Monster Energy Grand Prix de France 2016

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...-edit- och det har ju helt klart hänt att förare gått från fabriksteam till fabriksteam tidigare, med Rossi som det tydligaste exemplet, men även exempelvis Casey Stoner (Ducati -> Honda), och nu senaste Jorge Lorenzo.
Jag är enig med Dig om att det kanske inte finns någon självklar kandidat för att hoppa in direkt från Moto2 till Yamahas fabriksstall. Zarco eller Rins då, men ingen av dom ger intrycket av en Alien in spe. Ännu.

PEsp? Han har ju pratat in sig för en flytt men kanske fortfarande kunde vara ett alternativ, om Vinales väljer att stanna hos Suzuki (vilket känns rätt logiskt).

Jo, Dina exempel har jag i åtanke men då gällde det väl mer rollen som försteförare i respektive team? När hoppade senast en "andreförare" från ett fabriksteam till ett annat?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Jag är enig med Dig om att det kanske inte finns någon självklar kandidat för att hoppa in direkt från Moto2 till Yamahas fabriksstall. Zarco eller Rins då, men ingen av dom ger intrycket av en Alien in spe. Ännu.

PEsp? Han har ju pratat in sig för en flytt men kanske fortfarande kunde vara ett alternativ, om Vinales väljer att stanna hos Suzuki (vilket känns rätt logiskt).

Jo, Dina exempel har jag i åtanke men då gällde det väl mer rollen som försteförare i respektive team? När hoppade senast en "andreförare" från ett fabriksteam till ett annat?

Enligt Poncharal så är ingen i moto2 tillräckligt framstående för att betraktas som alien däremot såg det mycket ljust ut i moto3 med Binder, Navarro, Fenati, Bulega, Bastianini och Quartararo.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vill man bättratt på teamkänslan i Yamaha kan man ju plocka in Stoner. .:3freak
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag är enig med Dig om att det kanske inte finns någon självklar kandidat för att hoppa in direkt från Moto2 till Yamahas fabriksstall. Zarco eller Rins då, men ingen av dom ger intrycket av en Alien in spe. Ännu.

PEsp? Han har ju pratat in sig för en flytt men kanske fortfarande kunde vara ett alternativ, om Vinales väljer att stanna hos Suzuki (vilket känns rätt logiskt).

Jo, Dina exempel har jag i åtanke men då gällde det väl mer rollen som försteförare i respektive team? När hoppade senast en "andreförare" från ett fabriksteam till ett annat?

Ah, missade att du skrev andreförare. Nä, det har man kanske inte gjort särskilt ofta men det tror jag beror mer på att andreföraren inte riktigt brukar vara rekryteringsmaterial på ett sätt som jag menar att Pedrosa är. Def. Pedrosa för Pol iaf.

Vad gäller Zarco så har han tydligen en option hos Suzuki för 2017. Hoppas även att Viñales väljer att stanna där, för Suzukis skull. Hade varit kul med ytterligare ett komplett konkurrenskraftigt team.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Ah, missade att du skrev andreförare. Nä, det har man kanske inte gjort särskilt ofta men det tror jag beror mer på att andreföraren inte riktigt brukar vara rekryteringsmaterial på ett sätt som jag menar att Pedrosa är. Def. Pedrosa för Pol iaf.

Vad gäller Zarco så har han tydligen en option hos Suzuki för 2017. Hoppas även att Viñales väljer att stanna där, för Suzukis skull. Hade varit kul med ytterligare ett komplett konkurrenskraftigt team.

Zarco ska få prova gp-hojen och köra suzuka för Suzuki men inget löfte om en styrning. Stannar MV är Zarcos chans borta och den är knappast säker om han sticker.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Lorre! :Bugar

Vill till ett under för att inte han skall vinna imorgon.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Är det osportsligt att önska att Lorre ramlar av lite stilla utan att skada sig förutom mosade båtben och handleder?
Kanske lite ändå. En aning. Det är ju ändå inte HåKky vi diskuterar...:)
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Första varvrekordet för i år och däcken verkar fungera optimalt. De båda Monster Yamaha Tech 3 hojarna före Rossi :3freak

Inget förutom michelin kan stoppa Lorenzo, han kör som en gud.
 

Smagatusk

Guest
Första varvrekordet för i år och däcken verkar fungera optimalt. De båda Monster Yamaha Tech 3 hojarna före Rossi :3freak

Inget förutom michelin kan stoppa Lorenzo, han kör som en gud.

En gud med svagt psyke som skälver som ett asplöv när han blir omkörd.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Första varvrekordet för i år och däcken verkar fungera optimalt. De båda Monster Yamaha Tech 3 hojarna före Rossi :3freak

Inget förutom michelin kan stoppa Lorenzo, han kör som en gud.

Fast det första varvrekordet rök väl ändå i Qatar om jag inte missminner mig alldeles?
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Fast det första varvrekordet rök väl ändå i Qatar om jag inte missminner mig alldeles?

Eller hur ?!:tummenupp

Men snabbaste varvet någonsin runt en bana i år.
Vilket sannolikt beror på Lorres dålig psyke och att Michelin levererar nya bättre däck.
"Säkerhetsdäcken" som användes i Austin och Jerez ersatta av en mjukare variant. De flesta verkar vara nöjda utom VR.

View attachment 430118
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Eller hur ?!:tummenupp

Men snabbaste varvet någonsin runt en bana i år.
Vilket sannolikt beror på Lorres dålig psyke och att Michelin levererar nya bättre däck.
"Säkerhetsdäcken" som användes i Austin och Jerez ersatta av en mjukare variant. De flesta verkar vara nöjda utom VR.

View attachment 430118

Ja, det är mycket att hålla reda på... Polerekord, varvrekord och banrekord, kan få den bäste att... :va
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
https://motomatters.com/analysis/2016/05/08/2016_le_mans_saturday_round_up_pedrosa.html

The best chance for the Ducatis – and everyone else – is if they can use their top speed to get off the line and into the Dunlop Curve first. Failing that, if they can stay close enough to Lorenzo on the first lap to take a shot down the back straight, or once again along the front straight on the start of the second lap, then they have a chance to stop the Spaniard. Failing that, then we could see a repeat of Jerez, but with the other Movistar Yamaha rider in the starring role.

Min första tanke när jag läste det där var "om Iannone gör en Argentina-manöver på Jorge i första kurvan så vet vem som INTE blir hans team-kamrat iaf". :hihi
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Ja, det är mycket att hålla reda på... Polerekord, varvrekord och banrekord, kan få den bäste att... :va

Den bäste vette tusan men JL gjorde ett monstervarv och VR gjorde sitt sämsta kval i år “Unfortunately I made a lot of mistakes".

Mr Consistent MM imponerar mest och har klara problem med hojen ..
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top