Fråga om uppkörning (vänstersväng), ber om snabb hjälp!

Mathias90

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2015
Ort
Karlstad
Hoj
Suzuki SV650S 2003
Hej! Jag kör upp imorgon och känner mig osäker på vänstersväng på landsväg... någon som har koll på hur de vill att man gör på uppkörning om:
1. Ingen trafik. Lägger man sig o vänster delen av sin fil och kör som vanligt?
2. Mötande trafik men ingen bakom.
3. Mötande trafik som kommer efter att man placerat sig o gjort sig redo att svänga? Om det kommer många, och vad händer om det börjar dyka upp trafik bakifrån också när man väl står där i vänster delen av körfältet ?
4. Trafik bakom. Stanna till på höger sidan och släppa förbi?

Några värdefulla tips? Thaanks :)
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Det jag fick lära mig är att man alltid ska lägga sig så nära mitten som möjligt.
 
Gick med
15 Mar 2015
Ort
Karlskoga
Hoj
2015 BMW S1000R
Grundregeln är att du INTE ska bli stående ute i trafiken.

Svar på dina frågor som jag fick det beskrivet;
1. Ja, kör som vanligt. Blinka och sväng.
2. Anpassa farten så att du kan svänga vänster UTAN att stanna. Om det är så mycket trafik att du måste stanna så gör du det på högersidan.
3. En situation du ska undvika. Både på uppkörning och senare. Ser du inte att du kan svänga vänster utan att stanna så ska du verkligen överväga att stanna på en annan plats. Högerkant eller göra en U-sväng vid lämplig plats senare för att ta vänstersvängen som en högersväng på tillbakavägen.
4. Ja, eller köra långt till högerkanten innan och släppa förbi bakomvarande om det är en enstaka bil. Metoden att blåsa på så man får en lucka bakåt för att hinna gora en sen inbromsning och smita till vänster innan bakomvarande hunnit ikapp kan vara lite knivig att få till på ett lagligt sätt på uppkörningen.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tycker du att situationen känns knivig så kör vidare och sväng av höger istället och vänd tillbaka på samma väg och gör en högersväng istället. Då löser du situationen på ett bra sätt och det finns ingen risk för att något knasigt händer.
 

Mathias90

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2015
Ort
Karlstad
Hoj
Suzuki SV650S 2003
Har gått igenom de olika scenarion nu i huvudet och känner mig hyfsat redo! :) Gör nog precis som Nissepelle skriver och kör av åt höger om inte situationen känns helt självklar. Hoppas de går vägen imorgon också !

tack för hjälpen allesammans :hihi :hej
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Har gått igenom de olika scenarion nu i huvudet och känner mig hyfsat redo! :) Gör nog precis som Nissepelle skriver och kör av åt höger om inte situationen känns helt självklar. Hoppas de går vägen imorgon också !

tack för hjälpen allesammans :hihi :hej

Det går bra, tänk inte så mycket det är då det går fel, saker som dom kollar noga är 3 sek regeln och flytet så planera din körning. Glöm inte högeregeln dom kanske lurar in dig på någon strulig bakgata samt kolla döda vinkeln, vrid på huvudet!!!! håller du bara koll på detta och kör som vanligt så ska du klara dig. :tummenupp
 

ladelai

The Patriots
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Huddinge Hills
Hoj
Yamaha R1, Yamaha MT-07
Grundregeln är att du INTE ska bli stående ute i trafiken.

Svar på dina frågor som jag fick det beskrivet;
1. Ja, kör som vanligt. Blinka och sväng.
2. Anpassa farten så att du kan svänga vänster UTAN att stanna. Om det är så mycket trafik att du måste stanna så gör du det på högersidan.
3. En situation du ska undvika. Både på uppkörning och senare. Ser du inte att du kan svänga vänster utan att stanna så ska du verkligen överväga att stanna på en annan plats. Högerkant eller göra en U-sväng vid lämplig plats senare för att ta vänstersvängen som en högersväng på tillbakavägen.
4. Ja, eller köra långt till högerkanten innan och släppa förbi bakomvarande om det är en enstaka bil. Metoden att blåsa på så man får en lucka bakåt för att hinna gora en sen inbromsning och smita till vänster innan bakomvarande hunnit ikapp kan vara lite knivig att få till på ett lagligt sätt på uppkörningen.

Såvitt jag vet så ska min inte stanna och släppa förbi bilar på vänster sida urhuvudtaget.
Hör du själv hur galet det låter?

Jag fick lära mig att man helst skulle se upp med vänstersväng på 50+ vägar och som ni skriver, antingen köra vidare eller om det är en korsning, ta en högersväng och där vända för att köra rakt över. Jag vet att jag till och med blev testad i en sådan situation vid uppkörningen.

Såtillvida det är bilar bakom, såklart.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Såvitt jag vet så ska min inte stanna och släppa förbi bilar på vänster sida urhuvudtaget.
Hör du själv hur galet det låter?

Jag fick lära mig att man helst skulle se upp med vänstersväng på 50+ vägar och som ni skriver, antingen köra vidare eller om det är en korsning, ta en högersväng och där vända för att köra rakt över. Jag vet att jag till och med blev testad i en sådan situation vid uppkörningen.

Såtillvida det är bilar bakom, såklart.
Mopedisterna ska göra precis så.
Stanna till höger tills det är fritt att svänga vänster.
Å andra sidan ska de hålla sig på högersidan under all körning så det kanske känns naturligt.

Spillt på internet.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top