Köp av beg. hoj till nybörjare övningskörning

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Broderns tur att ta mc kort och vi sitter och kikar lite på alternativ till hoj! Den måste klara av uppkörningsmomenten så vi har spånat lite nedan.
Får kosta ca 30k
Touring
Kåpa

Fazer 1000, hade en 600 och var supernöjd med den förrutom att den kändes lite uråldrad och dåligt vrid!, kanske lite stor att vända runt på i lågfarten?

Suzuki GSF 650 Bandit, sån här hade en känning till salu en 05a men blir tveksam när den fortfarande har förgasare? Känns den gammal i jämförelse med en insprutshoj tro?

Yamaha fz6s?

Kawa er6f

Flik gärna in med andra alternativ, annars vad tros om dessa?
 

LZ

Ny medlem
Gick med
25 May 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Kawa ZRX1200S, Yama XT600
Då kanske en Kawasaki ZRX1200S kan bli ett alternativ. Man luras lite av att den ser tung ut men det glömmer man snabbt. Är inte enda prioriteten att pumpa bana eller autobahn så är det en underbar hoj. Fungerar utmärkt på autobahn som touring och enligt en Bulten missbrukare så är den fin i övrigt också. Stor fördel för en övningskörare borde vara den underbara motorn som man inte behöver möta med gas i lågfartsmanövrar eller start i backe och sådant. In med koppling, tryck i ettan och släpp kopplingen så rullar den lungt iväg, ingen gas behövs ges. :yoparty Tycker man att det går för snabbt så löser man det med kopplingshandtaget bara. Så med högertassen kan man vlogga hela lågfartsmanöverbanan under tiden. 2:a och 4:e växeln kan man hoppa över. Vore bättre om de stoppat i en 7:a istället. Man får en för 30k den har kåpa och den drar det du lastar den med. Även flyttkartong. Är man själlös och håller sig till de felaktigt satta hastighetsskyltarna så drar den under halvlitern men på E20 med rullen stumt i botten med full last så blir det givetvis mer. Det här borde vara en körskolehoj. :fakta Min är inte till salu! Fan vad kul du och din bror ska ha. Lycka till med körningen!
 
Last edited:

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Som ovan skrev, en Honda Hornet 600. Enligt min åsikt så är en sån av tidigare generation troligen DEN mest optimala hojen för övningskörning + uppkörningsmomentet + din budget.

Den är lättare än de flesta (torrvikt ~180 kg) + någorlunda upprätt körställning vilket gör att du lätt fixar manöverbanorna. Den är vätskekyld till skillnad mot några andra förslag, vilket ger mindre stress under långvariga manöverpass på stekhet parkering (både för dig och motorn).

Men det bästa... den är fortfarande riktigt rolig EFTER att körkortet är taget. 94 hästar på en 10-15 år gammal 600 är faktiskt riktigt bra, och den är väldigt följsam i kurvorna.

Köpte en till sambon för övningskörning, och den är så rolig att jag lånar den ibland. :tummenupp

(Den har förgasare, men spela roll, det är manligt) :)
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Som ovan skrev, en Honda Hornet 600. Enligt min åsikt så är en sån av tidigare generation troligen DEN mest optimala hojen för övningskörning + uppkörningsmomentet + din budget.

Den är lättare än de flesta (torrvikt ~180 kg) + någorlunda upprätt körställning vilket gör att du lätt fixar manöverbanorna. Den är vätskekyld till skillnad mot några andra förslag, vilket ger mindre stress under långvariga manöverpass på stekhet parkering (både för dig och motorn).

Men det bästa... den är fortfarande riktigt rolig EFTER att körkortet är taget. 94 hästar på en 10-15 år gammal 600 är faktiskt riktigt bra, och den är väldigt följsam i kurvorna.

Köpte en till sambon för övningskörning, och den är så rolig att jag lånar den ibland. :tummenupp

(Den har förgasare, men spela roll, det är manligt) :)

håller med, ja o min tjej ska köpa en sådan till hösten (ja, det beror ju på vad som blir bäst pris) men hornet-bandit 600a. något naket och billigare som man får köra upp på A kortet på
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
håller med, ja o min tjej ska köpa en sådan till hösten (ja, det beror ju på vad som blir bäst pris) men hornet-bandit 600a. något naket och billigare som man får köra upp på A kortet på

Båda är bra. Men jämför de två och kika på vikt, hästkrafter och kylsystem... jag betalar ett par tusen mer för horneten kan jag säga.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Båda är bra. Men jämför de två och kika på vikt, hästkrafter och kylsystem... jag betalar ett par tusen mer för horneten kan jag säga.

bäst skick får nog avgöra här tror jag, vi kollar även på bandit 650 med insprut (från Polen), jag tycker en sådan 07-08a med abs för 15-17tusen kr är ganska billigt. men vi får se vad plånboken säger sen
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top