Pulserande bromsar trots nya skivor och belägg

johl

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Kil
Hoj
Suzuki GSF 1200 2000
Gäller Suzuki Bandit 1200 -00
Jag har problem med att hela cykeln skakar när jag bromsar med frambromsen. Då jag trodde att det var skivorna så köpte jag nya och bytte dessa samt bytte belägg och bytte även bromsvätska. Tyvärr försvann inte fenomenet utan känns i alla hastigheter. Jag upplever inte att bromshandtaget pulserar.

Fenomenet är extremt tydligt och det har gått så långt att det är pinsamt att stanna vid t.ex. rödljus eftersom hojen niger ett par gånger i sekunden. Ju snabbare jag åker, desto tätare pulserar det, och det märks både vid lätt och stenhård inbromsning.

Vad kan vara fel?
Jag har några teorier, men vet egentligen inte om följande saker kan orsaka problemet:
* Bromsslangarna har svällt invändigt?
* Luft i bromsarna. Jag luftade givetvis när jag bytte vätska och jag tyckte att det inte kom ut någon luft när jag var klar, men jag är ganska grön på att meka och kan ju därför ha gjort fel.
* Oval fälg?
* Styrlager? Jag har ryckt i framgaffeln och om det är något glapp så måste det vara otroligt lite (men det kanske räcker?)

Slutligen kan jag tillägga att jag plockade bort båda framoken igår och "konditionerade" kolvarna (matade ut och tryckte tillbaka med en tång) och provkörde. Jag kände fortfarande att bromsarna pulserade, men inte alls lika mycket. Och bettet kändes mycket bättre. Jag har inte kört någon riktig tur sen dess, men jag tycker att det indikerar att problemet bör sitta i oken, slangarna eller bromshandtaget. Har expertisen på sporthoj några teorier?
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Har du testat att snurra framdäcket i luften för att se om den snurrar jämnt o fint utan wobbelt etc?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Pulsering betyder rörelse. De statiska oken, slangarna, vätska etc är inte orsaken. Orsaken är antingen skivor, fälg, hjullager eller däck. Lossa lite på hjulaxeln i fram, fjädra gaffeln och bromsa lätt (skjut hojen manuellt utan att köra), dra åt hjulaxeln igen. Avfetta skivorna igen och lyft framhjulet och kör några varv med Scotch Brite t.ex. 7440. Bättre, sämre eller lika?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Va de nya skivorna helt rostfria? Jag frågar för man vet aldrig hur de förvarats på firman som sålde dem de bör lev med tunn oljefilm.
Kontrollera skivorna minutiöst noga leta efter små porer i skivorna för de kan ha varit rostiga som slipats bort innan de skickats till dig.
 

johl

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Kil
Hoj
Suzuki GSF 1200 2000
philleee: När jag snurrar framdäcket med "lagom" kraft så kommer det inte ens ett varv. Jag gissar att det är beläggen som ligger emot. Dock rullade det lite lättare igår innan vi skruvade bort oken och konditionerade kolvarna. Varför det är mer svårrullat idag vet jag inte.

andersbrink: Jag provade det du skrev (lossade hjulaxeln, rullade och bromsade, drog åt axeln samt avfettade skivorna och körde på med scotch brite. Det blev ingen skillnad alls.

Boost 3: När jag fick skivorna var de helt rostfria, men om någon har slipat av rost innan de skickades har jag ingen aning om. Jag känner mig inte kompetent nog att avgöra om det finns små porer osv i skivorna, för mitt lekmannaöga ser det "fint" ut.

Efter att jag gjorde det som andersbrink uppmanade mig till så provade jag hojen på en kort tur (ett par kilometer bara). Bromsarna biter fortfarande väldigt mycket bättre än tidigare (pga "kolvkonditioneringen" igår), men jag känner att pulseringen är kvar, och jag tyckte att fenomenet blev värre redan på den korta turen.

Jag upplever när jag kör hojen att vägen är "bucklig" med en bula kanske varje eller varannan sekund när jag kör i landsvägshastighet. I den hastigheten måste hjulen rotera ett antal varv (typ man kör i 70 km/h vilket är ca 19.5 m/s och hjulets omkrets är ca 2 meter vilket ger att det roterar i närheten av 10 varv per sekund). Det KAN ju vara ett hjärnspöke eftersom jag försöker känna efter och hitta fel när jag kör.

