Monster Energy Grand Prix de France 2016

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur svårkörda är MotoGP hojarna ?

Honda 5 startar 4 kraschar 80% kraschar (MM kraschade men i mål, dvs 3 poäng ! :))
Ducati 8 startar 4 kraschar 50% kraschar
Yamaha 4 startar 1 kraschar 25% kraschar
Suzuki 2 startar 0 kraschar 0% kraschar
Aprilia 2 startar 0 kraschar 0% kraschar (t.o.m. BAUTISTA kommer i mål :) )

Om jag räknat rätt, har jag räknat fel, säg till så jag kan rätta !
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Honda 5 startar 4 kraschar 80% kraschar (MM kraschade men i mål, dvs 3 poäng ! :))
Ducati 8 startar 4 kraschar 50% kraschar
Yamaha 4 startar 1 kraschar 25% kraschar
Suzuki 2 startar 0 kraschar 0% kraschar
Aprilia 2 startar 0 kraschar 0% kraschar (t.o.m. BAUTISTA kommer i mål :) )

Om jag räknat rätt, har jag räknat fel, säg till så jag kan rätta !

Antalat krascher verkar bero mer på le mans 15år gamla beläggning samt att michelin inte är riktigt lika förlåtande som bridgestone enligt förarna. Förra året gick 6 stycken omkull vilket är ganska många också även fast man hade egen elektronik och bridgestone så det är nog beläggningen som är boven.
 

hitman theswede

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2014
Ort
växjö
Hoj
2007 Yamaha Xt660x
Undrar om kalle krycka ångrar att han lämnade tech3?

Jämför Lorre förra racet och Rossi i detta racet i parc ferme. Båda i 2a plats intervjuer.

Lorenzo: "Buhuu jag är egentligen bäst...."

Rossi: "Lorenzo var bäst idag..."

Såg dokumentären med JL pinsamt att se han springa omkring å tacka folk som kört om rossi.
Spyr lite varje gång jag ser honom.
 

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Såg dokumentären med JL pinsamt att se han springa omkring å tacka folk som kört om rossi.
Spyr lite varje gång jag ser honom.

Hur lite spyr du när du ser Rossi efter att han började anklaga Marquez för att hjälpa Lorre samt frågade Pedrosa varför han kämpade emot så mycket i duellen mot Rossi?
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Såg dokumentären med JL pinsamt att se han springa omkring å tacka folk som kört om rossi.
Spyr lite varje gång jag ser honom.

Vilken dokumentär? Om det går så upp med en länk! Jag vill också se så jag kan nära mitt hat till karln. :smasha
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Måste beundra hans fighting spirit. Axeln ur led och foten bruten. Tanken ligger en meter från hojen. Ändå plockar han upp tanken och försöker få upp hojen för att köra vidare. Undrar hur hårt han slog i huvudet egentligen.
Sent from my Sputnik, totally lost in space

Antagligen så hårt att han inte hade en susning om vad som hänt sekunderna efteråt, vad läget var, att han vurpat under tävling.

(Jag ställde en gång upp i en boxningsmatch på skoj mot en svensk juniormästare i boxning. Helt plötsligt upptäcker jag att jag ligger på golvet på rygg omgiven av kompisarna som står runt om och tittar ner på mig.
Varför ligger jag på golvet? Varför står dom runt omkring och tittar på mig? Det var de första tankarna. Jag har inget minne alls av "matchen" som väl inte varade många sekunder.)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Antalat krascher verkar bero mer på le mans 15år gamla beläggning samt att michelin inte är riktigt lika förlåtande som bridgestone enligt förarna. Förra året gick 6 stycken omkull vilket är ganska många också även fast man hade egen elektronik och bridgestone så det är nog beläggningen som är boven.

Självklart är Le Mans banan och Michelindäcken det man skyller på hos Honda.
Där 4 av 5 förare kraschade.
Men om det var hela sanning, hur kommer det sig att hos Aprilia och Suzuki gick ingen förare omkull ? Tom BAUTISTA tar sig i mål ! :tummenupp :)

Och ska man jämföra Honda med ett märke som ligger på samma "nivå" i MotoGP, Yamaha,
Så hos Yamaha var det 1 av 4 förare som kraschade.

