Livslängd och tillförlitlighet på KTM 690 SMC-R?

Deranged

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2016
Ort
Svea rike
Hoj
*såld*
Hur är livslängden och tillförlitligheten på KTM 690 SMC-R? KTM som märke verkar tyvärr ha tvivelaktig kvalitet och rykte överlag om man nu ska tro allt som skrivs på nätet. Stämmer det är det synd då detta är hojen som lockar mig mest just nu.

Har aldrig ägt en KTM tidigare utan bara japanska hojar och där är det bara att tvätta, byta slitagedelar samt lämna in på årsservice så går hojen år efter år. När det gäller KTM läser man om recalls varje år, produktionsfel, att KTM vägrar hjälpa vid garantiärendet och annat tråkigt.

Att äga en hoj är för mig är att köra den, tvätta och vid behov byta slitagedelar, inte att han den stående på verkstad titt som tätt eller att tvista med tillverkaren om garantier.

Vill kunna dra iväg på hojsemester utan att något pajar eller att man behöver sitta och oroa sig om grejerna håller. Vet inte om jag har den tilliten när det gäller KTM.

Låter negativ men livslängd på motor, kvalitet, tillförlitlighet (att tillverkaren står bakom sin produkt vid ev fel) är viktigt för mig.

Har jag fel så överbevisa mig gärna.

Köper jag en blir det en ny av 2016 års modell om det går att få tag på, annars inväntar jag nästa års modell eller om någon konkurrent släpper något intressant.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Dina tankar, nästan exakt, är EN av anledningarna till att jag kör MT-09 sedan en vecka tillbaka.

Jag gillade ktmen (en 2015) verkligen. Tokigt kul hoj, rolig på små kringliga vägar, bra gafflar och dämpare jämfört med 09an.. men hade alltid den tanken bak i huvudet att den:
drog olja.. som fan
att jag fick kondens i mätarhuset.
Att verkstaden hade i annan olja än hela internet tyckte man skulle, och tog betalt för den gamla ungefär.

Mycket av detta blev ju överhängande var gång man åkte en runda.
Jag vet att man ska kolla oljan varje gång innan start, men på KTMen var man ju tvungen att kolla var gång man stannade... ifall den fått för sig att kolvringar / ventiltätningar är mög.

Inget hände, körde 300 mil med den. MEN jag hade alltid tanken i bakhuvudet och sket i hojsemester etc pga det.

TLDR version:
Kul hoj, inte kul baktankar.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Man blir ju nyfiken på hur tongångarna blir om ett år när Husqvarna 701 gått hos brukarna en säsong. Den är ju vad jag förstått väldigt lik en 690 av någon outgrundlig anledning... :)

Har enduron varit lika drabbad av trassel som motarden? Att man hör mer om motarden kanske beror på att det finns fler av den, vad vet jag?

Själv eftersträvar jag att byta till 690/701 trots ryktet.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
701an är en LC4 med WP gafflar och en lykta från 90talet..
Men husqvarna kanske har bättre kundservice?! Vem vet :D

Ärligt talat tror jag inte jag skulle haft problem med hojjen om jag behöll den 2-3 år till.
MEN det var tankarna och ryktet som gnagde bak i skallen på mig.

Enduron blir hela tiden överskuggad av de "riktiga" endurohojjarna / ädventurehojjarna som alla märken har. Den är ett mellanting (säkert skitkul dock..)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
MEN jag hade alltid tanken i bakhuvudet och sket i hojsemester etc pga det.

Jag förstår att du sålde den. Att ha en hoj men skita i hojsemester pga osäkerhet... nä fyfan.

Hellre blir jag sedd på en såndär Vultus, bara man kan åka på hojsemester med den. Man kan alltid ta livet av sig pga skam efteråt.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Alla mina 1 cylindriga KTM har varit strulmaskiner med alla möjliga fel. Elfel samt rasad toppackning på 2 gånger på 120 mil (Hade bara rullat 300 första gången).
Körde dock 1700 mil med en Superduke utan något problem än en mutter som lossnat till bakdrevet.
Den maskinen gick hårt :).
 
