Chockhöjning av Länsförsäkringar

Steve Harris

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Husum
Hoj
Gixxer 1000 -08, dt125 (fabriksmoppe), GSXR-1100 -87, XT600E-01
Fick idag veta att min försäkring hos länets har höjts med 100%.
44 år bor i ett samhälle i Norrland och betalade 8300 för min gixxer 1000 -08 förra året nu blev det 16600 för en halvförsäkring, talade med min 49 årige kompis som äger en 08 hayabusa och han ringde och kollade, då hade hans sänkts 300 till 6300. Ringde igen till de och frågade hur mkt jag skulle behöva betala på hayabusan och det blev 12000. Helt jävla sjukt tycker jag då 5 år har sån jävulsk betydelse, dock så hade de ingen riktig förklaring till detta då jag haft hoj i 28 år utan olyckor.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
du e inte ensam

för 2 månader sedan fick jag en offert på 8600:- för hel/hel på en R1 2015 , idag vill dom ha 19.900:- för samma
 

Steve Harris

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Husum
Hoj
Gixxer 1000 -08, dt125 (fabriksmoppe), GSXR-1100 -87, XT600E-01
Man har ju hoppats på att premien ska gå ner då både hojen och jag blir äldre, tror jag betalade 5400 för 7 år sedan då jag köpte den för att sedan ökas de sista 2 åren
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Nu ska inte jag klaga, för jag har det billigt.
Men länsförsäkringar ville höja min med 30%.
Man sitter ju hemma och svär ljudligt över hurihelvete den uträkningen gått till.:huvet
Snokade runt och hittade if till gamla priset. Bra för mig.
Fick punka förra året. Självrisk bärgning LF 1200kr. Det var halvroligt. Fast gubben i bärgbilen fixade punkan, pumpade däcket och tog en åttahundring svart. Det var roligare.
If har självrisk bärgning 300kr (tror jag). Det blev ju win-win, om jag nu ska få punka igen. Men ska ha 1000kr mer vid stöld. Aj aj, toj toj. För de pengarna kan jag ju tjöpa tre biltema-kättingar till. Då blir den fastlåst.
Men håller de på så där och räknar på att de som inte ids byta bolag drar in mer stålar åt dem än vad de tappar från de som byter?
 

Steve Harris

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Husum
Hoj
Gixxer 1000 -08, dt125 (fabriksmoppe), GSXR-1100 -87, XT600E-01
Kollade även upp suzukiförsäkringen genom länets. Lite billigare men dock inte avställningsbar men då man lusläste så var självrisken 25000 vid stöld då den var yngre än 10 år, fan det är ju enda anledningen man tar en halvförsäkring om någon klåpare bestämmer sig för att stjäla sin ögonsten, så den går bort
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Hej

Kan bara tala om att dom gör risk bedömningar.

I mitt fall så handlade det om en bil som jag ägt snart i 4 år, Jo det är en sport bil :hihi

Under denna tiden så har den haft 4 skador varav Jag inte var vållande till (lite skrap då folk har rullat in i bilen vid röd lysen) detta va det anledningen att dom skulle höja min premie med 100 %

Dom tyckte att det finns en risk att någon kör på fordonet :3freak jo, Jag bor i en storstad så :död

Det va bara att byta till ett annat bolag (ironiskt att det va en märkes försäkring jag hade det jag bytte till va IF som är samma bolag som märkesförsäkringen :D då fick jag samma premie) :tummenupp :tummenupp

//Robin
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Samma för mig.
37 år och haft sporthoj hos LF i över 10 år.
Nu ville de höja med över 100% för hel/hel.:huvet
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hej

Kan bara tala om att dom gör risk bedömningar.

//Robin

Jo nog är det en risk med deras bedömningar. :D

De börjar med lägre premier och höjer när de ser att man inte är en kraschkung? :huvet

Nu jobbar jag inte med riskbedömningar på ett försäkringsbolag för jag skulle premiera de som inte utnyttjar försäkringen med lägre premier istället för att pissa på helkunder sedan länge.

Som det är nu verkar alla bolag vara trevliga mot några men, av någon anledning, måste man vara sviniga mot några som ska betala dyrt eller lämna bolaget. Båda ger missnöjd kund...
Ett företag borde väl sträva efter 100% nöjda kunder.:va
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
LF sänkte min premie på Spettan i år med 6,5%. Bara att tacka o bocka, iof är ju hojen lastgammal så händer det ngt med den blir väl åldersavdraget 100%.
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Jo nog är det en risk med deras bedömningar. :D

De börjar med lägre premier och höjer när de ser att man inte är en kraschkung? :huvet

Nu jobbar jag inte med riskbedömningar på ett försäkringsbolag för jag skulle premiera de som inte utnyttjar försäkringen med lägre premier istället för att pissa på helkunder sedan länge.

Som det är nu verkar alla bolag vara trevliga mot några men, av någon anledning, måste man vara sviniga mot några som ska betala dyrt eller lämna bolaget. Båda ger missnöjd kund...
Ett företag borde väl sträva efter 100% nöjda kunder.:va

Hej

Jo dom hittar alltid på något att höja premierna på.

Dom nämner inte allt i sina försäkringsavtal :död

Dom lovar mycket men sen få dom att hålla detta det så får man se till så man är påläst i sitt ärende.

Sen detta med när man kommer upp i åren så då är det avdrag på hur gammal du är. EX (40-50 år då kan ju du ha fått skador/slitage innan olycksfallet har man hört lite om) Att tänka på om man blir skadad på jobbet eller på fritiden.

//Robin
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Köpte ny R1 i mars och fick oförändrad premie jämfört med gamla 12:an jag bytade in. Går jag in på LF nu och kollar pris så har dom höjt min gamla med ca 50%. Verkar mao som dom har höjt ganska nyligen och själv får jag vara glad jag slog till precis innan höjningen. Dock kan det bli kämpigt nästa år men den tiden den sorgen...
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Och därför fattar jag inte varför sporthojar skall straffas.
Inte kan personskadorna vara så mycket högre på sporthoj?
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Från försäkringsbolagens sida så handlar det om 100% vinst som man sedan kan dela ut till aktieägarna och cheferna.Men i själva verket så är det frågan om legaliserat ocker.Skensålde nyligen ett fordon pga kraftig höjning och fick ner försäkringspremien med ca 90% och då har jag ändå kört hoj och bil helt skadefritt i över trettio år.Som man blir bemött så svarar man. :crash
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det är inte bara Länsförsäkringar som fått frispel.

Jag ringde till Folksam och frågade efter en avställningsbar försäkring(hel). Förra året ville de ha ca. 22000 på årsbasis om jag kommer ihåg rätt. Nu vill de ha 4400 kr/månad alltså 52800 på årsbasis. Dags att slå till eller?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top