Min slutsats kvarstår,
Hondan är svårkörd med Michelin på dålig beläggning som på Le Mans.
Eller tvärtom.
Yamaha har löst inkörningsproblem med Michelin och den dåliga beläggningen på Le Mans bättre än Honda.
 

Smagatusk

Guest
Hur lite spyr du när du ser Rossi efter att han började anklaga Marquez för att hjälpa Lorre samt frågade Pedrosa varför han kämpade emot så mycket i duellen mot Rossi?

Hur påverkas din hjältebild av Lorenzo när han säger:

"The fact that they knew what I was going for and that they are Spanish has helped me and in another race they may have tried everything to overtake. Dani did well because he could have tried a crazy overtake. We are Spanish and the title remains in Spain. If it had been in Italy and with two Italians behind Rossi then it would have been the same."

http://totalbikers.com/t/rossi-it-was-a-spanish-stitch-up/1503
 

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Hur påverkas din hjältebild av Lorenzo när han säger:

"The fact that they knew what I was going for and that they are Spanish has helped me and in another race they may have tried everything to overtake. Dani did well because he could have tried a crazy overtake. We are Spanish and the title remains in Spain. If it had been in Italy and with two Italians behind Rossi then it would have been the same."

http://totalbikers.com/t/rossi-it-was-a-spanish-stitch-up/1503
Det påverkar mig inte alls, då det han säger är logiskt.

Om det hade varit Rossi (eller valfri italienare) som hade chans på mästerskapstiteln så hade ingen landsman försökt att köra om honom för kung och fosterland med risk för att bowla ut honom och bli uthängd i italiensk media och få skulden för att titeln gick till en spanjor istället. Troligtvis skulle till och med Iannone kunna behärska sig i en sån situation.

Dessutom kan jag tänka mig att Lorre inte drar sig för att ge "mästaren av mind games" lite att fundera på genom att göra ett sånt uttalande.

Slutligen ska man ju ha i åtanke att Rossi anklagade Marquez för att hjälpa Lorre redan efter racet på Philip Island, ett race där Marquez slog Lorre. När Rossi dessutom använde sin mediala makt för smutskasta Marquez så är det ju förståeligt att Marquez inte går in 110% för att slå Lorre, även om det så klart var det Rossi önskade få ut av hela spektaklet.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Självklart är Le Mans banan och Michelindäcken det man skyller på hos Honda.
Där 4 av 5 förare kraschade.
Men om det var hela sanning, hur kommer det sig att hos Aprilia och Suzuki gick ingen förare omkull ? Tom BAUTISTA tar sig i mål ! :tummenupp :)

Och ska man jämföra Honda med ett märke som ligger på samma "nivå" i MotoGP, Yamaha,
Så hos Yamaha var det 1 av 4 förare som kraschade.

Min slutsats kvarstår,
Hondan är svårkörd med Michelin på dålig beläggning som på Le Mans.
Eller tvärtom.
Yamaha har löst inkörningsproblem med Michelin och den dåliga beläggningen på Le Mans bättre än Honda.

Skulle väl inte säga att dom skyller det på banan men om man tappar så mkt som hondan gör i acceleration så måste förarna ta igen det på bromsningen vilket ökar risken mångfaldigt. Yamaha funkar visst överallt och Ducce ut och in i böj så dom klarar sig hyggligt. Suzuki klarade sig antagligen för att dom höll sig på hjulen längre än de andra och inte behövde jaga efter ett tag.
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Skulle väl inte säga att dom skyller det på banan men om man tappar så mkt som hondan gör i acceleration så måste förarna ta igen det på bromsningen vilket ökar risken mångfaldigt. Yamaha funkar visst överallt och Ducce ut och in i böj så dom klarar sig hyggligt. Suzuki klarade sig antagligen för att dom höll sig på hjulen längre än de andra och inte behövde jaga efter ett tag.

Låter som den förklaring som DP och MM har.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top