Kan jag på något hyfsat enkelt sätt avgöra om fälgen eller däcket är boven?
 

JensGix

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2011
Ort
Hemma
Hoj
GSX-R 750 -85, RD 350 LC -81, YZ 465 -80, NSR 250 -90
Du har säkert kollat det men ändå; hamnade nya skivorna kloss mot fälgen när du monterade dem? Inte tjock färg som pulverlack tex på några av fälgens bulthål och inte på andra?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
När mina skivor blev rostiga under beläggen efter vinterdvala så pulserade den utan dess like. Jag kunde inte bromsa bort de sista porerna i skivorna på flera mil. Jag tog lös ena skiva och flyttade den ett halvt varv vs den på andra sidan då blev pulserandet halverat. Nu flera hundra mil senare är det nästan helt borta.
Porer i skivan ska du kunna se med blotta ögat de är som små nålstick i skivorna på ett specifikt sälle på skivan.
Om bromsarna ligger på lite så brukar de betro på endera kärvande bromsoksplunchar eller så har bromsslangen inploderat. Om en bromsslang inploderar så kan man bromsa för då trycks innanmätet på slangen ut men när man släpper bromsen så kollapsar slangen så oljan inte kan åka bakåt i slangen, de blir typ en backventil av slangen.

Kan de va så jäkligt att bromsarna ligger på så mycket att nya skivorna slagit sig av värmeslag? Bryt isär beläggen så framhjulet snurrar lätt och snurra runt det med händerna så ser du om skivorna kastar i sidled.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Orginal eller piratskivor? Har varit med tidigare om att suzuki-pirat-skivor, handlade från mc-shopen var sneda vid leverans
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Krokigt hjul? Fick det på min hoj och kände nada när jag körde annat än att det pulserade i styret/handtaget när jag bromsade. Provade att byta skivor, belägg, hjullager, byta bromsvätska, lufta, motionera ok osv först men inget hjälpte. Kollade genom hjulet och såg inga skador men hjulet "ormade" sig lite när det roterade och med nytt hjul fungera allt perfekt igen.
 

johl

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Kil
Hoj
Suzuki GSF 1200 2000
Du har säkert kollat det men ändå; hamnade nya skivorna kloss mot fälgen när du monterade dem? Inte tjock färg som pulverlack tex på några av fälgens bulthål och inte på andra?

Det där har jag faktiskt inte kollat. Det lägger jag till i listan.

När mina skivor blev rostiga under beläggen efter vinterdvala så pulserade den utan dess like. Jag kunde inte bromsa bort de sista porerna i skivorna på flera mil. Jag tog lös ena skiva och flyttade den ett halvt varv vs den på andra sidan då blev pulserandet halverat. Nu flera hundra mil senare är det nästan helt borta.
Porer i skivan ska du kunna se med blotta ögat de är som små nålstick i skivorna på ett specifikt sälle på skivan.
Om bromsarna ligger på lite så brukar de betro på endera kärvande bromsoksplunchar eller så har bromsslangen inploderat. Om en bromsslang inploderar så kan man bromsa för då trycks innanmätet på slangen ut men när man släpper bromsen så kollapsar slangen så oljan inte kan åka bakåt i slangen, de blir typ en backventil av slangen.

Kan de va så jäkligt att bromsarna ligger på så mycket att nya skivorna slagit sig av värmeslag? Bryt isär beläggen så framhjulet snurrar lätt och snurra runt det med händerna så ser du om skivorna kastar i sidled.

Nålstick ska jag också leta efter. Och det där med att slangen imploderar hade jag med i min ursprungliga lista, jag kanske borde ta och byta dem för säkerhets skull. Är det säkert att jag ser om skivorna kastar? Jag trodde toleranserna var så små att man måste mer eller mindre mäta för att se om de har slagit sig. Men jag ska absolut bända isär beläggen och provsnurra för att se om något märks.

Orginal eller piratskivor? Har varit med tidigare om att suzuki-pirat-skivor, handlade från mc-shopen var sneda vid leverans

Det är tyvärr piratgrejer. Dock tror jag i nuläget att ursprungsfelet inte är skivorna eftersom fenomenet är identiskt med förra uppsättningen skivor.

Krokigt hjul? Fick det på min hoj och kände nada när jag körde annat än att det pulserade i styret/handtaget när jag bromsade. Provade att byta skivor, belägg, hjullager, byta bromsvätska, lufta, motionera ok osv först men inget hjälpte. Kollade genom hjulet och såg inga skador men hjulet "ormade" sig lite när det roterade och med nytt hjul fungera allt perfekt igen.

