerifrån?
Provade nu att pumpa utan slangen i uppe vid pumpen och där kommer olja i jämnt litet flöde.
Ska här komma mycket utan slangen i?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag vet inte vad du gör för fel.....
Jag gör så här:
På luftningsnippen på oket en plastslang som går uppåt över en stege och sedan ner i flaska på stegen, över bromsoket. Så det blir övertryck på luftningsnippeln.
Sedan är det bara att pumpa med bromshandtaget och fylla på mer bromsvätska i bromsvätskebehållaren allt efter som.
Det tog väl ca 1/4 liter bromsvätska påfyllt i bromsvätske behållaren innan det slutade komma enstaka luftbubblor i slangen från luftningsnippeln.
Det var bromsoket direktanslutet till bromspumpen.
Det andra oket som är anslutet via en bromsslang från 1a oket över hjulet / stänkskärmen ner till 2a oket.
Lätt få bubblor i den där slingan över framhjulet.
Så jag skruvade loss 2a oket och hängde upp det i höger styre. Sedan
på luftningsnippen på 2a oket en plastslang som går uppåt över en stege och sedan ner i flaska på stegen, över bromsoket. Så det blir övertryck på luftningsnippeln. Från flaskan när slangen är fylld med bromsvätska.
Sedan är det bara att pumpa med bromshandtaget och fylla på mer bromsvätska i bromsvätskebehållaren allt efter som.
Det tog väl ca 1/4 liter bromsvätska påfyllt i bromsvätske behållaren innan det slutade komma enstaka luftbubblor i slangen.

För att fylla på nere vid oken behövs en spruta, så man kan trycka in bromsvätskan i oket.
Var får man tag på en sådan spruta ?
Undrar jag ?
 
Last edited:

Mickegsx750

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
Eslöv
Hoj
1983 Suzuki gsx750es
okej
Kan testa detta oxå, konstiga är att det kommer så lite olja när man öppnar nipplen fast man har pumpat jädra massa gånger.
Såg ett klipp om en som hade flaska med slang som man satte nere på oket och pressade upp oljan den vägen, problemet är att jag lyckas inte pressa i nåt alls.
Har jag kanske inte öppnat nipplen tillräckligt
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Vad har du för grejer? Vad är det för ok och vad är det för pump?

Du kan inte pressa i nerifrån utan tryck, Så du behöver en stor spruta att pressa i vätskan med. Jag brukar suga igenom systemet med en vacuumpump när det är tomt, sen blöder jag det sista som vanligt med handtaget. Funkar finfint. Men jag har varit med om bromssystem som det känns som att det är helt omöjligt att få tryck i, sen helt plötsligt så händer det. Ibland händer det inte :/
 

Mickegsx750

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
Eslöv
Hoj
1983 Suzuki gsx750es
Köpte ett set på Ebay både broms och koppling så det är ett noname. Men borde funka ändå.
Bytade alla slangar förra året till stålomspunna och inga problem alls att lufta.
Men ville ha nya handtag då mekanismen till handbromslampan funkade som kyss mig.
Men nu händer det nästan inget alls känner ingen skillnad alls att det blir tryck.
Som sagt plockade av banjoskruven uppe vid pumpen för att se om den pumpar olja och det gör den men
det rinner, sprutar inte ut.
Vet inte hur flödet ska vara om det ska vara bra tryck, för isåfall vet jag felet.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
När man trycker på handtaget ska det stå som en stråle piss ut genom hålet. Rinner det bara så är det nåt fel.
 

Mickegsx750

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
Eslöv
Hoj
1983 Suzuki gsx750es
misstänker oxå att trycket är för dåligt.
Problemet att returnera o få en ny tar lång tid, så blir att köpa nytt set av bättre kvalitet

- - - Updated - - -

misstänker oxå att trycket är för dåligt.
Problemet att returnera o få en ny tar lång tid, så blir att köpa nytt set av bättre kvalitet
 

Mickegsx750

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
Eslöv
Hoj
1983 Suzuki gsx750es
Någon som vet var man kan hitta nåt liknande till ett bra pris.
Hittar bara denna sort när jag letar på Ebay.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Micke, vilken diameter på bromskolv köpte du? För liten kolv = noll tryck

Har du gått från en 20mm pump till en 14 mm så har vi problemet, 14 mm är på tok för lite för en hoj med dubbla 4-kolvsok.

