Vettiga lås?

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
http://www.mcweb.se/mc-delar-tillbehor/las/granit-8077-detecto?externalsearch=1

Grymt lås! Skivbromslås med inbyggt larm. Hur starka låsen är spelar ingen roll, är löjligt lätt att ta sig runt dem. Skriker låsen så blir det iaf lite jobbigare för rövhålen :smasha
"Lås" innebär bara att man "tjänar tid", det tar lite längre tid att stjäla fordonet..
I mitt storgarage stals en scooter kedjad i golvet (?) med två klass 3 kedjor.
Bärbar gassvets löste det problemet åt rövhålen..(Jag blev också av med lite småprylar till mc)

Det behövs nog lite mer unika lösningar för att få stopp på tjuveriet.
Såg några däckventiler som tömde däcken vid ca 20kmh ?? Kreativt iaf.
Dolda brytare, gärna två kanske
"Vinkelmätande" larm om man använder sidostöd?

(Jobbade som väktare under studietiden och i företagstidningen fanns en gång en bild med en uppmonterad hagelbrakare kopplad till ytterdörren på en sommarstuga.
Öppna dörren - BANG!
En ren tillfällghet gjorde att ingen blev utsatt, nån klyftig polis kollade via fönster INNAN man gick in i sommarstugan)
 

Hattlasse

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2016
Ort
Gävle
Hoj
-13 Kawa z800
Nä, är väl som vanligt, att man bara låser för "vanligt folk", vill tjuvarna ta den så löser dom ju det ändå.

Men har ju varit lite nyfiken på sånna skivlås med larm... Om det verkligen är nånting att ha?.
Sen tror jag att försäkringsbolaget kräver en kedja också när den är parkerad hemma...
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Nä, är väl som vanligt, att man bara låser för "vanligt folk", vill tjuvarna ta den så löser dom ju det ändå.

Men har ju varit lite nyfiken på sånna skivlås med larm... Om det verkligen är nånting att ha?.
Sen tror jag att försäkringsbolaget kräver en kedja också när den är parkerad hemma...

Försäkringsbolagen brukar kräva två godkända lås och om du har styrlås så behövs bara ytterligare ett. Hur just dina villkor ser ut vet jag dock såklart inte.

Själv kör jag med skivlåset som länkats i tråden och jag är nöjd med det. Som sagt finns ju inga garantier att inte bli bestulen, men kan man dra lite uppmärksamhet mot tjyvpacket så skrämmer det kanske bort åtminstone någon av dem.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
När vi talar vettiga lås så.. Hur är de billiga låsen, typ Biltema?
Som flera sagt så antar jag att en tjuv som kan nåt om sitt jobb får med sig hojen oavsett men räcker Biltemas grejer för att hålla bort "ungdomsligister" och annat pack?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
När vi talar vettiga lås så.. Hur är de billiga låsen, typ Biltema?
Som flera sagt så antar jag att en tjuv som kan nåt om sitt jobb får med sig hojen oavsett men räcker Biltemas grejer för att hålla bort "ungdomsligister" och annat pack?

Är låset klassat så är väl skillnaden marginell oavsett märke och en batteridriven vinkelslip fixar det ändå. Har biltema kedja och den verkar helt okej och jag har haft abus motsvarande och den var ganska lik.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11

Hattlasse

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2016
Ort
Gävle
Hoj
-13 Kawa z800
En kompis skulle ju bara flytta sin hoj lite, glömde skivlåset, vilket fick till följd att han åkte på att köpa en ny skärm för nästan 2000kr...: Sånt borde man ju slippa med ett sånt larmat...

Sen tänker jag på sånna som kanske inte har för avsikt att stjäla cykeln, men kanske ändå har lite svårt att låta bli prylarna, sånna borde också skrämmas lite av ett larm...
Så det får nog bli ett sånt, å kanske en kätting från biltema.
 

Pilzz

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Z800 Sugomi -16
En kompis skulle ju bara flytta sin hoj lite, glömde skivlåset, vilket fick till följd att han åkte på att köpa en ny skärm för nästan 2000kr...: Sånt borde man ju slippa med ett sånt larmat...

