Vibrerande broms efter däckbyte

Somehow

Medlem
Gick med
2 Nov 2004
Ort
Linköping
Hoj
ZX-9R 2002
Jag hade loss framhjulet för däckbyte på min ZXR750 (J2), och bytte i samband med det även belägg.

Skivorna togs loss och hanterades med försiktighet, däck och belägg byttes och skivorna sattes tillbaka med korsdragna bultar. Men så när allt är ihopsatt så vibrerar det när jag bromsar, vibrationerna är linjärt ökande hastighet och bromskraft.

Jag hissade upp framhjulet och man känner tydligt att den ena skivan slår i sidled när man snurar på hjulet, och det går trögare att snurra hjulet när det partiet passerar oket. Det intressanta är att när om man skruvar loss skivan och roterar den, så kommer "det tröga" på samma stället på hjulet, dvs det verkar som att skivans infästning är sned, inte själva skivan?

Såg efter skräp eller annat som kunde ha fastnat mellan nav och skiva, men hittade ingenting. Andra ideer på vad som kan orsaka liknande beteende?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
skruva loss skivan och flytta ett hål i taget tills du hittar var den ska sitta.
 

Somehow

Medlem
Gick med
2 Nov 2004
Ort
Linköping
Hoj
ZX-9R 2002
skruva loss skivan och flytta ett hål i taget tills du hittar var den ska sitta.

Tack för tipset, dock verkade det inte fungera. Flyttade runt skivan med upplyft framhjul och kände efter i vilken position det blev minst motstånd att snurra på hjulet. Inbildade mig att jag hittade ett läge som var hyfsat lättsnurrat, men en provtur visade att så inte alls var fallet. Fortfarande samma pulserande bromsverkan =\
 

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Ort
Handen
Hoj
07 Kawasaki z750
Tack för tipset, dock verkade det inte fungera. Flyttade runt skivan med upplyft framhjul och kände efter i vilken position det blev minst motstånd att snurra på hjulet. Inbildade mig att jag hittade ett läge som var hyfsat lättsnurrat, men en provtur visade att så inte alls var fallet. Fortfarande samma pulserande bromsverkan =\


Hade ett liknande fel när jag lämnade in för däckbyte, då fälgen var omlackad syndes Inga pilar på fälgen och dom satte på däcket åt fel hall, så skivorna snurrade baklänges tillsammans med fälgen så klart men däcket åt rätt hall. Märktes först när jag såg pilen på skivan åt fel hall. Detta gjorde att skivan var slipad åt andra hållet och vid inbromsning blev det vibrationer...
 

Somehow

Medlem
Gick med
2 Nov 2004
Ort
Linköping
Hoj
ZX-9R 2002
Hade ett liknande fel när jag lämnade in för däckbyte, då fälgen var omlackad syndes Inga pilar på fälgen och dom satte på däcket åt fel hall, så skivorna snurrade baklänges tillsammans med fälgen så klart men däcket åt rätt hall. Märktes först när jag såg pilen på skivan åt fel hall. Detta gjorde att skivan var slipad åt andra hållet och vid inbromsning blev det vibrationer...

Bromsskivorna har pilarna framåt, men i teorin är det ju möjligt att fälgen sitter åt fel håll, dvs att skivorna sitter åt rätt håll men på "fel" sida. Är det möjligt att sätta fälgen åt fel håll, med tanke på fäste för hastighetsmätarwire osv? Det är över ett halvår sedan jag bytte så kommer inte ihåg exakt hur det såg ut.
 

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Ort
Handen
Hoj
07 Kawasaki z750
Bromsskivorna har pilarna framåt, men i teorin är det ju möjligt att fälgen sitter åt fel håll, dvs att skivorna sitter åt rätt håll men på "fel" sida. Är det möjligt att sätta fälgen åt fel håll, med tanke på fäste för hastighetsmätarwire osv? Det är över ett halvår sedan jag bytte så kommer inte ihåg exakt hur det såg ut.

Det där tror jag är olika för olika hojar, jag hade felet på en fireblade, så där gick det att sätta åt fel håll :)

Det som kan vara är ju att det satt fel från början om någon som inte tittat ordentligt satt skivorna åt fel håll, testa att vända dem så kanske det löser problemet?
 

Somehow

Medlem
Gick med
2 Nov 2004
Ort
Linköping
Hoj
ZX-9R 2002
Hjulet borttaget och anläggningsytorna på navet mot bromsskivorna är rengjorda. Det var klart märkbara upphöjnader där, svårt att förklara men det såg ut som någon smetat lite aluminium här och var längs kanten. Skrapade bort dessa och borstade rent och fint med stålborste. Tänkte glad i hågen att nu hade jag hittat felet, men icke. Det är exakt samma vibrationer, det känns även om man rullar i gångfart att det är betydligt större bromsverkan under delar av varvet.

Fler goda ideer? :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top