Eco-driving

auraDiiN

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2016
Ort
hallstavik
Hoj
Kawasaki er5 -98
Tjenare, ska ta mc-kort (A2) i sommar och funderade på detta med eco-driving (när man hoppar över en växel, tex 3'an till 5'an direkt).
Då jag tog körkort för bil för ca 3 år sen så kommer jag ihåg att man var tvungen att göra detta, annars blev det inget körkort.

Är det likadant med MC?

Tacksam för svar :)
 

aniik

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki gs500f
Nej det är det inte. Du ska inte hoppa över växlar när du kör mc. Så du behöver inte lägga så mycket vikt på ecodriving alls :tungan
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Är ju inte så lätt för inspektören att kontrollera det även om det skulle vara så, men däremot att köra planerat kontrollerar dom. Är det rödljus så släpp gasen i tid och utnyttja motorbromsen etc, sånt kollar dom
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Nej man hoppar inte i växellådan på en hoj, varje växel ska användas när man jobbar sig från lägsta till högsta växeln. Den enda eco de kollar på är att du planerar din körning så du slipper stanna vid körning i stadstrafik och när du kör på krokiga landsvägar skall du anpassa hastigheten inför kurvorna genom att släppa gasen och inte bromsa. (dvs släpp gasen i så god tid att du motorbromsar ner till önskar hastighet för en given kurva).

Lycka till
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tycker inte ens det är ecodriving att hoppa över växlar med bilen. Motorn går mest effektivt på låga varvtal så vill man vara riktigt ecko så ska man peta in varje ny växel så snart motorn klarar en högre växel.

Det där med att hoppa över växlar för ecodriving tror jag bara är någon slags pedagogisk förenkling.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag tycker inte ens det är ecodriving att hoppa över växlar med bilen. Motorn går mest effektivt på låga varvtal så vill man vara riktigt ecko så ska man peta in varje ny växel så snart motorn klarar en högre växel.

Det där med att hoppa över växlar för ecodriving tror jag bara är någon slags pedagogisk förenkling.

Beror nog på situationen. Ska du ut på motorvägen så kanske man inte vill växla och segdra från 1000 varv på varje växel men samtidigt behöver man inte ta varje växel för sig.
Jag gick däremot en utbildning för några år sedan om just sparsam körning och körde en slinga i centrala göteborg mitt på dagen. Kom nog ner närmare 0.3 liter milen i en volvo dieselkombi. Där var knepet precis som du säger att växla så fort det bara går utan att motorn dör typ.
 

Ickx

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Speed Triple -04
Nej det är det inte. Du ska inte hoppa över växlar när du kör mc. Så du behöver inte lägga så mycket vikt på ecodriving alls :tungan

Fast det gör man väl? Ska jag ut på leden räcker moderata varv på treans växel rätt långt men när man väl ligger där i marchfart kan man gott hoppa upp i högsta.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Varför ska man inte hoppa växlar när man kör hoj?

för att de inte ger "samma" effekt som med bil, där kan du gå från 2an till 4an direkt på samma tid som från 2an till 3an.

på en hoj kan du aldrig hoppa över en växel, det ända man kan göra är o ge fan i o släppa ut kopplingen, men de kommer fortfarande ta tiden det tar för 1 tryck till på pinnen. generellt sätt så kommer man inte märka den typen av eco driving på en hoj, det som gör absolut störst skillnad är hur du planerar din körning och hur mycket du accelererar.

Det man kan göra på hoj är o växla utan koppling, det tar kortare tid vilket i sin tur borde dra lite mindre bränsle då man befinner sig kort tid på tomgång (ingen tomgång alls typ). Hur mycket det påverkar? vet inte, 1ml per mil? kanske några kronor per år
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
De enda ecodriving jag kan minnas att körskolan sa något om var att man skulle köra på så hög växel som möjligt hela tiden i trafiken.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Jag tycker inte ens det är ecodriving att hoppa över växlar med bilen. Motorn går mest effektivt på låga varvtal så vill man vara riktigt ecko så ska man peta in varje ny växel så snart motorn klarar en högre växel.

Det där med att hoppa över växlar för ecodriving tror jag bara är någon slags pedagogisk förenkling.