Last edited:

Mr Larsson

Va vore livet utan hojåka
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Falkenberg
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Det är nog lite olika det där med kvalitén för mina senaste 3 hojar har varit KTM och dom har jag kört utan problem.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Jag förstår att du sålde den. Att ha en hoj men skita i hojsemester pga osäkerhet... nä fyfan.

Hellre blir jag sedd på en såndär Vultus, bara man kan åka på hojsemester med den. Man kan alltid ta livet av sig pga skam efteråt.


Nu var det ju inte det jag menade ;) <3
Men jag ville rulla med den nere i alperna samt kanske rulla några hundra mil över en sommar i norge eller liknande.. Det vågar jag göra med mt09an.. även om den kanske inte håller bättre så litar jag mer på den.

Det säger en del när en MC tillverkare inte vågar lämna mer än 2 års garanti. Samma gäller bilar.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Då ska vi se.....i min bekantskapskrets finns två 690 smc-r och två 990 SM. Under tre års tid har ingen haft något större problem. Men som medlem på KTMclubscandinavia får man intrycket att 690n krånglar betydligt mer än 990 maskinerna rent generellt
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Har flera Ktm;er å den älsta har jag haft i 12 år... Inga problem på någon av dom....
Problemen kanske är någe som gäller 690... Jag tror inte de....
690 smc-r är en bus motard å inte en semester hoj... Då kanske man bör gå in på 990 å dom stora adventure hojarna..
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Men läs Motorrad långtids tester 5000mil :7peta. Från vad jag minns av dem så va både 690 och 1190 riktigt bra i motorerna , nästan som nya ..1190 hade tom 8 hk mer vid 5k mila än vid 300mila ...så kvaliteten där är bra ..sedan så finns det andra saker förstås ..men bra överlag .
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har följt KTM,s utveckling sedan 80 talet och kör nu själv en ktm 990sm 08. Jag påstår de är bra maskiner förutom några tidiga 90 tals vibrerande stånkor. 690 funkar bra såvitt jag har läst om dem och 950-990 motorn är ju outslitlig de går minst 10000 mil utan större ingrepp. 690 har ju även den långa serviceintervaller såsom 950-990-1190-1290cc så de är bra skit med andra ord.
Ktm.s cross och endurohojar är ju skitbra och håller bra samt billiga reservdelar.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Frågar man 10 st å 9 säger bara posetiv 1 säger någe negativt så då vill frågaren tro mest på den ensamma negativa personen...

De gäller de mesta...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Man skall börja med att betänka att KTM har sålt överlägset flest cyklar i segmentet motard och offroad under många år så att där finns fler som skriver om strul på forum behöver inte nödvändigtvis betyda något.
När det gäller att tjafsa med recalls så är KTM precis lika goda kålsupare som Suzuki och Yamaha.

Kvaliteten på 690 motorerna är kanon och grejerna runt omkring är sådär. Bromsar och chassie är top notch men finish och kvalitet på smågrejer är inte alltid på topp och en del sådant strular. Man skall dock betänka att 690 är betydligt mer hardcore än något som kommer från japan och det är lägre vikt, högre effekt och cyklarna går i snitt hårdare så man kan inte förvänta sig samma hållbarhet.

Är man typen som tvättar, smörjer kedjan och lämnar in för årsservice så finns det tristare men mer lämpliga cyklar på marknaden.
 

Deranged

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2016
Ort
Svea rike
Hoj
*såld*
Sitter och tittar på reservdelspriser. KTM tar över 16,000 kr för en tank till SMC-R. Låter ju kul med tanke på allt man läst om 690 och tankar som blivit skeva, expanderat eller börjat läcka (all denna skitetanol i bensinen).

Är man typen som tvättar, smörjer kedjan och lämnar in för årsservice så finns det tristare men mer lämpliga cyklar på marknaden.

Hojar ska hålla. Alla andra märken jag har haft håller år ut och år in så varför inte KTM. Vilka hojar syftar du på?

Min 690 har gått över 1000 mil utan några ras eller stopp

Kan lätt köra 1000 mil på en säsong så det säger inte speciellt mycket.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
no way in hell att en tank till en sketen ktm 690 ska behöva kosta 16k, fan en as nice beater tank till ducce kostar la inte så mycket mer. aja...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top