Extra solskydd visir

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Hallå,

ÄR det någon som har något tips om det går att få tag i en extra "streamer" längst upp på visiret så det inte blir så stort ljusinsläpp. Kanske är ljuskänslig men körde en 40 mil igår och solen låg på mycket i ögonen och blev rätt trött av det. Sett att F1 förarna har någon typ av reklam på visiret men det kanske har en funktion också. Ja jag har ett mörkt visir men känner att det hade varit gött att kunna skärma av en del upptill ändå så man slipper åka med handen framför för att blockera solljuset.

Letat på ebay men inte hittat något. Vet inte riktigt vad det heter på engelska heller iof.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Jag tog rester från solfilmen jag satte på sovrumsfönstret och satte i överkanten på Shoie visiret. Har kört såhär i flera år och har inte fått solsting ännu.

Fördelen är väl att jag inte har solglasögon eller extra visir för kvällar/nätter och långa tunnlar när man är i alperna.

1.JPG

Annars är det ju bara smeta på en dekal som racing förarna gör.

Helmet-38_JPG-800x499.jpg
 
Last edited:

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Helmet visor sunstrip hette det visst också blev en monster historia från ebay. Tack för snabb hjälp!
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Annars så är ju hjälmar med ett inre solvisir ganska vanligt idag och jag skulle inte längre välja en hjälm utan detta.Men om ett mörkt eller helt svart ytter visir inte hjälper så vete fasiken hur det blir med resten av sikten.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Annars så är ju hjälmar med ett inre solvisir ganska vanligt idag och jag skulle inte längre välja en hjälm utan detta.Men om ett mörkt eller helt svart ytter visir inte hjälper så vete fasiken hur det blir med resten av sikten.

Vissa menar att en hjälm med inre visir skyddar sämre, pga av urtaget i frigoliten där visiret fälls upp. Dvs, då fungerar inte kompressionsdämpningen av frigoliten vid en ev krasch som det ska, utan frigoliten kollapsar istället.

Arai har förvisso en variant där solskyddet sitter utanpå visiret, som då inte påverkar frigolitskalets struktur och därmed inte heller stötupptagningsförmågan:

http://www.webbikeworld.com/r5/arai-pro-shade-review/
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Vissa menar att en hjälm med inre visir skyddar sämre, pga av urtaget i frigoliten där visiret fälls upp. Dvs, då fungerar inte kompressionsdämpningen av frigoliten vid en ev krasch som det ska, utan frigoliten kollapsar istället.

Arai har förvisso en variant där solskyddet sitter utanpå visiret, som då inte påverkar frigolitskalets struktur och därmed inte heller stötupptagningsförmågan:

http://www.webbikeworld.com/r5/arai-pro-shade-review/
Det är ju något man ofta hört och som säkert stämde i början med de första hjälmarna som kom med inbyggda solvisir. Frågan är hur bra det stämmer på hjälmar idag. Hjälmar med solvisir kompenseras ju i materialet för utrymmet som visiret tar.

I Sharp-tester så får hjälmar med inbyggda solvisir från Caberg bättre resultat än flera toppmodells-hjälmar från t ex Shoei och Arai.

Sen kan ju visiret och manöveranordning ge en liten viktökning på hjälmen. Hur mycket det i sin tur skulle kunna påverka vid en olycka är oklart.
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Jag frågade efter en sådan bit dedikerad tejp-bit för några årsedan på mcmässan och dom hade ingen aning om att "somliga" använde sånt... Jag vande mig rejält vid en sådan sol-strip sedan jag tävlade i karting för massa årsedan. Jag fick en bit svart som jag skunde klippa till iaf, den har suttit där sedan dess men ser inte så snygg ut längre :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Eltejp på insidan visir syns inte och är billigt! Men klart bästa solskyddet är crosshjälm (skärmen)
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
eller köp hjälm med inbyggt solvisir..

http://billyscrashhelmets.co.uk/wp-content/uploads/2014/11/caberg-duke-legend-matt-crash-helmet.jpg

har en liknande modell och det är såå jäkla gott med det extra solvisiret innanför vanliga visiret. går dessutom att fälla upp och ner som man vill. så det är ju liksom ej permanent framme.

Det är inte tillräckligt enligt mig. Ett solvisir precis som solglasögon funkar finfint en vanlig solig dag, men när solen ligger riktigt lågt och nära horisonten så är den där solstrippen riktigt bra, man liksom lutar fram huvudet en gnutta för att solen ska hamna bakom. Har alltid haft det på mina hjälmar.
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Tjohej! Tänkte uppdatera hur det extra solskyddet blev när det monterades idag. Blev skitnöjd. Kanske kunde varit lite bredare men wtf. :)

20160516_192854.jpg
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top