Justera fjädring för bankörning - CBR600RR -04

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Ciao'

Med risk för att det kan bli likt - vilken olja är bäst - måste jag fråga.

Börjar få lite fart i Gamla Bettan vilket ger sig tillkänna så att gaffeln går i botten vid inbromsning och fjädringen går djupt i en del kurvor, ex i högern efter nerförsbacken på Knutstorp där båten skrapar i.

Jag har spänt upp förspänningen på gaffeln vilket gjorde att den kändes lite bättre vid inbromsning men den går ändå i botten. Är det läge att börja pilla på kompressionen också eller är det andra fjädrar som gäller? Jag väger 82 kg utan utrustningen på och det är originalfjädring på hojen. Fjädrarna mättes upp vid service av gaffeln i slutet av förra säsongen och de har inte satt sig. Just -04 är sista året innan den fick up side down-gaffel.

Vad är facit? :confused:
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Mer olja i gaffeln. Det du behöver är inte mer dämpning
 

pombox

CRF450SM
Gick med
19 Dec 2005
Ort
Tyresö
Hoj
Vad behöver du hjälp med
öka komp (1-1,5 varv från orginal) och sänk förspäningen (1-1,5 varvfrån orginal)funkade på min -07 som Fredrik Watz stälde in åt mig på 5min, annars är de väl han som är bäst på chassi inställningar
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Håller med Boris.
Inte mer förspänning, utan mer olja (så att luftmängden i gaffeln minskar).
Det känns förvisso bara som ett steg i rätt riktning. Beroende på hur "hänget" ser ut så kanske du behöver starkare fjäder för att få det riktigt bra.

Edit: Jag hävdar (obs! en glad amatör) att kompression och returdämpning är till för att styra hur gaffeln beter sig i övrigt, även om både kompression och retur kan påverka om gaffeln "sträcker ut" igen när den varit ihoptryckt, och om den trycks ihop lätt eller inte.
Kontrollera först och främst hänget, och utgå från det. För mig var det en ok grund.
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Hur mycket mer olja skall man hälla i?

Rätt lite i taget, minska luftspalten med någon mm i taget tills den slutar bottna. Men först sättar du i fjädrar med rätt hårdhet, den mest prisvärda trimningen man kan göra på en hoj. Glöm inte byta fjäder bak också om den är för mjuk.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Jag hade en likadan och vägde nog ung samma på den tiden. Troligen skulle du helst ha en något starkare fjäder men lite mer olja hjälper en del genom att luftfjädern blir mer progressiv.

Börja dock med att kolla att oljenivå och dämpning är inställda enligt boken innan du börjar skruva bort dig. Därefter mäter du in hänget.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
RaceTech rekommenderar:
Fram 0,97 kp/mm (original är 0,81 kp/mm).
Bak 10,6 kp/mm (original är 11,0 kp/mm).
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top