Fast är det alltid bäst (bränsleförbrukning) att ligga på lägsta möjliga varvtal utan att bilen/hojen självdör?
Kör man så lågt så motorn hackar och hostar, men lyckas hålla det utan att den självdör borde väl inte inte vara optimalt?
Borde väl finnas någon del i varvregistret där lite ökat varv ökar effekten mer än bränsleförbrukningen?
Exempelvis om man har turbo så kanske man måste upp lite mer än strax över tomgång för att den ska ge en boost.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fast är det alltid bäst (bränsleförbrukning) att ligga på lägsta möjliga varvtal utan att bilen/hojen självdör?
Kör man så lågt så motorn hackar och hostar, men lyckas hålla det utan att den självdör borde väl inte inte vara optimalt?
Borde väl finnas någon del i varvregistret där lite ökat varv ökar effekten mer än bränsleförbrukningen?
Exempelvis om man har turbo så kanske man måste upp lite mer än strax över tomgång för att den ska ge en boost.

Ja, alltid lägsta möjliga varvtal.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Varvstoppet på min R1:a ligger på 150 km/h på ettan.
Jag brukar hoppa över att växla.
Är det eco? :glömdet
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Är det inte så att minst mängd bensin per given hastighet är mest eco? axxa på en hög växel måste man ge mer gas på, borde dra mer bränsle.

tänk 6ans växel i 50 på en 600/750. funkar utmärkt o köra på, men axxa till motorvägsfart på den växeln från den hastigheten o man måste dra i rullen ganska mycket (för mkt så kommer de skaka satan) , borde dra mer soppa än o växla ner till 4an eller något och mjukt ge lite gas o låta varvtalen regera.
Kör min 750 på under 0.5l per mil i 100% aggressiv stadstrafik i Polen, brukar köra upp till allt mellan 50-100 i stan, beror på situation, ni som har varit i Gdansk vet hur det funkar här, hastighets skyltarna är inte max, de är min. :va
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Är det inte så att minst mängd bensin per given hastighet är mest eco? axxa på en hög växel måste man ge mer gas på, borde dra mer bränsle.

tänk 6ans växel i 50 på en 600/750. funkar utmärkt o köra på, men axxa till motorvägsfart på den växeln från den hastigheten o man måste dra i rullen ganska mycket (för mkt så kommer de skaka satan) , borde dra mer soppa än o växla ner till 4an eller något och mjukt ge lite gas o låta varvtalen regera.
Kör min 750 på under 0.5l per mil i 100% aggressiv stadstrafik i Polen, brukar köra upp till allt mellan 50-100 i stan, beror på situation, ni som har varit i Gdansk vet hur det funkar här, hastighets skyltarna är inte max, de är min. :va

Det är inte fullt så enkelt.

Rent generellt så är det så att för att få ut en viss effekt ur motorn så krävs en viss mängd bränsle och en viss mängd luft. (Baserat på att man har en viss verkningsgrad ur motorn. Typiskt sett ca 30% för en bensinmotor.)
Bensinmotorn försöker hela tiden gå för fullt men du stryler den genom att hålla gasspjället delvis stängt. Den strypningen gör att motorn får jobba ganska hårt för att få i sig sin luft vilket leder till stora strömningsförluster.

Så teoretiskt sett så har en bensinmotor maximal verkningsgrad vid fullgas eftersom man då minimerar strömningsförlusterna vid gasspjället. Ju lägre gaspådrag du har desto större strömningsförluster.

Nu funkar det ju inte på en hoj av förklarliga skäl eftersom det ju kommer att gå väldigt fort om man håller stumt och högre fart ger högre luftmotstånd vilket helt eliminerar eventuell vinst i verkningsgrad. Plus att det finns fler faktorer som påverkar så en fullständig förklaring kräver betydligt mycket mer utrymme än ett inlägg här.

Men rent generellt så tjänar man nästan alltid bränsleekonomi på att gå upp på en högre växel så att varvtalet sjunker och du får öppna gasspjället lite mer för att motorn skall orka.
Det har att göra med att genomlupen cylindervolym per tidsenhet sjunker med sänkt varvtal och du måste då strypa den mindre med gasspjället.

sen är det såklart så att om du går ner väldigt lågt i varvtal så kommer motorn inte att gå särskillt mjukt och då får du istället en massa slag i transmissionen på hojen och då förlorar man i form av ökat slitage på kedja, drev och växellåda istället.

Dvs om du skall köra ekonomiskt så skall du ha så hög växel som möjligt där motorn fortfarande går relativt mjukt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Händelsevis oftast där vridmomenttoppen befinner sig... Men i princip gäller ju lägsta varvtal per sträcka.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top