En sån sak som att hjulet är krokigt är en mycket intressant sak att kolla upp. Var det fälgen som hade fått sig en smäll eller kan däcket orsaka såna symptom?

För övrigt har jag knapert med tid på vardagarna så jag hoppas kunna börja felsöka igen till helgen.

** EDIT ** Jag kom precis på att jag ska åka bort till helgen så det dröjer nog tyvärr ytterligare en vecka
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
En sån sak som att hjulet är krokigt är en mycket intressant sak att kolla upp. Var det fälgen som hade fått sig en smäll eller kan däcket orsaka såna symptom?

Problemet för mig var att jag inte hade något minne alls av att jag kört i något hål eller så nyligen. I mitt fall var det fälgen som blivit något något oval/sne men det märktes inte alls när jag körde.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Körde själv med krokig fälg ett tag (visade det sig sen) efter att ha blivit lätt påkörd bakifrån av en bil. Gick inte omkull och fick inte punka men märkte det så småningom i form av obalans i högre farter, dock märktes det aldrig under bromsning. Det var som sagt bakhjulet detta så kan tänkas det inte är relevant här.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Man ser tydligt om skivorna kastar i sidled om man bara hissar upp hojen i fram och snurrar hjulet. Faktum är att alla mina framskivor jag har haft genom åren har kastat lite typ 1-1,5mm. De har underligt nog inte gett pulserande broms. De som varit snett är själva stålskelettet inte yttre slitbana! Nitarna tar upp de mesta av de flexandet.
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Tack för hjälpen Boost 3! :tummenupp
Köpte mig en gsxr750 K3 i höstas och funderat på vad det kunnat bero på när det kändes som att skivorna var "hala" på ett ställe vilket orsakade ett besvärligt "skuttande" men inga som helst vibrationer i bromshandtaget. Prövade att rotera ena skivan ett halvt varv och det blev mycket bättre, så det var helt klart rost på skivorna som var problemet.
 
Last edited:

johl

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Kil
Hoj
Suzuki GSF 1200 2000
Jag vill bara passa på att nämna att jag uppskattar all hjälp här och kommer snarast möjligt att prova flera av tipsen. Anledningen till att jag inte har gjort det än är för att vi tog en tur till Spanien och som blev väldigt lång (tänkte vara där två veckor vilket i sig är lång tid, men sen hamnade vi mitt i SAS-strejken vilket gjorde att vistelsen blev 18 dagar). Så nu måste jag vila upp mig efter semestern :fyllisar
 

Raderad medlem 61114

Guest
Gött! Kom ihåg att uppdatering av framförallt lösningen av ditt problem är viktigt! För det som hjälper dig, kommer att om det dokumenteras här hjälpa hundratals andra som googlar när de har samma problem :fakta:tummenupp
 

suzukipojken86

Det löser sig nog
Gick med
28 Oct 2007
Ort
karlstad
Hoj
hojlös
Jag hade en framfälg som var platt på ett ställe, det som var för mej var att det kändes som värst i hastigheter under 100, det slog så mycket att man ville liksom inte använda frambromsen. // Robert
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag tror inte att avfettning räcker för att få ren skivor och belägg utan jag tror att du måste använda bromsrengöring, typ Brakleen.

Tänk på att inte spruta bromsrengöring på något hett bara, det blir giftiga ångor då.

Du har inte ABS på den? Det kanske kan vara något fel där?

Mvh,
Ingvar
 

johl

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Kil
Hoj
Suzuki GSF 1200 2000
Jag hade en framfälg som var platt på ett ställe, det som var för mej var att det kändes som värst i hastigheter under 100, det slog så mycket att man ville liksom inte använda frambromsen. // Robert

Hur upptäckte du att fälgen var platt på ett ställe? Måste man kränga av däcket eller går det att se på något annat sätt?

Jag tror inte att avfettning räcker för att få ren skivor och belägg utan jag tror att du måste använda bromsrengöring, typ Brakleen.

Tänk på att inte spruta bromsrengöring på något hett bara, det blir giftiga ångor då.

Du har inte ABS på den? Det kanske kan vara något fel där?

Mvh,
Ingvar

Nej, jag har inte ABS så det kan i alla fall uteslutas :)
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top