Sen tänker jag på sånna som kanske inte har för avsikt att stjäla cykeln, men kanske ändå har lite svårt att låta bli prylarna, sånna borde också skrämmas lite av ett larm...
Så det får nog bli ett sånt, å kanske en kätting från biltema.

Var lite så jag kände också angående folk som gillar att pilla på andras saker. Är ju inte bara att du inte kan rulla den du kan ju inte pilla på den hur mycket som helst utan att den tjuter också :)

Som sagt ovan, spelar absolut ingen roll hur starkt låset är, vill dem ha cykeln så är det betydligt lättare att klippa skivan istället för låset. Plus att det organiserade cykelröverit åker inte iväg på hojarna utan slänger in dem i skåpbilar och sticker på några sekunder så ett tjutande lås är åtminstone något som skulle skrämma iväg folk / väcka eller uppmärksamma andra i närheten :)
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Jag har nämnt det tidigare och det nämns även i tråden av Kahobe.

Ha gärna flera "lager" av stöldskydd som jobbar på lite olika sätt. "Defence in depth" är en väl använd säkerhets filisofi sedan man börja bygga försvarsverk.

-Låst garage/skalskydd

-Kätting i fast objekt (i knähöjd) för att undvika bultsaxen.

-Rörelse larm/lås kombo

-Gps tracker/trackers (som ofta sänker försäkringspremien)

-Övriga tekniska lösningar som startspärr och liknande som gör elektroniken oduglig.
 

Hattlasse

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2016
Ort
Gävle
Hoj
-13 Kawa z800
Jag har nämnt det tidigare och det nämns även i tråden av Kahobe.

Ha gärna flera "lager" av stöldskydd som jobbar på lite olika sätt. "Defence in depth" är en väl använd säkerhets filisofi sedan man börja bygga försvarsverk.

-Låst garage/skalskydd

-Kätting i fast objekt (i knähöjd) för att undvika bultsaxen.

-Rörelse larm/lås kombo

-Gps tracker/trackers (som ofta sänker försäkringspremien)

-Övriga tekniska lösningar som startspärr och liknande som gör elektroniken oduglig.

Ifall man vill skaffa sån Gps-tracker, vilken ska man ha och vart ska jag köpa den?
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
En kompis skulle ju bara flytta sin hoj lite, glömde skivlåset, vilket fick till följd att han åkte på att köpa en ny skärm för nästan 2000kr...: Sånt borde man ju slippa med ett sånt larmat...

Sen tänker jag på sånna som kanske inte har för avsikt att stjäla cykeln, men kanske ändå har lite svårt att låta bli prylarna, sånna borde också skrämmas lite av ett larm...
Så det får nog bli ett sånt, å kanske en kätting från biltema.

Gult senil-snöre från biltema mellan lås och handtag :tummenupp
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Kör ett Abus 37RK/70 klass 4 hänglås över kjedja och igenom bakdrev (om det nu fungerar för din hoj) - för att göra det extra krångligt för tjuvjävlarna.

Lås alltid fast hoj med kjedja eller typ Abus Cobra wire i något, för att göra det jobbigare - om de är godkända är oväsentligt så länge du har 2 godkända lås.

ABUS RS1 och Detector 8077 är två bra val för skivbromslås med larm.

För Abus skivbromslås - köp hållare så du kan sätta fast lås när det inte nyttjas , ex på insida passagerafotpinnshållare.

Sen bästa rådet är att täcka över hojen - tjuvar är opportunister!

Sen kan du ju gå vidare med mc-larm och GPS tracker......

Lycka till! :fakta
 
Last edited:

Hattlasse

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2016
Ort
Gävle
Hoj
-13 Kawa z800
Skivlås med larm och kedja är redan införskaffade för en tid sedan, och funkar klockrent. Men då såg jag nån annons om gps-tracker, som lät rätt vettigt?... Men jag tänkte kolla om nån hade nå erfarenheter dom ville dela innan man skrider till verket?..
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top