Jag har en 13 mm pump till mitt 6-kolvsok vilket är farligt att köra med, kan utan problem trycka handtaget enda in till styret även om det resulterar i framhjulslåsning. Har du då två ok med större kolvar än mig och har råkat köpa en 14 mm bromspump ja då får du nog tryck in handtaget 180 grader innan du får tryck.
 
Last edited:

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Micke, vilken diameter på bromskolv köpte du? För liten kolv = noll tryck

Har du gått från en 20mm pump till en 14 mm så har vi problemet, 14 mm är på tok för lite för en hoj med dubbla 4-kolvsok.

Jag har en 13 mm pump till mitt 6-kolvsok vilket är farligt att köra med, kan utan problem trycka handtaget enda in till styret även om det resulterar i framhjulslåsning. Har du då två ok med större kolvar än mig och har råkat köpa en 14 mm bromspump ja då får du nog tryck in handtaget 180 grader innan du får tryck.
Originalpumpen på bland annat de första r1:eek:rna, kawasaki zx6r 03-04 och gsxr1000 k3-k4 var just 14mm... :tungan Så pumpstorleken är inte bekymmret, snarare att det är en noname kinabroms.

Har du en 13mm radialpump på din hoj så gör handtagets utväxling att den känns mjukare än en vanlig axial 13mm bromspump
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Originalpumpen på bland annat de första r1:eek:rna, kawasaki zx6r 03-04 och gsxr1000 k3-k4 var just 14mm... :tungan Så pumpstorleken är inte bekymmret, snarare att det är en noname kinabroms.

Har du en 13mm radialpump på din hoj så gör handtagets utväxling att den känns mjukare än en vanlig axial 13mm bromspump

Att det skulle vara en noname kinabroms är ju ingen anledning.

Pumpstorleken (borr och slaglängd) måste spela in, du kan ju inte montera en pump från en trampcykel på en sporthoj med gott resultat. Större borr möjliggör kortare slag och vise versa.

Och min pump är axiell, får inte plats med en radiell.
 
Last edited:

Mickegsx750

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
Eslöv
Hoj
1983 Suzuki gsx750es
Okej
Kan ju vara så men borde väl ändå kunna lufta systemet även om den är för liten.
Tror det är nåt fel på kolven, då jag skruvar bort banjoskruven vid pumpen och pumpar men kommer bara ett svagt flöde.

Ingen som vet var man kan köpa ett nytt set, som inte kostar skjortan.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Höll på att lufta mig tokig på polarens hoj med exakt en sådan pump. Men till slut visade sig att det var för dåligt flöde i den, dvs den flyttade för lite olja.
Vi satte dit en originalpump från en suzuki, då funkade det direkt, och sen flyttade över greppen så det blev snyggt ändån.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Mickegsx750

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
Eslöv
Hoj
1983 Suzuki gsx750es
det hade varit en lösning men tyvärr passar inte grejorna att flytta över, men möjligt man skulle kunna hitta en
pump som grejorna passar till.
Men sen ska väl detta var gjort för att kunna användas inte bara titta på
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Köp en begagnad. Du kan hitta en radial pump från en R1, CBR eller ZX för lite pengar på blocket. Jag köpte en CBR1000RR pump med slangar och ok med klossar för 1000:- på Ebay. Funkar klockrent.
 

Mickegsx750

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
Eslöv
Hoj
1983 Suzuki gsx750es
Tack för tipset ska kolla.
Mailar med dom jag köpte den av.
Men får bara dumma frågor hela tiden så nu är jag trött på dom.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top