Tyst hjälm med bra ventilation?

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Någon som äger eller kan tipsa om en hjälm med bra ventilation i toppen på hjälmen?

Min nuvarande hjälm (Shoei GT-Air) har väldigt bra ventilation i nederkanten men praktiskt taget inget i toppen. Har precis bytt till en högre vindruta och nu immar skiten igen.

Eller ska jag kanske satsa på sånadäringa velodrom solglasögon och köra med öppet visir? Ngn som provat om dom funkar?

Kriterierna på hjälmen ska vara:

1. bra till mycket bra ventilation i toppen
2. tyst (behöver inte vara Schubert-tyst)
3. hyfsat billig (2000-4000 spänn)
4. snygg?

Andra tips om hur man kan motverka imma på visiret tages tacksamt emot:)

Väldigt tacksam för svar
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
pinlock till visiret? Om det är bara problem med imma så är det pinlock som hjälper.
GT-Air var kanon för mig när jag hade en sådan.
Annars Shoei NXR serien är kanon med ventilation tycker jag. Bättre ventilation i övervåningen dvs...och lite tystare än GT-Air.

Sen med tystnad...ehm kör med öronproppar? Längre turer så tar man öronproppar, tar bort det värsta av vindbruset. Bästa lösningen om du tycker din hjälm är inte tyst nog.
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Tack! pinlock är det jag behöver:)

Hmm...när kollar sidan där jag köpte hjälmen, så står det: innehåller -visir med pinlock imskydd. Får nog rota fram kartongen och kolla:)
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Tack! pinlock är det jag behöver:)

Hmm...när kollar sidan där jag köpte hjälmen, så står det: innehåller -visir med pinlock imskydd. Får nog rota fram kartongen och kolla:)
Tunn avlång förpackning ska följa med, kör själv GT-Air.

Jag som har glasögon kan också tipsa om att ta bort nässkyddet, sen jag gjorde det immar det mycket mindre på glasögonen :)
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Jag hittade pinlock i kartongen faktiskt. Har aldrig behövt det innan så det glömdes bort lite. Det blev ju en klar förbättring haha

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Pinlock är nödvändigt för att slippa imma. Tycker inte Biltemas sprej funkar alls, har inte heller lyckats slippa imma med diskmedel på insidan.

Schuberth SR1 är tyst och ventilerad nå överjävligt så ögonen tåras. Denna ganska dyra hjälm brukar dyka upp på rea runt 3.000 SEK + frakt på exvis Helmet City och FC Moto.

Har även ett par Velodrom men bara i bilen, kör bara hoj med integral. Tycker dom varken gör till eller från för kontrastverkan när det skymmer.
 

Crikkan

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2016
Ort
Skåne
Hoj
2009, Kawasaki
Öronpropparna bör ta bort i princip allt brus om de används korrekt. Dvs, mer eller mindre trycka in dom i tinningsloben.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top