Yamaha XV950, vad säger ni?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag tror jag behöver en hoj :gnissla nu när det blev varmare som varje år så får man sånt där sug att ta en fika med hoj.

Funderar på att skaffa nått enklare, behöver ingen 1000cc med 200 hk på hjulet... Kört nog med sådana hojar genom åren.

Funderar faktiskt på en ny Yamaha XV950, som är inom rimlig prisnivå och är en V-twin = gott ljud, gott vrid! Sånt gillar jag. Ska kunna puttra med vrid, inte max varv hela tiden.

Inte så sportigt kanske med 52 hk, men vad säger ni? Får jag som mr Sporthoj tillåtelse av er att köpa? Ska jag banna mig själv? :D

Eller, ska vi kanske till och med ska öppna ett nytt forum här på SH för lite mer "custom"? Nu svär jag i kyrkan här kanske. Men trenden genom åren är ju att folk köper det som går att äga och inte ruinera en samtidigt. Så varför inte justera sajten en aning och anpassas efter den marknad och verklighet vi lever i?

yama.jpg
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag lär ju ha intresse att köra en avrostning eller så på en gokartbana. Frågan är, finns det egentligen markfrigång nog att fräsa på lite? :D
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
...gokartbana...markfrigång...fräsa...lite? :D

Inga problem om du kör vänstervarv, då släpar i alla fall inte 36dB-avgassystemet i! :tummenupp

Dock får du räkna med ett par rödflaggor i och med att alla andra kör åt andra hållet.

Men om du bara ser glad ut och skyller på tunnelseende och 52 häst på veven så skall det nog lösa sig.

:hej

/e
 

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Jag gillade Bolten väldigt mycket då jag provkörde den. Just att det inte är en enorm glidare samtidigt som den har en något framåtlutad sittställning i jämförelse med jättarna gjorde att den var rätt skön att köra. Markfrigången har jag ingen aning om.
 

DennisAberg

#YammoPower
Gick med
9 Jul 2013
Ort
Kiruna
Hoj
R1M -15
Körde en del bolt ifjol, riktigt trevlig hoj! så pass roliga att jag kommer ha en egen sådan i sommar som komplement till banhojen:) dock så tror jag inte de funkar med knix och gokartbanor då fotpinnarna tar i rätt snabbt o sedan själva fästet:)
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
För 100k hade jag valt ngt annat att puttra runt på. Ducati scrambler, XSR900, nya bonnneville/thruxton 1200?



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Har ägt en, roligt ljud, astråkig å köra, tar i fotpinnarna i varje rondell. Sålde å köpte annat efter 3 månader. Men d enbart min åsikt:tummenupp
 

Dragkedjan

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Floda
Hoj
Street triple R -14
Jag kör XV950R denna säsong.
Mycket trevlig hoj får jag säga.
Dock kan man inte luta jätte mycket I kurvor innan fotpinnarna tar I.
Däremot väldigt skön att köra, gött ljud och lagom med vrid.
Kan även få den rätt snygg (enligt mig) med små medel.:tummenupp

Och för att svara på din fråga ang. forumet så tycker jag det låter som en trevlig idé med lite nytänkande. Då det är många som hänger här utan att äga en sporthoj, utan många kör custom, touring osv.
 
Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag kör själv numera en mindre glidare. Suzuki vz800 för att vara exakt. Tycker man blir mer harmonisk när man saknar allt vad effekt heter. Och samtidigt om man vill köra skiten ur hojen så är det ju nästan så man slipper oroa sig för att ens köra för fort. Förutom det så suger det fett att åka japps custom.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Har ägt en, roligt ljud, astråkig å köra, tar i fotpinnarna i varje rondell. Sålde å köpte annat efter 3 månader. Men d enbart min åsikt:tummenupp
Provkörde en på lunchen :D tyckte dem var precis som jag förväntade mig. Faktiskt positivt. Håller dock med om fotpinnar, tog i direkt när jag valde att ta en kurva lite fortare än normalt. Det är det enda som jag nog tvekar på.

Vad finns det för liknande hoj som tål lite ner aktiv körning?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Snälla Swedie låt SH förbli SH, glidare och soffägare har säkert egna forum via sin klubb
eller annat.
Låt oss vara lite unika, hellre liten och under kontroll än stor och noll koll.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Snälla Swedie låt SH förbli SH, glidare och soffägare har säkert egna forum via sin klubb
eller annat.
Låt oss vara lite unika, hellre liten och under kontroll än stor och noll koll.
Äsch, glidare är roliga på sitt sätt.
Man måste våga testa på olika varianter av hojar. Man brukar kunna få ut något ur varje variant.
Optimala är ju att ha en av varje :rock

Men för tråden, Swedie testa en Ducati Scrambler.
Lite lagom sådär mellan glidare och sporthoj. Samt att den ser faktiskt ganska cool ut.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Hojen skulle bara kosta 1700 för hel/hel. Service varje år på 2500. Jag vill ha en hoj som är billig att äga om man i perioder inte kör den...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Hojen skulle bara kosta 1700 för hel/hel. Service varje år på 2500. Jag vill ha en hoj som är billig att äga om man i perioder inte kör den...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Det är ju inget att skämmas över att man ställer undan den under vinterperioden, det är många som gör. Det är inte så kul att köra då iaf. Du hinner köra mycket under de varmare perioderna. Eller du kanske inte menade så? :va
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Provkörde en på lunchen :D tyckte dem var precis som jag förväntade mig. Faktiskt positivt. Håller dock med om fotpinnar, tog i direkt när jag valde att ta en kurva lite fortare än normalt. Det är det enda som jag nog tvekar på.

Vad finns det för liknande hoj som tål lite ner aktiv körning?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
är det en sån du har fastnat för, köp den vettja, skit i vad andra säger:tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top